Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjonniej schreef:Ligt eraan, wil je hem meteen laten werken aan de longe of alleen wat commando's leren.
Mijn pa heeft Bo (2 jaar ) ook een paar keer 'uitgelaten'. Hoofdstelletje in (met trensje) en 1 longe eraan. 10 minuutjes een beetje stappen, draven, stilstaan. Dit was vooral om een beetje meer overwicht te krijgen. Als je niet meer kan dan poetsen gaan ze snel over je heen lopen. Wandelen kan je in deze omgeving wel vergeten.
gewoon wat commando's.
dus vooruit op *klik*, trager op hooo, en eventueel stap-draf leren onderscheiden.
vooral bij de fries heb ik nu nog genoeg overwicht om ze wat te "imponeren",bv bij het hoeven krabben zou ze durven slaan, nu kan ik wat van men tak maken, en is ze zo geimponeerd dat ze zonder morrenhaar hoeven heeft, na 3 keer is dit bijna niet meer nodig, en is het een braaf voetjesgevend paard.
dus ik denk om haar nu en dan es aan de longe te hangen, om het begin te maken,nu ze nog wat te imponeren is, en dan totdat ze 2.5 is (in mei-juni komt ze 2 dit jaar,volgend jaar moet ik er omstreeks deze tijd mee beginnen, dan is ze bijna 3) het nu en dan es te onderhouden, maakt het enkel makkelijker.
maar ik widle zeker weten dat het geen kwaad kan.
Aan de lange lijnen kan je proberen, leren sturen. Ik heb er niet veel op tegen, zolang je het maar niet langer dan 10 minuutjes doet je de pony de rest van de dag lekker paard kan zijn. Onze 2-jarige staat nu in de opfok.
de eigenaars nemen ze nu en dan es aan de lange lijnen, op dit moent zijn ze maximum een halfuur uit de weide.
poetsen op voorhand,+"naverzorging" (aftuigen, nog hoeven krabben, keer dekentje op en af, in de zomer benen afspuiten,...)
en dit gebeurt nog niet eens in de week.
de rest van de tijd staan ze met 3 in de weide, 2 twenters, en een 9-jarige.
dus een soort miniopfok.Ik neem ze zelf niet aan de laneg lijnen,gewoon omdat ik dit niet ken, dit ga ik uitgebreid oefenen met de 9-jarige,die dit zelf ook al kent.
Echt voor de kar zetten zou ik nog niet doen, geen zwaar werk. Aan het tuig wennen kan naar mijn idee weinig kwaad. Maar zou ze nog niet voor de wagen zetten. De kans op problemen is dan groot.
Maar wat is zwaar werk?
de eerste keren komt ze zowiezo in 2-span,samen met het geroutineerde paard.
de belg kan de kar met 6 personen erop alleen trekken, maar er zitten nooit 6 personen op, dus het gewicht zou toch redelijk minimaal zijn? of denk ik nu verkeerd?
dutske schreef:Karoliena: dat respectloze:
het gaat hier om een 2-jarige koudlboed.
ze is zeer lief en vriendelijk, maar loopt gewoon over je heen.
ze heeft me onlangs gebeten, ik heb dat bestraft met een harde mep op haar neus, ze stond me wat dommig aan te kijken, en beet weer, tot 5 maal toe!
als ze regelmatig met de lange lijnen werkt, komt ze ook in de omgang wat liever, en omdat ik het gevoel heb dat ze wat te doen willen hebben, zoek ik manieren om ze wat te laten "werken", zonder dat het schade oplevert.
zowiezo gaat ze eerst een band oid slepen, en dan in 2 span voor de kar, pas daarna alleen.
en dat is ook nog niet voor nu, want we hebben nog geen 2-span tuig.
het longeren zou ook heel nu en dan es zijn, deels door tijdgebrek ook.
Maar ik vroeg me af of er dingen waren waardoor ze wat in de hand kwamen, maar toch niet erg belast werden.
ps: rondstappen in de bak werkt niet, daarvoor moet ik eerst een kwartier over de weg gaan.
in we weide luistert ze redelijk, maar zodra we uit de weide zijn heb ik er geen overmacht meer over, de eigenaar trouwens wel.
Glossi schreef:Tjah ben het met hier boven eens.
Want als je niet eens grondwerk kan doen hoe wil je het paard dan gaan beleren? Is er niet iemand in de buurt die je kan helpen? En als ik me nog goed herinder las ik dat de eigenaar er wel mee kan lopen? Kunnen jullie samen niet met het paard aan het werk gaan? En als dat wat beter gaat dat je het zelf alleen gaat afmaken? Wel lastig hoor zo'n knuffelpaard
Lola4913 schreef:Een gezegde zegt dat als je je paard spaart tot zijn 7e jaar, hij plezier geeft tot zijn 20e. "Oude" paardenmensen zitten er niet snel naast.