[AR] [LO/AR] 2-jarigen aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[LO/AR] 2-jarigen aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:28

de 2 paarden die ik verzorg zijn 2-jarigen, maar zou het nuecht zoveel kwaad kunnen om ze nu en dan es aan de lange lijnen te hebben, heel nu en dan es te longeren (eerst in een gewone piste zonder longe commando's stap-draf, en dan een de longe) gewoon op het gemak stappen en halthouden, de ene(boerenpaard) es in 2 span voor de kar zetten (na rustige gewenning aan het tuig) en zo een beetje "grote" paarden werk te doen?
ze staan met 3 in een weide, dag en nacht, 2 twenters, en een 9-jarige die de 2 wat manieren leert.
de boullonnais is erg lomp,heeft geen respect, en we vinden dat het haar goed zou doen om haar wat werk te geven.
er gaat pas iemand op aan bijna 3 jaar, dus in een jaartje tijd rustig wat opbouwen, niet iedere week longeren hoor, maar zo een keer per week aan het werk zetten, gewoon wat poetsen, of eens longeren,of eens aan de lange leidsels, enz.
de fries laat ik nog wat verder uitgoeien, omdat zij vooral geestelijk nog erg zwak is, daar houden we het bij poetsen en wandelen.
maar de boul. is echt respectloos, en zou het echt zoveel kwaad kunnen om ze heel licht aan het werk te zetten?

LADPR

Re: [LO/AR] 2-jarigen aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:18

Longeren wel lange lijnen niet nar mijn mening. Longeren is toch een grote belasting omdat je op een volte zit. Toen de mijne twee was heb ik af en toe de lange lijnen gepakt en wat rechte stukje gelopen. Voor de wagen zetten zou ik toch mee wachten totdat ze zeker 3,5 zijn en dan nog rustig aan. Dat respectloze komt natuurlijk niet zomaar van de een op andere dag aanwaaien en dat krijg je er heus niet uit met werken. Er meot voor haar duidelijk worden wie de baas is. Dat kan ook gewoon door te wandelen in de bak. Van wekren worden ze heus niet in 1 x braver.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:16

Karoliena: dat respectloze:
het gaat hier om een 2-jarige koudlboed.
ze is zeer lief en vriendelijk, maar loopt gewoon over je heen.
ze heeft me onlangs gebeten, ik heb dat bestraft met een harde mep op haar neus, ze stond me wat dommig aan te kijken, en beet weer, tot 5 maal toe!
als ze regelmatig met de lange lijnen werkt, komt ze ook in de omgang wat liever, en omdat ik het gevoel heb dat ze wat te doen willen hebben, zoek ik manieren om ze wat te laten "werken", zonder dat het schade oplevert.
zowiezo gaat ze eerst een band oid slepen, en dan in 2 span voor de kar, pas daarna alleen.
en dat is ook nog niet voor nu, want we hebben nog geen 2-span tuig.
het longeren zou ook heel nu en dan es zijn, deels door tijdgebrek ook.
Maar ik vroeg me af of er dingen waren waardoor ze wat in de hand kwamen, maar toch niet erg belast werden.
ps: rondstappen in de bak werkt niet, daarvoor moet ik eerst een kwartier over de weg gaan.
in we weide luistert ze redelijk, maar zodra we uit de weide zijn heb ik er geen overmacht meer over, de eigenaar trouwens wel.

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:33

het kan helemaal geen kwaad om af entoe je pony te longeren met stap en draf als je het daar eers maar bij laat gewoon alles rustig op bouwen en erg rustig beginnen dan kan het geen kwaad hoor Pling
nog veel sucses met je pony!! Haha! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:23

Ligt eraan, wil je hem meteen laten werken aan de longe of alleen wat commando's leren.
Mijn pa heeft Bo (2 jaar ) ook een paar keer 'uitgelaten'. Hoofdstelletje in (met trensje) en 1 longe eraan. 10 minuutjes een beetje stappen, draven, stilstaan. Dit was vooral om een beetje meer overwicht te krijgen. Als je niet meer kan dan poetsen gaan ze snel over je heen lopen. Wandelen kan je in deze omgeving wel vergeten.

Aan de lange lijnen kan je proberen, leren sturen. Ik heb er niet veel op tegen, zolang je het maar niet langer dan 10 minuutjes doet je de pony de rest van de dag lekker paard kan zijn. Onze 2-jarige staat nu in de opfok.

Echt voor de kar zetten zou ik nog niet doen, geen zwaar werk. Aan het tuig wennen kan naar mijn idee weinig kwaad. Maar zou ze nog niet voor de wagen zetten. De kans op problemen is dan groot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 21:18

Sjonniej schreef:
Ligt eraan, wil je hem meteen laten werken aan de longe of alleen wat commando's leren.
Mijn pa heeft Bo (2 jaar ) ook een paar keer 'uitgelaten'. Hoofdstelletje in (met trensje) en 1 longe eraan. 10 minuutjes een beetje stappen, draven, stilstaan. Dit was vooral om een beetje meer overwicht te krijgen. Als je niet meer kan dan poetsen gaan ze snel over je heen lopen. Wandelen kan je in deze omgeving wel vergeten.

gewoon wat commando's.
dus vooruit op *klik*, trager op hooo, en eventueel stap-draf leren onderscheiden.
vooral bij de fries heb ik nu nog genoeg overwicht om ze wat te "imponeren",bv bij het hoeven krabben zou ze durven slaan, nu kan ik wat van men tak maken, en is ze zo geimponeerd dat ze zonder morrenhaar hoeven heeft, na 3 keer is dit bijna niet meer nodig, en is het een braaf voetjesgevend paard.
dus ik denk om haar nu en dan es aan de longe te hangen, om het begin te maken,nu ze nog wat te imponeren is, en dan totdat ze 2.5 is (in mei-juni komt ze 2 dit jaar,volgend jaar moet ik er omstreeks deze tijd mee beginnen, dan is ze bijna 3) het nu en dan es te onderhouden, maakt het enkel makkelijker.
maar ik widle zeker weten dat het geen kwaad kan.

Aan de lange lijnen kan je proberen, leren sturen. Ik heb er niet veel op tegen, zolang je het maar niet langer dan 10 minuutjes doet je de pony de rest van de dag lekker paard kan zijn. Onze 2-jarige staat nu in de opfok.
de eigenaars nemen ze nu en dan es aan de lange lijnen, op dit moent zijn ze maximum een halfuur uit de weide.
poetsen op voorhand,+"naverzorging" (aftuigen, nog hoeven krabben, keer dekentje op en af, in de zomer benen afspuiten,...)
en dit gebeurt nog niet eens in de week.
de rest van de tijd staan ze met 3 in de weide, 2 twenters, en een 9-jarige.
dus een soort miniopfok.Ik neem ze zelf niet aan de laneg lijnen,gewoon omdat ik dit niet ken, dit ga ik uitgebreid oefenen met de 9-jarige,die dit zelf ook al kent.

Echt voor de kar zetten zou ik nog niet doen, geen zwaar werk. Aan het tuig wennen kan naar mijn idee weinig kwaad. Maar zou ze nog niet voor de wagen zetten. De kans op problemen is dan groot.
Maar wat is zwaar werk?
de eerste keren komt ze zowiezo in 2-span,samen met het geroutineerde paard.
de belg kan de kar met 6 personen erop alleen trekken, maar er zitten nooit 6 personen op, dus het gewicht zou toch redelijk minimaal zijn? of denk ik nu verkeerd?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:17

Ze is nog niet zo sterk dat ze kan trekken. Natuurlijk kan je het doen, maar hier zou ik echt volgend jaar pas mee gaan beginnen. Als het fout gaat, kan je je pony weg doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 17:39

oke, dus gewoon langelijnen werk, en wennen aan het tuig?
slepen (gewoon een autoband oid) mag ook niet, of is dat geen probleem? (kwestie dat ze het gewoon wordt dat er "iets" achter haar hangt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:35

Ja hoor wennen en sturen kan geen kwaad. Maar ik zou nog niet gaan slepen oid. Hou het maar bij 'uitlaten' en lange lijnen.

Je wilt niet weten hoe een spijt je krijgt als ze nu door een speelse sprong een doodsangst krijgt voor het mennen. Over een jaar zijn ze ook wat volwassener in de kop en dan gaan dit soort dingen minder snel fout

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:51

ik ga helemaal met sjonniej mee, je kan best af en toe eens gaan wandelen met de lange lijnen, maar waarom nu al slepen of voor de kar? als je respect van je paard krijgt krijg je dat ook wel door alleen de lange lijnen, daar hoeft ie nog geen zwaar werk voor te doen

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:52

enne, ga met die lange lijnen niet op korte voltes draaien maar loop lekker zoveel mogelijk rechte stukken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:02

dutske schreef:
Karoliena: dat respectloze:
het gaat hier om een 2-jarige koudlboed.
ze is zeer lief en vriendelijk, maar loopt gewoon over je heen.
ze heeft me onlangs gebeten, ik heb dat bestraft met een harde mep op haar neus, ze stond me wat dommig aan te kijken, en beet weer, tot 5 maal toe!
als ze regelmatig met de lange lijnen werkt, komt ze ook in de omgang wat liever, en omdat ik het gevoel heb dat ze wat te doen willen hebben, zoek ik manieren om ze wat te laten "werken", zonder dat het schade oplevert.
zowiezo gaat ze eerst een band oid slepen, en dan in 2 span voor de kar, pas daarna alleen.
en dat is ook nog niet voor nu, want we hebben nog geen 2-span tuig.
het longeren zou ook heel nu en dan es zijn, deels door tijdgebrek ook.
Maar ik vroeg me af of er dingen waren waardoor ze wat in de hand kwamen, maar toch niet erg belast werden.
ps: rondstappen in de bak werkt niet, daarvoor moet ik eerst een kwartier over de weg gaan.
in we weide luistert ze redelijk, maar zodra we uit de weide zijn heb ik er geen overmacht meer over, de eigenaar trouwens wel.

Bijten, wel 5maal achterelkaar aan en dat het paard zo over je heen loopt is niet echt normaal vind ik. Ik zou eerst grondwerk met haar gaan doen. Dan leren jullie elkaar ook beter begrijpen. Niet meteen longeren en aan de lange lijnen gaan werken. Eerst een band opbouwen. Dat is de manier die ik zou doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:50

Glossi: dat is het net, grondwerk lukt gewoon weg niet.
ik kan ze in de weide zelfs niet van mij afsturen, ze komt tegen me geplakt hangen om geknuffeld te zijn, en als ik ze probeer weg te sturen (met lichaamstaal,handen,touw,zweep,eender wat) loopt ze gewoon over me.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:47

dan denk ik dat je in plaats van haar aan het werk te zetten je misschien beter goeie hulp kan vragen bij grondwerk.
voor je met een paard aan het werk kan zal het toch echt enig respect voor je moeten hebben

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:36

Tjah ben het met hier boven eens.

Want als je niet eens grondwerk kan doen hoe wil je het paard dan gaan beleren? Is er niet iemand in de buurt die je kan helpen? En als ik me nog goed herinder las ik dat de eigenaar er wel mee kan lopen? Kunnen jullie samen niet met het paard aan het werk gaan? En als dat wat beter gaat dat je het zelf alleen gaat afmaken? Wel lastig hoor zo'n knuffelpaard Ach gut

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:38

Hmm dan nog wat... Je wou met het paard gaan longeren of aan de lange lijnen werken maar als je het paard niet van je weg krijgt niet met een zweep en zo hoe wil je dat dan gaan doen Verward

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:45

Glossi schreef:
Tjah ben het met hier boven eens.

Want als je niet eens grondwerk kan doen hoe wil je het paard dan gaan beleren? Is er niet iemand in de buurt die je kan helpen? En als ik me nog goed herinder las ik dat de eigenaar er wel mee kan lopen? Kunnen jullie samen niet met het paard aan het werk gaan? En als dat wat beter gaat dat je het zelf alleen gaat afmaken? Wel lastig hoor zo'n knuffelpaard Ach gut

Ben het helemaal met jullie eens hoor, alleen denk ik dan dat het geen knuffelpaard is, maar dat het paard totaal geen ontzag voor de persoon in kwestie heeft.
De eigenaar kan er bijvoorbeeld wel moeiteloos mee gaan wandelen.
En dat ie d'r tot 5 keer toe bijt vind ik ook wel een beetje wijzen op geen ontzag hebben.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:11

Precies, Dus eerst lekker een band met het paardje opbouwen. Ook al begin je bij poetsen... Daarna met grondoefeningen bezig gaan.

En ik zette in mijn vorige bericht knuffelpaard omdat zei dat in de vorige berichten had neergezet Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 17:50

hoe ik ze zou beleren dat weet ik ook niet.
maar dta is maar voor volgend jaar, of toch totdat de paddock er ligt.
dan zou ik denk ik eerst iemand er naast laten lopen, en iemand in het midden, en zo proberen op te bouwen.

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:14

[quote="d, dus in een jaartje tijd rustig wat opbouwen, niet iedere week longeren hoor, maar zo een keer per week aan het werk zetten, gewoon wat poetsen, of eens longeren,of eens aan de lange leidsels, enz.
de fries laat ik nog wat verder uitgoeien, omdat zij vooral geestelijk nog erg zwak is, daar houden we het bij poetsen en wandelen.
maar de boul. is echt respectloos, en zou het echt zoveel kwaad kunnen om ze heel licht aan het werk te zetten?[/quote]

Als ik het goed begrijp hebben jouw 2 paarden lang in een weiland gestaan zonder dat ze veel in de hand zijn geweest.
Dan is dat "eens per week wat poetsen" het belangrijkste op dit moment.
"Eens longeren of eens aan de lange leidsel" is nog niet aan de orde. Dat zijn pas latere stappen.
Werk eerst eens aan een goede basis. Neem ze veel in de hand en bouw, zoals al eerder genoemt, een vertrouwensband met hen op.
Leer ze respect voor jou te hebben en van daaruit kun je verder gaan het leren geleiden. daarna komen longeren en lange lijnenwerk om de hoek kijken. Als je daarmee te vroeg te veel van je paard vraagt. Loop je grote kans dat je daar later last van krijgt door o.a. kreupelheid.
Een goede basis is zo belangrijk!! en neem er de tijd voor. Ze zijn tenslotte pas 2 jaar.
Er zijn een aantal boeken waarin dit alles goed terug te vinden is.
Succes en veel wijsheid,
gr Lola

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:25

Inspannen kan naar mijn mening niet veel kwaad. Dat is niet echt belastend (mits je hem gelijk voor een mega zware kar, en langdurig laat lopen).
Bij ons hebben we een speciaal traningskarretje voor de jonge dieren. 2 - 2,5 jarig wat voor ons uit gaan sturen en inspannen... Ligt een beetje ook aan het paard. Bji de vorige is wel gewacht tot 3, omdat die nog behoorlijk jeugdig was enalles.

De twenter die ik nu doe, moet er over een paar maandjes wel aangeloven Lachen Verder heeft ze al 1x aan de longe gestaan, kijken hoe ze op een schoftje reageerde en op het longeren. Omdat we wat moeilijkheden verwachten bij haar Knipoog Maar dat ging zo ontzettend goed, ze is nu al een tijd niet meer 'aan het werk' gezet (kon je geen werken noemen vodn ik, gewoon even een paar rondjes rondslingeren).

Basis oefeningen als vaststaan, pootjes, meelopen en wennen aan eventueel tuig moet imo best kunnen. Bitje in e.d... Al doe ik er dan wel nog altijd in het begin een halster onder, zodat ik niet aan het bit kom als ik evnetueel moet ingrijpen als ze wegspringen of iets dergelijks.

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:30

Helaas is het beenwerk van het paard nog niet ten volle uitgegroeid. Dat kan later resulteren in been-, lendenen- en gewrichtsproblemen.
Ik zie om me heen paarden waarbij ze wel vroeg zijn begonnen met inspannen en die hebben regelmatig problemen met kreupelheid e.d.
Een gezegde zegt dat als je je paard spaart tot zijn 7e jaar, hij plezier geeft tot zijn 20e. "Oude" paardenmensen zitten er niet snel naast.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:51

Lola4913 schreef:
Een gezegde zegt dat als je je paard spaart tot zijn 7e jaar, hij plezier geeft tot zijn 20e. "Oude" paardenmensen zitten er niet snel naast.

Die zelfde 'oude' paardenmensen spanden vroeger wel degelijk een 2 jarig paard naast een oude rot in het span. Niet voor de ploeg, maar wel voor de eg bv, omdat eggen licht werk is. Bij het ploegen werd zo'n 2-jarige dan wel toegevoegd aan het vaste 2-span, zodat zo'n jong paard alvast het wenden aan het eind van de akker leerde, terwijl hij nog niet hoefde te trekken. De boeren vroeger hadden echt geen tijd om tot 3,5 jaar te wachten voordat ze aan het werk gingen met een jong paard.

Kortom, ik denk dat je (en zeker met een zware koudbloed, die, ondanks dat-ie nog niet is uitgegroeid, een kar van 400 kg achter hem echt niet voelt als-ie in een 2-span staat) best wat licht werk in het 2-span kunt doen. Wat niet uitsluit dat je op andere, hierboven al beschreven, wijze ook zult moeten werken aan respect van het paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:05

oke, bedankt voor alle antwoorden.
nu zal het zeker nog een paar maanden duren voor ze enigszins in de koets kan lopen (nog geen tuig,wel van de belg,maar we kunnen ze moeilijk samen in 1 tuig steken he Haha!).
ivm. dat poetsen, dat gaat allemaal goed, zelfs in de wei als ze losstaat kan ik haar poetsen.
het enige dat niet lukt is haar hoeven optillen, bij de fries luklt het goed, na wat ruzie Haha!
maar bij de boullonnais gaat het helemaal niet.
ik krijg ze niet van de grond, en indien wel maait ze haar hoeven schuin uit,en probeert op men voeten terecht te komen Scheve mond.
hoe kan ik haar respect winnen? er zit geen kwaad in hoor, ze is gewoon zo ongelooflijk lomp,ze heeft het zelf niet eens door.
en een tik op haar neus oid is ze helemaal niet onder de indruk van, dus daar moet ik niet aan beginnen...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:15

Hmm ik lees hierboven dat het het belastend is voor de benen. Helemaal mee eens ik zelf zou het paard ook nog niet iets laten trekken. Ga er dan achter lopen en zo eerst oefenen. Dan nog wat hier staat ook ergens boven dat vroeger paarden op 2jarige leeftijd al aangespant werden. Maar ja dat was vroeger. Ik zou het mooi op 3jarige leeftijd doen want dan heb je ook meer plezier van het paardje.
Hierboven stond ook nog eens dat je het beste kan beginnen met een paar keer poetsen. Ik weet niet of je dat al deed? Maar idd poetsen is al een goed begin.