[AR] Welk bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[AR] Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:35

Ik heb een draver die op de baan heeft gelopen en ik wil hem weer voor de kar zetten. Ik ben nu bezig met langelijnen en wil hem pas volgende zomer voor het eerst voor de kar hebben. Dit doe ik uit veiligheid omdat ik veilig met hem wil kunnen rijden en niet steeds wil racen, hij is zijn koersen nog net vergeten.

Over een half jaar ofzo wil ik hem het tuig omdoen en daar een beetje mee beginnen.

Ik ga dit allemaal niet alleen doen ik ga hulp erbij vragen van iemand die het vaker heeft gedaan. Nu vraag ik me af watvoor een bit ik voor hem moet gebruiken. Onder het zadel gebruik ik een watertrens. Hij heeft geen harde mond en ook geen hele harde mond.

Sjonniej

Re: [AR] Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:38

In principe nemen wij bij elke pony een liverpoolstang. Gewoon de leidsels in het bovenste gat, dan heb je weinig hefboom. Kinketting niet te strak.
Je hebt dan in noodgevallen net wat meer te vertellen dan met een trens. Áls ze echt gaan kan je ze nergens mee houden, maar soms kan je je met een stangetje nog net redden.

Als hij erg gevoelig is kan je je bitje inpakken met zeem of een speciale bandage.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:43

ik zou ook voor de liverpoolstang gaan ondanks dat ik er nu niet meer mee rijdt. het zijn fijne bitten je kan veel verstellen etc. alleen voor mijn shetjes vond ik ze te grof ze liepen er niet lekker op. eentje loopt zowieso niet meer met stang. maar er zijn onwijs veel paarden die er lekker op lopen dus dat moet best goed gaan.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:06

okee bedankt.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:58

Sjonniej schreef:
In principe nemen wij bij elke pony een liverpoolstang. Gewoon de leidsels in het bovenste gat, dan heb je weinig hefboom. Kinketting niet te strak.
Je hebt dan in noodgevallen net wat meer te vertellen dan met een trens. Áls ze echt gaan kan je ze nergens mee houden, maar soms kan je je met een stangetje nog net redden.

Als hij erg gevoelig is kan je je bitje inpakken met zeem of een speciale bandage.

wij gebruiken deze bitten ook voor de kar, maar ze hebben een vrij scherpe inwerking hoor!! Vooral als je paard gevoelig in de mond is moet je wat uitkijken...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:19

Mijn pony heeft een gevoelige mond, maar daarom kun je ze gerust met een liverpool rijden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:36

dieneke schreef:
wij gebruiken deze bitten ook voor de kar, maar ze hebben een vrij scherpe inwerking hoor!! Vooral als je paard gevoelig in de mond is moet je wat uitkijken...

Ligt aan jouw hand Knipoog
Maar zolang hij op het eerste gat zit met geen strakke kinketting is hij echt niet zo vreselijk scherp. Anders rijdt niet 3kwart van de menners hiermee. Ohz. rijdt toch ook niet iedereen met scherpe bitten?

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:50

Wij rijden ook met de Liverpoolstang.
De kinketting moet niet te los zijn. Anders zoekt je paard geen aanleuning op het bit.
Je kan met een kettingspaarder werken.
Je kan ook een Hollandse tuigstang gebruiken. Deze heeft een geringe schaarwerking, weinig druk op de lagen en werkt niet veel scherper dan een trens.
succes, gr Lola

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:00

Als je kijkt naar het verschil tussen ohz en mennen: kijk op een gemiddelde menwedstrijd: de meeste menners rijden met een liverpoolstang, hoeveel van die menners rijden met een sperriem? hoeveel paarden lopen er met hun mond open?
Dan een dressuurwedstrijd ohz: hoeveel mensen rijden daar, afgezien van de klasse Z zonder sperriem? Als we alle sperriemen eraf zouden halen,liepen al die paarden dan nog netjes met hun mond dicht?
Een paard dat met zijn mond dicht loopt vindt zijn bit op zijn minst niet onaangenaam,lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:02

uhm... Ik ben gister naar het tuigpaardenconcours geweest en veel van de paarden hadden hun mond niet dicht.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:40

judith_cloud schreef:
tuigpaardenconcours

dat zijn aangespannen wedstrijden en geen menwedstrijden, dat is een heel andere tak van sport.

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:43

Een paardenmond is tijdens het rijden nooit helemaal gesloten. Er is ruimte om op het bit te kauwen en je ziet paarden tijdens het rijden wel met hun lippen spelen.
Bij het sperren van de mond doet het paard zijn mond verder open en onttrekt zich zo aan de werking van het bit. Daar is de sperriem
voor bedoelt. (tegen eigenlijk)
De sperriem zorgt er ook voor dat het bit stabiel in de paardenmond blijft liggen. Je zou kunnen zeggen dat hoe hoger het rijniveauw is, hoe stabieler de hand van de ruiter.
Een stang heeft een kinketting en werkt met een hefboomeffect. Dat is anders dan bij de trens en daarom kun je mennen zonder sperriem.
gr.Lola

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:50

@ judith_cloud heb je al eens een stang geprobeerd bij jouw paard? Ik was vroeger (men nu ongeveer anderhalf jaar, daar voor alleen ohz) ook tegen het gebruik van een stang , totdat bleek dat mijn pony er heel lekker op liep (en ze loopt aan de dubbelonge gewoon op een dubbelgebroken trens((nog niet zadelmak)).

Ik ben absoluut niet tegen het gebruik van sperriemen en trensen ofzo, maar als je dan ziet hoe strak sommigen die aantrekken , dan vraag ik me af of ik dan echt zoveel scherper in werk met mijn stang en de leidsels in het bovenste gat dan die mensen met hun trensen en sperriemen.

Kijk en probeer gewoon waar je paard het lekkerst op loopt,waar liep hij mee op de baan?

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:55

haaj, ik rijd op duindigt volbloeden maar daar staan natuurlijk ook heel veel dravers... ik kan wel is vragen wat verschillende dravertrainers je aanraden om om te scholen....... en wat hun normaal gebruiken bij een niet te harde paardenmond.... dan weet jij wat je paard gewend is voor de kar.... bij welke trainer komt hij vandaan? en hoe heet je paard? ....misschien dat ik er dan nog gedetailleerder achter kan komen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:23

@ bittermoon, Ik heb geen idee bij welke trainer hij vandaan komt, volgens mij heeft hij op verschillende stallen gestaan. Maar bina zeker op duindigt en wolvega, hij heet McCloud of Lewis, ik denk wel dat ze hem kennen. Heel erg bedankt in iedergeval.

@Albertine_N Ja ik heb wel eens een stang geprobeert maar niet voor de wagen, ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt ofzo, ik ben er ook niet tegen. Ik weet niet waar mee hij op de baan liep. En wat is het verschil dan tussen aangespannenwedstrijden en menwedstrijden als ik vragen mag. Wist niet dat er verschil in zat sorry.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:48

nou met menwedstrijden wordt bedoeld dressuur (zoals ohz), waar je paard eigenlijk net zo moet lopen als ohz, dus met aanleuning verzameling (indien gevraagd natuurlijk), vaardigheid (een kegelparcours op snelheid en strafpunten) en je hebt ook SMW dwz samengestelde menwedstrijden dus dressuur,vaardigheid en een marathon.

De tuigpaardrubrieken zijn eigenlijk bestgaande: alleen het gaan van de paarden wordt beoordeeld. De paarden mogen met een opzet gereden worden en met een hoog soort staartriem (weet niet hoe dat heet).
Die paarden worden heel anders getraind dan de menpaarden, zo'n paard moet gewoon zo spectaculair mogelijk draven. Als mijn pony met een opengesperde mond de dressuur zou lopen ben ik gewoon weg. (in t klassement).

Ik weet niet hoe jouw paard liep de eerste keer op een stang,maar als t niet gelijk lukt kan t ook zijn dat hij er heel erg aan moet wennen. Schrik niet als ie met zij hoofd gaat gooien.
Ik had het nl net anders om: ik ging een menpony rijden die aan de stang gewend was en die was dus helemaal niet gewend dat met een trens het bit tegen het gehemelte prikt als je een ophouding maakt.
Ik rijd hem nu op een dubbelgebroken trens,omdat dat bit niet in zijn gehemetje prikt en dan een beetje meer op die stang lijkt.

PS ik weet dat je je niet tegen een stang bent, dat heb je ook nergens gezegd, maar ik uitte even mijn onvrede tegen al die ohz mensen die mennen maar zielig vinden Haha! Niet persoonlijk opvaten ajb Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:17

Oke is goed hoor Haha! Dus bij tuigpaardenconcours wordt er op gelet hoe het paard loopt met opzet en staartlepel, zo'n opzet vindt ik opzich niet echt geweldig heb er dan ook een hele hoop paarden gezien die zonder liepen en nog netter ook.

Het was een hele lichte stang die ik heb gebruikt en hij reageerde er goed op, ik kan wel begrijpen dat hij er even aan moet wennen en geef hem dan ook alle tijd daarvoor

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:43

Je moet zelf denk ik uitvinden welk bit je het beste bij je paard vind. Ik zelf zou niet snel met een stang gaan rijden. Het is zo: Ben je een goede ruiter dan kan je met elk bit rijden en elk bit werkt zo scherp in als jij dat wil! Gewoon uitproberen dus Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:06

@ judith ja bij die tuigpaarden-, friezen- en hackneyrubrieken worden de gangen beoordeeld dwz alleen de draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:09

Ohja bedankt,

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:24

hoi glossi,
ook een mennende ijslander dus... met welk bit rij jij?

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:12

ok jammer maar ik zal het eens gaan vragen dan....

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:59

ykja schreef:
hoi glossi,
ook een mennende ijslander dus... met welk bit rij jij?

Nou ik men nog niet met mijn IJslander maar ben het wel vanplan.
Als mijn IJslander zich wat meer leert te gehoorzamen met buitenritten wil ik een sulky achter ze spannen. Men jij wel met een IJslander? Ik denk als ik met mijn IJslander ga mennen gewoon voor het bokkenbitje ga en er dan latex bandage om doe Lachen

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:56

Glossi schreef:

Men jij wel met een IJslander? Ik denk als ik met mijn IJslander ga mennen gewoon voor het bokkenbitje ga en er dan latex bandage om doe Lachen

ben ook een beginner.. als het goed is heeft diegene die haar gaat beleren ( samen met mij .. beinnenkort tijd en ruimte ..
ben benieuwd!