[AR] [NH] Aandacht erbij houden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

[NH] Aandacht erbij houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:52

Ik ben sinds een klein tijdje met mijn drukke kleuter 'aan het werk' met NH. Gewoon de basis dingetjes: wegsturen, naar me toe laten komen, wijken voor druk en dat soort dingetjes...

Een probleem, ze heeft haar oren en aandacht 9 vd 10 keer niet echt op mij gericht, maar alles en iedereen in de omgeving aan e bak is veeel intressanter. Een buitenbak vind ik heerlijk en nooit problemen mee, maar met zulke dingen wel... Ben ik net met haar bezig, is ze aan het besluiten naar me toe te gaan: "Oh, kijk, die koe poept, dat is leuk!!" -> weg aandacht, en weg paard...

Ik reageer meestal dat ik haar dan weer een rondje laat draven, voordat ik haar weer vraag naar me toe te komen... Maar als het te vaak gebeurd, heeft ze ook zoiets van: dikke vinger! En gaat ze wat protesteren. Lees: Met haar kop schuddelen. Oke, meestal geeft ze zich uiteindeiljk wel 'over'. Dan stopt ze met schuddelen, en komt ze toch naar mijn hand toe wat ik vraag...

Maar zo moeilijk om haar aandacht erbij te houden! Met snoep heb ik wel haar aandacht 100% bij mij, maar dan in negatieve zin... Belonen met snoep doe ik dan ook echt niet, en ze reageert gelukkig wel op aaitjes en stem als beloning Lachen Snoep zal dus bij ons echt niet werken, daar wil ik gewoon niet aan beginnen, heb het gevoel dat het dan hallemaal weer voor niets is (voernijd, en echt dreigen en zelfs neiging steigeren als ze niet gelijk krijgt wat ze wilt)

Hoe kan ik die aandacht bij mij houden? Of moet ik gewoon wat geduld hebben, en komt het uiteindelijk wel?
Vind het wel lastig, mijn vriendin wilt bv wel eens zien hoe ik met haar werk en eens kijken na mijn positieve en blije verhalen, maar met iemand aan de bakrand is werken met mijn merrie dus echt onmogelijk. Dan ben ik helemaal niet meer boeiend, en ziet ze me niet meer staan.

Selket

Re: [NH] Aandacht erbij houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:09

Ik zit dus met precies hetzelfde probleem.. Heb een tijdje geleden ook zo'n topic geopend, maar toen heeft er niemand gereageerd.. Ben benieuwd, ga deze topic wel even bijhouden.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:23

..ik kan je denk ik ook geen echt bevredigend antwoord geven..maar ik zat dus met join up(dat ie los achter je aan loopt)...met hetzelfde probleem...hij deed het wel maar alles om hem heen was wel erg leuk!...

dus ik was bij een demonstratie van Eddy Modde(hij is van parelli ned)...en ik vragen!..en het antwoord was: beter de seven games doen(de spelletjes die je doet)...nog beter uitvoeren!..en daarmee tot het perfecte gaan...dus het wijken voor druk moet die al doen als je naar de plek wijst..dus ik dat doen..en ja hoor!...het lag in mijn geval echt aan mezelf...ik moet er 100% voor gaan, 100% geduld hebben en 100% gefocuust op het paard zijn en niet aan al dat andere en dan gaat het goed!

hopelijk heb je er wat aan!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:16

hmm ik zal het proberen.. Dus het is jou wel gelukt..?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:19

Hmm, ik dacht juist altijd dat Eddy propageerde dat je in Level 1 vooral niet naar perfectie moet streven bij de 7 games. En zelfs in L2 nog niet... Of bedoelt hij hier meer dat je 'particular' moet zijn ipv perfect?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:33

Tancreda4 schreef:
Ik ben sinds een klein tijdje met mijn drukke kleuter 'aan het werk' met NH. Gewoon de basis dingetjes: wegsturen, naar me toe laten komen, wijken voor druk en dat soort dingetjes...

Een probleem, ze heeft haar oren en aandacht 9 vd 10 keer niet echt op mij gericht, maar alles en iedereen in de omgeving aan e bak is veeel intressanter.

Hoe oud is je kleuter?
Jonge paarden kunnen sowieso de aandacht niet lang vasthouden. Ik geloof dat Cassidy in een ander topic nog schreef dat langer dan een kwartier onmogelijk is voor het dier.

Verder is het ook een zaak van bezighouden, signalen opvangen. Je doel is uiteindelijk om samen te werken, en niet dat je paard alleen jou leert te gehoorzamen toch?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:22

Kleuter is 2 jaar. En een behoorlijke heet hoofd, helemaal moeilijk om haar aandacht er 2 tellen bij te houden. Maar moet denk wat meer geduld hebben Lachen Streef niet naar perfectie overigens, en beloon haar uitbundig bij de het kleinste reactie, en ook als ze de aandacht op mij heeft wordt ze beloond (stem of aai).

Overigens zorg ik voor zoveel mogelijk afwisseling, en zeker niet te vaak en te lang achter elkaar dezelfde dingen, dan is ze helemaal snel haar aandacht kwijt Knipoog

Overigens merkte ik vandaag dat ze me dan wel niet aankijkt (maar de koeis in het land ernaast beter in de gaten houdt), maar dat ze me stiekem toch wel in de gaten houdt, ondanks dat haar oortjes niet naar me zijn toegedraaid. Maar kom ik dan stil te staan en laat ik mijn hand zakken, heeft ze dat wel gelijk door Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:50

Jep, paarden kunnen best nog naar je luisteren terwijl ze eigenlijk ergens anders naar kijken (heb daar ook een paar leuke filmpjes van)
Vaak is het sneller zo dat de mens denkt: He, mn paard is afgeleid, wat nu? Terwijl als je gewoon verder gaat met iets vragen van je paard, dat hij dan vanzelf wel weer gaat opletten.

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:20

callippo schreef:
Jep, paarden kunnen best nog naar je luisteren terwijl ze eigenlijk ergens anders naar kijken (heb daar ook een paar leuke filmpjes van)
Vaak is het sneller zo dat de mens denkt: He, mn paard is afgeleid, wat nu? Terwijl als je gewoon verder gaat met iets vragen van je paard, dat hij dan vanzelf wel weer gaat opletten.

Helemaal mee eens, je denkt zelf ook aldat hij stiekem toch op zit te letten. Een leuk en heel handzaam boek hierbij (met heeeeel veel foto's) is Grondwerk van Inge Teblick.

Je kunt het bestellen via haar pagina als het je wat lijkt.
www.cremebrulee.be (vergeet verzendkosten niet)

Dit boek is niet verkrijgbaar in nederlandse winkels.

Je leert op een heel leuke manier bijna door paardenogen naar je paard kijken. Er staan heel veel "paardentrucjes en paardenmanieren" in. Zo leer je beter herkennen of je paardje wel interesse heeft. Bovendien kun je op haar site alle praktijkvragen die je tegenkomt met de grondoefeningen kwijt.

Groetjes \nel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:19

Hoe vaak komt je paard in die bak? bij een verzorgpaard van mij ging het precies hetzelfde: het ging hartstikke goed en dan kwam er een gans voorbij waggelen en was dat veeeel interessanter. dus heb ik dat paard gewoon elke dag een paar uurtjes buiten gezet (normaal staat ze in de wei of op stal) in de losgooibak. en een week later had ik er veel minder last van, ze was nu gewend aan vanalles en het meeste had ze nu al 100 keer gezien (ze zal nu eerder gedacht hebben: 'tss, heb je weer die gans, das nie boeiend meer').
wat ook kan schelen is de tijd dat je met 'm bezig bent, voor een paard van 2 is 15 a 20 minuten meestal lang genoeg (je kunt wel 3 x 20 minuten werken, bijv 's ochtends, 's middags en 's avonds)
succes ermee en laat ff weten hoe het verder gaat

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:37

Als de aandacht van mijn paard verdwijnt, wat vroeger heel veel gebeurde. help het bij mij een keer te klikken of in mijn handen te klappen. Maakt niet uit of hij loopt of stilstaat. helpt dit niet dan ren ik toch met enorme reuzen sprongen op mijn paard af met de bedoeling dwars door hem heen te lopen, dat hij me wel moet zien, en de aandacht is er dan ook weer gelijk. Als ik dit doe op het moment dat ik heb gevraagd bij mij te komen, maar hij neemt de verkeerde beslissing door zijn aandacht ergens anders op te richten, laat ik hem net zo lang om me heen rennen tot zijn hoofd naar beneden gaat, zijn binnen oor op mij rericht is en hij kouwt en slikt. (overgave) dan mag hij pas weer naar me toe komen. Ik doe dit nu al een hele tijd. Zijn aandacht is er bijna altijd bij en als hij is afgelijd, dan hoef ik nu alleen een keer te klikken. Als ik hem toch weg moet stuuren omdat het niet help is hij na een half rondje af aan het kouwen en slikken. Ik kan eigenlijk ook niet vertellen uit werk boek ik dit heb. Ik heb zoveel boeken gelezen en alles samen gevoegd en mijn eigen manier gevonden. Dus dit is een stukje Victory paardentaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 15:33

Ze staat momenteel 3 uur per dag net achter de bak in een klein landje, vaak genoeg buiten dus Lachen

Maar ze nept me echt een beetje volgens mij, heb het nu wel wat door waneer ze wel en niet luistered. Gisteren reageerde ze ook nog op mij, ondanks dat ze eht helemaal de andere kant op keek naar mijn vriendin. Vond ik wel erg leuk dat ze dat nog deed met iemand erbij aanwezig, even helemaal trots Haha!

Wegsturen doe ik oko vaak, maar dan vraag ik haar na een klein stukje (half rondje nog niet eens) weer terug. Dan heeft ze idd haar aandacht er weer wat beter bij.

Ik ga overigens ook nooit zo lang met haar bezig. Eerst laat ik haar altijd uitrazen, ze is behoorlijk heet... Gelijk beginnen met dingen te doen is echt onmogelijk, dan slaat ze maar met haar hoofd en is ze heel onrustig. Eerst even haar ei kwijt (paar rnodjes keihard door de bak scheuren met de bijbehoorende bokken) en dan is de hitte eraf en kunnen we rustig 'aan het werk'.