[AR] [NH] Grondwerk vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

[NH] Grondwerk vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:57

Hoi, ik heb hier al een paar keer eerder topics geopend maar nu heb ik alweer een vraagje... Bloos
Ik longeer mijn verzorgpaard sinds een paar maanden altijd los, is langzaam zo gegroeid, vind dit veel fijner als met een touw... Maar als ik een tijdje met haar aan het werk ben, gaat ze altijd naar me kijken en zich onderdanig gedragen zoals kauwen en likken en haar oor richting mij... ik vind dit nogal vervelend, ze is namelijk heel angstig en ik heb er bewust voor gekozen om daarom geen Join Up met haar te doen... ik wil juist dat ze vertrouwen in me krijgt... serieus, het enige wat ik doe is longeren zonder touw, misschien denkt zíj dat het een Join Up is omdat ik achter haar loop (drijvende positie) op een klein rondje binnen haar 'loopcirkel'. Ik doe het altijd in een vierkante bak en ze loopt altijd mooi een volte om me heen, ze loopt bijna nooit weg... Er zit ook genoeg variatie in ons grondwerk en ik ben nooit langer dan een kwartier met 'longeren' bezig...

Alvast bedankt voor de hulp!

ps ik heb hier al eerder een topic geplaatst over een Join Up maar dat betrof dus een ander paard.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 28-04-05 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

josien

Re: Grondwerk vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:58

Een onzeker en angstig paard zou snel zich onderdanig gaan opstellen. Dat betekent dat je het los longeren kort kan doen, maar daarbij veel oefeningen om haar meer zelfvertrouwen te geven.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:34

Vriendin van mij heeft ook zo'n paard. Zij is echt enorm subtiel in haar hulpen geve, en het paard goed het idee geven dat hij het goed doet. Daarbij kan veel aanraken van het paard ook helpen!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:58

Op het moment dat je paard reageert op de drijvende hulp, zet je dadelijk een stapje terug (de beloning), je moet zeker niet blijven drijven als hij correct gereageerd heeft op de hulp, anders leer je hem voorwaarts gaan alleen als je hem blijft drijven. Net hetzelfde als het drijven vanuit het zadel.

coulash

Re: [NH] Grondwerk vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:23

Ik kan je ontzettend een cursus van emiel voest aanraden: daar kijken ze naar jou en je paard en de combinatie van loswerken (wat je eigenlijk doet bij longeren zonder lijnen). Het si zelfs zo dat het likken een onderdeel is van de training: je moet het alleen positief oppakken en gebruiken in het voordeel van jou EN je paard!
www.EMIELVOEST.nl Ik ben zelf een jaargeleden geweest en heb er ongeloofelijk veel van opgestoken! Ben me er nog dagelijks van bewust en kan het ook nog steeds toepassen en er vooral in doorgroeien!