[AR] [NH] Natural Horseman ship allemaal koek en ei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

[NH] Natural Horseman ship allemaal koek en ei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:16

Ik heb een paar vraagjes?

Hoe zie jij natural horseman ship voor ogen?

Iedereen denkt maar dat het allemaal koek en ei is.. en dat je het paard een paar circeltjes laat lopen en dat soort dingen..
En dat de horse wisperer ook zo in werkelijkheid is... En dat het dus ook allemaal op die manier gaat..
Integendeel zelfs..
En al die prachtige boeken en video banden waarin het natural horseman ship allemaal als een vrij vogeltje word beschreven..

Heel veel mensen hebben een verkeerd beeld van het natural horseman ship.. En ik ben toch wel benieuwt hoe mensen er tegen over staan? Dus brand los Lachen

Lisjah

Re: [NH] Natural Horseman ship allemaal koek en ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:17

Het is niet zo makkelijk als het is.Bij mijn verzorgpaarden is het 1 en al Nh,en als je van een manege komt is dat allemaal chinees.Er zijn zo vele dingen anders.Daarom krijg ik volgende week lessen in NH Pling .

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:19

Ik heb les van de broer van buck branaman.. die werkt hier Lachen dat is diegene die het echte verhaal van de horsewisperer heeft meegemaakt.... en daaruit is die film gekomen..

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:21

Maar heel veel mensen denken allemaal dat het heel erg liefkozig is.. terwijl het voor de trainer en het paard heel erg intensief is.. Ik heb het hier vaak zat gezien dat een paard dwars door de planken van de roundpen heen beuke.. en dat ze uren bezig zijn om een goal te berijken..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:22

Het is idd niet zo makkelijk..
Veel mensen die iets over NH zien denken dat je dit zomaar even leer, dat het een soort van kunstje is...
Het is zeker niet allemaal koek en ei!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:29

Het is opzich wel jammer, want veel mensen gaan boeken lezen en denken dat je een wild paard zomaar even lief kan laten zijn.. Hier staan ze tot 2 jaar op het land en worden weinig manieren geleerd.. Na die tijd word er gewerkt met ze.. en je word alle kanten opgesleurt af en toe.. Maar na de trainingen zijn ze oke en kan je ze berijden,.. Maar dat kan niet in een weekje tijd... ook geen 2 weken.. maar dat duurt vaak een half jaar.. of nog langer.. Het ligt natuurlijk aan het paard..

Vandaag heb ik bijvoorbeeld met een hengst gewerkt van 2 jaar oud.. dus klaar voor training.. Ik heb hem 3 uur moeten laten rennen omdat hij manieren moet leren.. Maar ondertussen af en toe achteruit lopen.. en kijken of die naar je toekomt en je volgt.. zoniet moet ie weer rennen.. en zo elke keer weer.. totdat hij je dus volgt.. dan kun je pas beginnen met een halster.. hem terug op laten lopen... je volgen.... enz enz.. dan ben je al intotaal 4 uur bezig en dan ben je nog maar bij het 1e stapje... en dan moet je dat nog zo volhouden totdat ie niet meer vervelend doet..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 02:08

Smurfie, ik ben erg benieuwd wat jouw definitie van Natural Horsemanship is Lachen
Je hebt het over een paard die je 3 uur moest laten rennen om hem manieren te leren...? Pardon? Net zo lang doorgaan dat hij niet meer vervelend doet? En dat een paard dwars door de planken van de roundpen heen beukte? Als je op die manier over een paard praat en omgaat, heb je dan eigenlijk wel respect voor een paard? Snap je eigenlijk waarom een paard zo doet? Jouw (en je trainer's) manier van handelen vind ik verre weg van NH, maar goed dat is mijn mening.

Ik weet niet op wat voor manier jij NH beoefend, hoop dat je me er iets meer over kunt vertellen Lachen Ik beoefen trouwens Parelli.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:54

Wat bedoel je precies met koek en ei? Dat betekent volgens mij dat er geen complicatie/ruzie is. Volgens mij past dit gezegde niet helemaal in wat je wat je wil zeggen.

Het is maar net wat jouw denkwijze/methode is.
Ik zou een jong paard wat net uit het wild komt anders aan pakken dan dat jij beschrijft.
De film The Horsewhisperer is gebaseerd op Monty Roberts,als ik het goed heb. En Monty's methode bestaat voornamelijk uit de Join-up.

Bij mij is de join-up maar een heel klein stukje van de hele training.

Jij zegt dat het zwaar is, dan bedoel je lichamelijk?
Ik vind juist dat het lichamelijk niet zwaar mag zijn!
Mentaal is het wel zwaar...

Monty is vrij hard, Klaus daarentegen niet. Toch blijken ze allebei onder NH te vallen....

Volgens mij denk jij in 'het paard breken' en dat behoort niet bij mijn definitie van NH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:13

Ik vind natural horsemanship net zo'n onzinterm als 'ik doe dressuur'. Als je eens weet hoeveel verschillende methodes er bestaan om dressuur te rijden, van extreem streng en opgekropt controlerijden voor de punten, tot langetermijn dressuur met als doel je paard ooit zonder hoofdstel aan de teugel te kunnen laten lopen. Ik denk dat het helemaal geen nut heeft om parelli, hempfling en roberts samen te scharen onder natural horsemanship. Het enige wat belangrijk is, is 'paardvriendelijk'. Daarmee bedoel ik consequent en paardgerecht trainen waarbij je ook al zijn geestelijke capaciteiten tot zijn recht laat komen. Dan vind ik een paard vier uur lang tegen een schot op jagen zodat hij 'uit zichzelf' in de mens zijn meerdere erkent, weerzinwekkend. Niet omdat je het paard onder druk zet, maar omdat je hem zo uitput dat hij na vier uur gewoon niet meer kan denken, zo overhoop is gejaagd dat hij niet eens meer bewust de beslissing kan maken 'laten we het eens samen proberen'. Dat paardvriendelijke zie ik ook niet zo terug in Roberts, die zijn methode baseert op steeds maar weer straffen (wegsturen en opjagen is namelijk straf), bij Parelli waarbij de mens de enige is die boodschappen uitzendt, het paard moet luisteren en als hij dat niet doet, dan wordt de boodschap verzwaard herhaald en bij andere methodes die zich richten op actief corrigeren en passief (of niet) belonen. Je wilt dat je paard uiteindelijk zelf en zelfbewust de keus maakt om met jou samen te werken. Lichamelijke en geestelijke uitputting gaan daar niet mee samen.

Een join-up komt voor mij al heel dicht in de buurt het klassieke 'sacking', waarbij een paard aan een paal wordt gebonden met een opgebonden been en net zo lang papieren zakken tegen zijn lijf gegooid krijgt tot hij volkomen murw is en nergens meer op reageert. Vind jij jouw opjagen nu echt paardvriendelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:25

En zelfs als je daar 'ja' op zegt, vind je het dan echt paardvriendelijk om een paard 2 jaar lang zonder enig menselijk contact te houden en vervolgens hem een jaar lang achterna moet jagen om bij hem de boodschap er in te beuken dat er plotseling ook andere wezens bestaan die vanaf nu de volledige heerschappij opeisen en hem nog liever kapot laten lopen dan zich gewonnen geven? Is dat echt paardvriendelijk en 'natural'?

Ik denk dat de enige manier om een paard paardvriendelijk op te voeden is om je paard van jongs af aan te leren dat mensen wezens zijn die het weliswaar voor het zeggen hebben, maar die ook goede vrienden zijn. Gewoon door een veulen te leren aan een halster te lopen, ermee te wandelen, enge dingen te laten zien zodat hij niet plotseling tijdens zijn beleerfase voor het eerst mensen, auto's, treinen, zadels, halsters, hoofdstellen, treinen, honden, hekken, stallen, hindernissen en ga zo maar door ziet. Ik voel niets voor imprinting van pasgeborenen en vind dat alle paarden op de wei horen, vooral de jonkies, maar door ze eens per week eruit te halen, ze te borstelen en ermee te wandelen, een dekje op te doen of in de trailer te zetten bereid je ze heel rustig en 'natuurlijk' voor op alles wat ze later nog eens tegen zullen komen. Dat vind ik paardgerechter dan ze zo'n gigantische cultuurshock op te dringen.

En zelfs al krijg je een echt wild paard, dan nog zijn er methodes die paardvriendelijker zijn om ze met mensen samen te laten werken, dan door ze over de kop te jagen dat 'samenwerken' af te dwingen. Met zoiets simpels als clickertraining worden tegenwoordig zelfs zebra's voor de koets en onder het zadel beleerd, iets wat daarvoor altijd gepaard ging met (menselijke) doden en gewonden. Met clickertraining laat je het paard zichzelf leren dat met mensen werken de voorkeur heeft, omdat het zijn situatie prettiger maakt. Met zo'n join up is er gewoon geen keus: of je geeft je over, of je loopt je dood.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:14

amen ..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:56

Ja, idd xyzutu2!
Amen!

Al vind ik wel datje hierin je eigen mening wel erg naar voren laat komen, door eigenlijk te zeggen dat clickertrainig het beste is van allemaal en de rest toch minder is, je laat dus eigenlijk geen ruimte over voor de andere manieren. (parelli, klaus, monty, enzovoorts.)

Volgens mij maakt het namelijk niet eens zo heel veel uit welke NH methode je volgt, maar op de manier hoe je het doet. Volgens mij kan je namelijk in elke methode erg streng zijn en je paard afbeulen, of begripvol zijn tegenover je paard en hem plezier laten hebben in datgene wat hij leert.
Natuurlijk ben ik voor het laatste. Helaas zullen er altijd mensen zijn die denken dat ze goed bezig zijn in hun NH-methode en niet doorhebben dat hun paard erg eigenlijk helemaal geen plezier aan beleeft, en dit is natuurlijk jammer, maar het is volgens mij niet anders.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:50

xyzutu2 amen idd...
Ik snapte de vraag niet helemaal maar je hebt keurig verwoord wat ik dacht! Lachen

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:49

Bij wijze van spreken 3 uur laten rennen.. als je je doel niet kan behalen.. Mentaal is het inderdaad zwaar Maar veel mensen denken dat het allemaal maar zo gebeurt is en dat het helemaal geen training kost omdat videos enz enz een verkeerd beeld geven..

En waarom ze hier lang op de wei staat komt omdat ze in een groep worden opgevoed.. En dat is inderdaad natural..

Sommige paarden gaan ook naar clinics.. waar ze binnen 4 dagen gebroken worden door bekende trainers..

En clicker training kan je met alles combineren maar een paard breken nee clicker training is er meer voor erbij..

En de methodes hier zijn wat harder in nederland.. dat moet ik wel eerlijk zeggen maar ze werken wel beter,,

De naam natural horseman ship is.. dat het paard zichzelf opgeeft.,. en dat hij dan doet wat je wil.. En niet dat je der achter aan gaat lopen jagen.. als een paard wil rennen dan mag die rennen.. als hij naar je toe wil komen wat je dus ook wil hebben.. de 1e stap dan laat je hem naar je toe komen.. als hij dan weer van je weg loop dan laat je hem van je weglopen.. Zo doen wij dat hier..

En der zijn een heleboel technieken voor.. Ik zal wel kijken of ik een paar fotos/filmpjes kan vinden

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:06

Smurfie schreef:
Bij wijze van spreken 3 uur laten rennen.. als je je doel niet kan behalen.. Mentaal is het inderdaad zwaar Maar veel mensen denken dat het allemaal maar zo gebeurt is en dat het helemaal geen training kost omdat videos enz enz een
verkeerd beeld geven..

Nee, jouw manier van NH geeft een lekker beeld... nog véél verkeerder dus...

En waarom ze hier lang op de wei staat komt omdat ze in een groep worden opgevoed.. En dat is inderdaad natural..

Sommige paarden gaan ook naar clinics.. waar ze binnen 4 dagen gebroken worden door bekende trainers..
Gebroken? Geest breken dus, heeft totaal níks met NH te maken

En clicker training kan je met alles combineren maar een paard breken nee clicker training is er meer voor erbij..

En de methodes hier zijn wat harder in nederland.. dat moet ik wel eerlijk zeggen maar ze werken wel beter,,
Wat is beter? Ik heb liever dat een paard vrijwillig meewerkt met wederzijds respect dan een gebroken paard met een dode geest.

De naam natural horseman ship is.. dat het paard zichzelf opgeeft.,. en dat hij dan doet wat je wil..
Het is niet de bedoeling dat het paard zichzelf opgeeft maar dat ie jou accepteerd als leider. Hij zal blijven proberen of de mens nog wel een goede leider is.
En niet dat je der achter aan gaat lopen jagen.. als een paard wil rennen dan mag die rennen.. als hij naar je toe wil komen wat je dus ook wil hebben.. de 1e stap dan laat je hem naar je toe komen.. als hij dan weer van je weg loop dan laat je hem van je weglopen.. Zo doen wij dat hier..

En der zijn een heleboel technieken voor.. Ik zal wel kijken of ik een paar fotos/filmpjes kan vinden

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:11

Afbeelding
Change direction..

Afbeelding
Just fallow the lead hehe

Afbeelding

Halt houden.

Afbeelding
Back up

Afbeelding

Naar je toe laten komen..

Dit is dus al het roophalter gebeuren ( weet niet hoe wat het nederlandse woord is haha) Maargoed.. dit zijn dus getrainde quarter horsjes.. Deze paarden zijn ook getraint met vlaggen en pistolen enzo.. ze doen ook mee aan cavelerie shows.. dus dat ze legers na bootsen enzo.. dus dat is wel leuk.. deze paarden zijn van de broer van buck branaman.. dus niet van de farm zelf.. hiermee krijgen we natural horseman ship lessons..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:13

Ik denk dat jouw methode niet erg overeenkomt met hoe in Nld aan NH gedaan wordt. Ik ben bij een clinic van Monty Roberts geweest en die laat echt niet een paard 3 uur lang rondjes rennen totdat hij zn doel bereikt heeft. Daarnaast zullen Hempfling en Parelli het ook niet op die manier doen.

De meeste NH methodes zijn voornamelijk duidelijk tegenover het paard.

Overigens, op de 'traditionele' manier in Nld wordt een paard op 3 jaar uit de opfok geplukt en dan voorzichtig aan bekend gemaakt met mensen, longeren, zadel endergelijke. Dat heeft ook niets met 'breken' te maken.

Het 'breken' zoals jij het omschrijft komt eigenlijk niet voor in Nederland en het 'Natural Horsemanship' zoals jij het omschrijft zou hier in Nederland als 'breken' worden gezien.

Toevoeging: de foto's die jij nu laat zien zijn wat vergelijkbaar met het grondwerk zoals bij bijvoorbeeld Parelli gedaan wordt.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:14

Hij geeft het wel op.. met het niet accepteren.. dus je breekt het paard... En hier in amerika noemen ze het breken.. Wat wij dus in nederland gewoon het inrijden enz enz noemen..Als je een paard gaat inrijden zeggen ze dus " break a horse" Het is geen geest breken..

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:19

En ik doe alleen maar ground work hoor ben nog maar een beginnertje haha ik kijk alleen nog maar.. Ben nu wel met een hengst bezig onder begleiding.. en ik kan ook dingen verkeerd hebben Lachen of verkeerd omschrijven.. Maargoed.. Misschien dat het wat harder over komt dat het is.. Ik zal wel kijken of ik filmpjes kan maken en die hier kan plaatsen Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:20

Smurfie schreef:
Hij geeft het wel op.. met het niet accepteren.. dus je breekt het paard... En hier in amerika noemen ze het breken.. Wat wij dus in nederland gewoon het inrijden enz enz noemen..Als je een paard gaat inrijden zeggen ze dus " break a horse" Het is geen geest breken..

Hoe bedoel je dit?

Ik snap je post niet, uit je eerste regel haal ik nl wel dat het 'geest breken' is terwijl je in je laatste regel juist zegt dat het dat niet is.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:21

Smurfie schreef:

Waarschijnlijk zal een paard het wel opgeven op de manier waarop er bij jullie met paarden omgegaan wordt. Maar bij NH (in NL) is het dus niet de bedoeling dat het paard het op geeft. Gebeurd dat wel, dan heeft diegene iets heel verkeerds gedaan. En dat is geest breken.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:23

Het is geen geest breken.. met het breken bedoelen ze gewoon dat het paard beleerd word.. dus het word voor het eerst bereden of opgezadeld of iets in die richting.. waarom ze het hier breken noemen weet ik ook niet... en der word heus niet een zadel opgekwakt en je gaat er op zitten.. Ze beginnen eerst hier met een zadel op.. in de round pen.. en worden ze gewoon los gelaten en ze krijgen een hoofstelletje in.. en als ze der aan gewent zijn dan doen ze der een zandzak op en dan gaan ze der op hangen en dat gebeurt niet binnen een paar dagen maar in een week of 4 Lachen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:38

Afgezien van het feit wat jij onder breken verstaat...
Als een paard zichzelf op geeft, dan heb je een paard die een mens niet accepteerd als leider maar gewoon 'braaf' doet wat van hem verlangt wordt en heb je dus een geestdodend paard. Er zit niks meer in het paard, geen sprankje lust, geen wilskracht, alleen maar angst.
Vergelijk het maar met een zwaar geestelijk mishandeld mens.
Waarom moet dat paard zichzelf opgeven? Waarom niet uit wederzijds respect?!

Echt ik snap niet waarom je hier berichten plaatst over iets waar je geen drol vanaf weet, je loopt hier mensen te bekritiseren over dat ze niks van NH weten maar ondertussen weet je er zelf ook zowat niks van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:48

Ik denk ook niet dat er hier in Nld veel mensen zijn die denken dat ze met 20 minuten een wild paard getemd hebben (sowieso, waar haal je in Nld een wild paard vandaan Haha!).

Daarnaast, als je een paar echt serieuze boeken leest over NH waarin ook uitleg wordt gegeven over 'hoe het aan te pakken' dan wordt al snel duidelijk dat dit een langer traject is dat niet zomaar op een achternamiddag gedaan kan worden.

Overigens 'drie uur bezig om je doel te bereiken' lijkt me in geen enkele methode verantwoord als het gaat om met paarden omgaan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:58

Ik vraag me af hoe je in zo'n drukke bak je paard wat kun leren.. maar dat zal dan wel aan mij liggen..
Verder versta ik toch wel iets anders onder NH dan jij en ik doe er liever een jaar over dan in 1 keer drie uur laten rennen om op die middag persee een paard dat zich overgeeft te hebben..