[AR] Alleen draven zonder andere koetsen is moeilijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

andreve

[AR] Alleen draven zonder andere koetsen is moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 13:03

Hello,

Heb een Fries van 3 jaar. Loopt in enkel en dubbelspan.
Wanneer wij uitrijden, met haar alleen in enkelspan, zonder andere koetsen, wil zij bijna niet vooruit lopen. Zij draaft wel maar het is niet echt doordraven dat ze doet. Het is dan blijkbaar tegen haar goesting. Kijkt ook veel rond zich, nochtans is zij 100% verkeersmak. Heeft iemand een idee wat ik daar kan aandoen? Hoe ik het draven kan verbeteren? Als er een koets voor rijdt is het geen enkel probleem. Zij volgt deze zonder te stoppen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-05-05 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Sjonniej

Re: Mennen! Alleen draven zonder andere koetsen is moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:23

Oefenen en gewoon doen.
Dan zal het vanzelf minder worden Lachen

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:24

Ik zou adviseren: veel kilometers met haar maken in het enkelspan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:38

Beloon het paard genoeg met je stem als ze wel draaft. Laat haar merken welk gedrag gewenst is. Misschien moet het paard meer conditie krijgen. Richting huis willen ze ook vaak wat meer doorlopen. Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:41

tsja het is en blijft een fries. je hebt stammen die wel lopen en ook stammen die absoluut niet vooruit willen.
maar gewoon blijven oefenen, je paard is nog jong misschien is het de onervarenheid.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:33

Ik heb het idee dat ze wat onzeker is omdat ze het gevoel heeft alleen te zijn. Dus niet dat ze sloom is ofzo. Ik zou haar veel alleen mee nemen en haar idd veel belonen als ze het goed doet. Haar min of meer laten merken dat je bij haar in de buurt bent.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:58

Een paard is een kudde dier en sommige paarden vinden het daarom heel moeilijk alleen te zijn en alleen op pad te gaan. Minder dominante paarden volgen liever en hebben hier meer last van dan dominante paarden, die graag de lijding nemen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:09

wat laura ook al zegt, het is en blijft een fries. friezen zijn vaak sloom de eerste periode dat ze voor de wagen lopen, bij de ene duurt dit alleen wat langer dan bij de andere. wij hebben er ook 3 op stal staan, die moet je soms echt vooruit slaan en dat interesseert ze soms ook al niet meer. je moet het de tijd geven maar vooral niet opgeven, geduld is een schone zaak.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:12

Niet alle friezen zijn sloom... Je hebt er wel natuurlijk, maar als 'ie bij andere paarden niet sloom is kan ik me niet voorstellen dat het een slome is. Die van mij moet ik eerder tegen houden dan voorwaarts krijgen. En ik ken heel wat meer friezen die behoorlijk voorwaarts zijn, meer snelle iig dan slome!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:15

maar van welke leeftijd zijn die? en hoelang lopen die al voor de wagen? ik ken ook wel een hoop oudere friezen die gewoon lopen voor de wagen, normaal voorwaarts, maar die jonge beesten....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:03

Die van mij is 3, heb ik zelf beleerd en heeft het vanaf het eerste moment super gedaan. Mijn vorige verzorg fries heb ik ook zelf ingereden (liep niet voor de wagen) en ook die was gewoon lekker voorwaarts. De andere friezen die ik heb leren kennen zijn idd al ouder.

andreve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 09:47

Bedankt allemaal voor de reactie. Ik ben nu bezig zoveel mogelijk met haar alleen te rijden en het begint, heb ik de indruk, toch al wat beter te lopen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:51

Misschien nog wat les? Verder inderdaad goede gedrag belonen en slechte negeren, werkt beter dan straffen. Succes