[AR] [CT]Wie is al langer bezig met grondwerk en clickertraining?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzii

[CT]Wie is al langer bezig met grondwerk en clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:18

Wie is al langer bezig met clickeren? Ik nog maar enkele weken en de reacties hierop (vooral dan van klassiek geschoolde ruiters) zijn niet zo positief.
Mijn paardje is anderhalf en hij vind het geweldig! Ik volg het boek van Inge Teblick grondwerk met paarden.
Is er iemand die ook reeds met een jong paard is begonnen en mij kan vertellen wat de voor of nadelen zijn op latere leeftijd?
Kan het een negatieve invloed hebben op de verdere training naar de klassieke rijkunst toe?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 26-04-05 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maroush

Re: Wie is al langer bezig met grondwerk en clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:36

Ik ben er ook mee bezig, denk ruim een half jaar en heb nog geen nadelen gemerkt hoor Lachen Ben begonnen met VD (waar ik de clicker voor gebruik ...) zonder clicker en doe het nu ook nog wel eens zonder. Maar ik vind 'm erg handig Ja

Lowara

Re: [CT]Wie is al langer bezig met grondwerk en clickertrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 02:18

ik doe ook veel met clickers.
vrijheids dressuur en gewoon in de normale dressuur en springtraining.
ben er tot nu toe nog steeds super blij mee, het werkt supergoed.
zelfs mijn C pony die altijd bij elke hindernis vol op de rem stond springt nu foutloos rond, en is bij het springen veel rustiger geworden.
wel uitkijken dat je paard er niet bijterig van gaat worden asl je hem te vaak gebruikt.
sommigen denken op een bepaald moment dat een beweging met je arm al iets lekkers is, en dat is natuurlijk niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:29

Ik werk nu vijf jaar met clickertraining (denk ik?) en ik doe er eigenlijk ook alles mee. Ik train de pony's ermee in vrijheidsdressuur, heb ze ermee leren longeren, werken aan de lange teugel, mennen en ingereden. Ik heb ook nooit iets gemerkt van bijterigheid, iets waar ik wel last van had toen ik nog zonder clicker werkte. Met de clicker is het namelijk heel duidelijk: je paard weet precies dat er alleen voer zijn kant op komt als hij een click gehoord heeft, anders niet - bedelen heeft dus geen zin. Lachen

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 09:36

Ik werk niet echt met een clicker maar gebruik een X wat eigelijk hetzelfde is.
Hoe gebruik je de clicker met de springtraining?
Mijn oudste paard durft ook al eens op de rem gaan staan tijdens een parcour! Geef je dan een click na elke hindernis of pas op het einde van elk parcour en wanneer geef je dan de eigelijke beloning?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:03

je klikt op het moment dat hij springt. en na de sprong krijgt hij wat lekkers. springt hij niet? geen klik en geen beloning.
geloof mij maar, ze hebben het heeeel snel in de gaten!
wel ontzettend consequent blijven, het maakt niet uit HOE hij erover komt, maar hij krijgt dan altijd een klikje en een beloning.
en natuurlijk nooit klikken als hij stopt Knipoog

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:53

Maar tijdens een wedstrijd kan je toch moeilijk na elke sprong stoppen om beloning te geven, hoel os je dat dan op???
Thuis zal hij altijd springen dat is geen probleem, maar op een vreemd parcour durft hij nogal eens te weigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:57

Eerst click je als hij al netjes over een balkje draaft, dan als hij over twee balkjes draaft en dan pas als hij over drie balkjes gedraafd heeft. Dan click je pas als hij over drie balkjes + een hindernis draaft, over twee hindernissen springt, drie, vier.... Lachen Je paard leert daardoor dat hij steeds meer moet doen om zijn click te verdienen en zal uiteindelijk het hele concours voor je springen zonder dat je tussendoor hoeft te clicken.