[AR] [NH] Join up voor een jaarling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ROOMPIEJ

[NH] Join up voor een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:56

hoi hoi ik had een vraagje.Kan je een join up doen met een jaarling?
Kan dat kwaad of is het juist goed?Ik weet het even niet want de 1 zegt van wel en de ander weer van niet. Verward
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 05-05-05 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

navaja

Re: Join up voor een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:39

Als je er geen ervaring mee hebt raad ik je aan het niet te doen.

Waarom wil je het doen?

ROOMPIEJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 13:29

ik wil het niet doen maar iemand had het me aangeraden omdat mijn jaarling een beetje de baas over mij wil spelen.dus vandaar.Ik vroeg het me alleen af.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:58

Het kan wel maar doe het maar niet...
Echt niet doen gewoon.. dat de baas over je spelen gaat vanzelf wel weg als je later met 'm aan het werk gaat.. Lachen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:01

ik zou het ook niet doen, zeker als je niet weet hoe het moet! Je kan beter zorgen dat je paardje je vertrouwd gewoon in de normale omgang; poetsen en wandelen enz...

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:05

ik zou het juist wel doen, krijg je ook een betere band.
je moet natuurlijk niet alleen de join-up doen (maar dat snap je natuurlijk wel) en inderdaad je (moet) kan gewoon poetsen en wandelen enz.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:00

i_horselover schreef:
ik zou het juist wel doen, krijg je ook een betere band.
je moet natuurlijk niet alleen de join-up doen (maar dat snap je natuurlijk wel) en inderdaad je (moet) kan gewoon poetsen en wandelen enz.

Dit is gewoon even een vraag, hoe denk jij dat het komt dat je een betere band met hem haar krijgt..
En waar heb jij de info over een join-up vandaan?

Glossi

Re: [NH] Join up voor een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:22

Mischien moet je de jaarling gewoon een tijdje met rust laten?
Niks met het paard doen... Dan kan hij ook niet de baas over jou zijn.
Als je denkt dat je weer met hem/haar aan het werk kunt gaan gewoon rustig opbouwen. Beetje streng zijn en niet lang boos blijfen. Jaarlingen zijn net kinderen... Beetje eigenwijs en alles uit willen proberen Knipoog

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:46

Dit is gewoon even een vraag, hoe denk jij dat het komt dat je een betere band met hem haar krijgt..
En waar heb jij de info over een join-up vandaan?[/quote]

De bedoeling van een join-up is meestal dat het paard je gaat vertrouwen en daardoor een betere band krijgt met het paard. Haha!
ik heb die info van Monty Roberts en meerdere paardenmensen die allemaal wel op een andere manier een soort van join-up doen maar bijna hetzelfde bedoelen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:14

Ah zo, ik merk namelijk dat veel mensen die ervoor zijn en het over een betere band met het paard krijgen hebben het uit boeken van Heartland halen..
Dus ik dacht even kijken of dat nu ook zo was bij jou maar gelukkig niet Lachen
Al ga ik liever voor een betere band krijgen zonder join-up (zijn hier ook al meerdere topics over)

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:34

[quote="Paulatjuh"]Ah zo, ik merk namelijk dat veel mensen die ervoor zijn en het over een betere band met het paard krijgen hebben het uit boeken van Heartland halen..
quote]

hoezo gelukkig niet? is daar dan iets mis mee(niet om boos uit te vallen hoor)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:29

i_horselover schreef:
Paulatjuh schreef:
Ah zo, ik merk namelijk dat veel mensen die ervoor zijn en het over een betere band met het paard krijgen hebben het uit boeken van Heartland halen..
quote]

hoezo gelukkig niet? is daar dan iets mis mee(niet om boos uit te vallen hoor)

Eerlijk gezegd; ja ik vind van wel.. Ik ken zoveel kinderen die dat in dat boek lazen (is een kinderboeken serie) en dachten wow wat geweldig enz. enz. Daar word verder niet in beschreven wat er verkeert kan gaan en waarom je het ook niet zou kunnen doen. Gevolg, die kinderen gaan dat doen en komen in gevegd met hun paardje of paard knald door de bakrand enz. enz.
Daarom ben ik altijd blij als mensen die ervoor zijn het niet uit die boeken halen zodat ze weten wat er kan gebeuren en het vaak ook met begeleiding doen. (wat ik zoiezo zou doen, ALS ik het deed, ben er namelijk tegen)
Zo bedoel ik het, snap je? Lachen

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:56

ik zou het niet doen, ook omdat je geen ervaring hebt Lachen

ROOMPIEJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 14:01

ok bedankt voor jullie reacties.Wat ik hieruit kan opmaken is dat ik het beter niet kan doen.Dan doe ik dat ook niet.Bedankt iedereen.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:21

ik zou het echt niet doen als ze geen ervaring heeft, en ook nie met een jaarling, waarom gaat ze niet gewoon wat parelli grondwerk oefeningen doen met hem/haar, dat kan nooit kwaad, en is veel beter eigenlijk. voor meer info daarover moet je effen pbben

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:32

Eerlijk gezegd; ja ik vind van wel.. Ik ken zoveel kinderen die dat in dat boek lazen (is een kinderboeken serie) en dachten wow wat geweldig enz. enz. Daar word verder niet in beschreven wat er verkeert kan gaan en waarom je het ook niet zou kunnen doen. Gevolg, die kinderen gaan dat doen en komen in gevegd met hun paardje of paard knald door de bakrand enz. enz.
Daarom ben ik altijd blij als mensen die ervoor zijn het niet uit die boeken halen zodat ze weten wat er kan gebeuren en het vaak ook met begeleiding doen. (wat ik zoiezo zou doen, ALS ik het deed, ben er namelijk tegen)
[/quote]

ja dat snap ik Haha! het klopt idd dat kinderen dat doen zonder de gevolgen ervan te weten en soms niet eens weten dat je het paard er zelfs mee kan verpesten.
maar ik ben er nog steeds voor om met de jaarling een join-up te doen Pling[/quote]

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:36

i_horselover schreef:

ja dat snap ik Haha! het klopt idd dat kinderen dat doen zonder de gevolgen ervan te weten en soms niet eens weten dat je het paard er zelfs mee kan verpesten.
maar ik ben er nog steeds voor om met de jaarling een join-up te doen Pling
[/quote][/quote]

ik echt niet! want hij kan last krijgen van zijn pezen, dat krijgt hij niet als je parelli grondwerk gebruikt, en je krijgt dan met parelli niet het resultaat: hij luistert goed naar mij.
maar je krijgt dan het resultaat: hij luistert naar mij omdat hij mij als zijn vriend ziet.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:16

Ik denk dat je een aantal goede adviezen hebt gekregen. Er wordt door veel mensen verschillend over gedacht wat join up nu precies is. Onder join up verstaat men het moment dat het paard zelf de beslissing neemt om naar je toe te komen. Dit kan in een weide, een round pen, maar ook op stal.

Samen met Ian Vandenberghe geven wij join up trainingen van Monty Roberts. Een join up in bijvoorbeeld een roundpen mag eigenlijk niet langer duren dan 3 a 4 minuten. Het is de natuurlijke communicatie van paarden. Zet 2 paarden die elkaar niet kennen bij elkaar in de wei en ze gaan met lichaamstaal kijken wie er de leidende positie heeft.
Dit doe je ook met een join up.

Een join up is absoluut niet bij alle paarden noodzakelijk. Heb je al een goede band met je paard dan hoef je het niet echt te doen. Het is wel een goed middel om je leiderschap duidelijk te maken (geen dominantie). Het is geen straf maar de natuurlijke communicatie van paarden.

Het is wel belangrijk dat je het goed doet, want anders kun je de verkeerde boodschap overbrengen.

veel succes!

Annemarie van der Toorn

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:53

Je kan prima een join up doen met een jaarling. In de wei rennen ze ook de benen uit hun lijf en draaien ook een hele hoop rondjes om elkaar heen. Zo erg zal het de benen niet belasten en de groei niet belemmeren. je moet wel zorgen het in een keer goed te doen, zodat je niet het paard elke dag een paar uur moet laten rennen. Een join up is de basis van de relatie die je hebt met je paard. de eerste keer dat je paard beslist dat het bij jou wil zijn en jou accepteerd als lijder. Leg dan een goede basis. de join ups die je daarna zal doen, zullen ook steeds minder lang duren en veranderen in spel. dan krijg je het loswerken.