[AR] normale afstanden om te mennen per dag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

[AR] normale afstanden om te mennen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 16:36

hoi

wat denken jullie dat haalbaar is om op een dag in principe aan 1 stuk door te mennen met zeg een grote maat shet, a pony shet type?

eventueel tinker of zo, als jullie hier gaan zeggen dat dat beter is, ik heb nog geen pony maar ben me weer eens/ nog steeds aan het orienteren, .. er moet wel een kind op kunnen dat ik er naast loop en het kind goed kan ondersteunen dus daarom denk ik aan een pony zoals ik eerst zei.
moet nogal een multifunctionele pony zijn en het liefst in 1 keer de goede.

pony heeft 100 kilo aan mensen te trekken op een vierwielige wagen.
wordt dan, zoals ik het voor me zie, paar keer per week een uur of langer mee gelopen of gement.
loopt altijd buiten, behalve als we na een lange rit bij de eindbestemming zijn, en we overnachten daar, dan gaat hij op stal.

zou het haalbaar zijn om zegmaar 40 kilometer af te leggen, en dat om de twee weken, en hoe lang doe je daar over denken jullie?

groetjes loveblacky

Ibbel

Re: [AR] normale afstanden om te mennen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:58

40 km op 1 dag met een Shet, die verder een paar keer per week 1 uur moet werken? Of begrijp ik je niet goed?

40 km is in Endurance-termen al een aardige rit. 2-3 week per week 1 uur werken/trainen is dan onvoldoende om een dergelijke afstand in een redelijke tijd af te leggen.

40 km stappen is voor een Shet 10 uur (5 km/h zal een Shet niet halen lijkt me). Zou je half stappen half draven kom je aan gemiddeld 7 km/h, doe je er dus altijd nog ongeveer 6 uur over. En om je paard 6 uur lang afwisselend te laten stappen en draven zal je wel wat meer moeten trainen dan 2-3 week een uurtje.
3-4 x per week 2 a 3 uur komt meer in de richting, wil je je paardje gezond een rit van 40 km uit laten lopen. Is hij eenmaal in die conditie, dan is het makkelijker om het bij te houden. DAn hoef je tussen die ritten van 40 km eens in de 2 weken niet zo vreselijk veel meer te trainen. Sterker, het is dan goed om na zo'n rit je paard een dag of 4-5 vrij te geven.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:43

als je pony niet perfect getraind is sloop je hem op zo'n rit! niet aan beginnen!!
hou het maar op de helft en dan mag je dik en dik tevreden zijn. mijn shetten lopen 2span hebben een super licht wagentje en wel wat meer dan 100 kg te trekken aan mensen en die liepen gister de 40 km wel.
die zitten dan al wel vanaf februari strak in de training en lopen ook marathons! daarbij hadden ze een rust van een uur.
jij moet dus nog niet denken aan 40 km.
daarbij heb jij het over 1 stuk dat trekt geen enkele pony die je op deze manier traint. (uitzonderingen daargelaten)
dus je moet wel een hele goede shet hebben die 40 km red. dan zou ik eerder aan een tinker denken. die moet dat met een rust erin wel halen.

@ ibbel, shetten halen wel degelijk de 5 km per uur. mijn shetten halen bij pieken de 6,5 en gemiddels zo 5,5 /6 redden ze ook wel. 5 km is voor hun echt sjokken. maar ze zitten dan ook wel strak in de training.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:38

nou, het is dus zo dat het voor mij nu, en zo het er nu uitziet ook wel blijvend, niet haalbaar is om meer met de pony te doen dan een paar keer per week voor de kar of met een kind erop lopen.
het is ook geen korte termijn gebeuren, ik vroeg me het gewoon af.
aub niet zo vastpinnen op die 40 km (was gewoon omdat ik dan naar bepaald adres kon), liever vertellen wat wel normaal en haalbaar is, met dus de 'training' zoals hiernet omschreven door de weeks.

en kan je met een grotere pony dan wel verder rijden?
ze lopen wel harder dat begrijp ik wel, maar shetties hebben ja een heel goed uithoudingsvermogen?

loveblacky

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:43

ja shetten hebben een goed uithoudingsvermogen zolang je ze goed traint. de training die jij beschrijft is een mooie beweging voor een shet en daarmee zou je denk ik als je niet te veel over het zand rijdt 15/20 km mee kunnen rijden.
shetten zijn dan wel super hard en sterk maar de pootjes zijn kort, heel kort in vergelijking met een paard. ze zetten misschien wel 2 x zoveel passen dan een groot paard.
met een tinker haal je de 30 km ook wel.
als je redelijk wil blijven tegenover je pony's is dat denk ik wel de max.
als je graag naar dat adres wil zou je het met een tussenstop kunnen doen. dus dat je onderweg ergens uitspant en je pony echt min een uur rust geeft bijv bij een terrasje oid.
dan zou ik ze de volgende dag wel met de trailer ophalen en de dagen erna zeker een kwartier stappen anders krijgt hij last denk ik.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:36

Ik zou zo'n rit niet doen met een enkelspan als je al 100 kilo aan mensen mee heb met een shetlander. De meeste wagentjes zijn ook al aan gewicht. Met een tweespan is het redelijk te doen mits ze goed op conditie zijn, maar daar moet je wel een dagtocht van maken (met een mooie pauze na een kilometer of 25) Ik maak geregeld lange ritten van rond de 30 kilometer met de shetten. Dan ben je het vaak zelf ook wel een beetje zat.
Mijn shetten stappen 5 kilometer p uur volgens mijn kilometerteller. Ik krijg ze echt niet sneller. In draf gaan ze zo'n 12 kilometer in arbeidsdraf maar gewoonlijk gaan we door het bos met een tempo van 16-20 kilometer p uur. Uithoudingsvermogen genoeg, zijn altijd zo weer op adem.
Shetlander of tinker is nogal een verschil. Er zijn ook genoeg leuke ponymaatjes ertussen.
In 1 keer de goede pony, tja wie wenst dat niet. Niet teveel illusies hebben. De perfecte pony moet je ook vormen en dat kost vaak tijd.