[AR] [LO] is longeren met dubbele lijnen goed..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bruine

[LO] is longeren met dubbele lijnen goed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 16:50

ik heb een paard wat links vast zit , ze hangt en trekt als ik linksom rij. nu wil ik gaan longeren met de dubele lijnen(paard kent dit) is dit een goede manier om haar zo links los te krijgen? hebben jullie hier evt oefeningen voor? bedankt vast voor de reacties

magicc

Re: [LO] is longeren met dubbele lijnen goed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:25

Zeker is dit goed voor het paard. Met dubbele longes longeren ontspant de rug en de hals en dit is veel beter dan met 1 longe te longeren.. want dan gebruikt het paard niet al zijn spieren en kan spieren op de onderhals kweken terwijl ze boven op de hals moeten komen.

Yesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 00:05

magicc schreef:
Zeker is dit goed voor het paard. Met dubbele longes longeren ontspant de rug en de hals en dit is veel beter dan met 1 longe te longeren.. want dan gebruikt het paard niet al zijn spieren en kan spieren op de onderhals kweken terwijl ze boven op de hals moeten komen.

dat is niet correct,als je het paard bijzet met touwtjes dan leer je het paard te ontspannen in de onder hals, leer je je paard met zijn neus over de grond te laten lopen dan ontspan de onderhals nog meer.
als je je paard longeerd en deze loopt alleen maar op zijn onder hals kan je er beter mee stoppen, maar daar heeben ze dan ook longeer singels voor zodat je je paard mooi bij kan zetten en op deze manier goed over de rug kan laten loepen.
paard aan de bubbele longe kan ook op deze wijze avenrechts werken
en je kan er dan voor zorgen dat het dier een mond van gewapent beton krijgt.

leer eerst je paard te ontspannen aan de enkele longe zet het dier ligtjes bij met touwtjes en nodig het zo uit met het hoofd naar beneden te lopen hoe dieper het hoofd gaat hoe beter het is voor de rug plus dat de achterhand er goed onder getrokken word.

magicc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:21

met dubbele longes hoef je niet zo zeer druk uit te oefenen op de mond.. het is de bedoeling en zo gaat het ook dat het paard van zelf ontspant.. ieder zijn eigen evaring en mening.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:45

als je zelf nog geen ervaring hebt met de dubbele longes dan kun je misschien beter eerst eens iemand vragen om het je te leren, als je het goed wilt doen is dat nog hardstikke moeilijk..
verder kun je je paard ook inderdaad soepeler maken met 1 longe en met bijzets of touwtjes
succes in elk geval

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:42

Het meest irritante vind ik wel dat mensen zeggen dat hij MOET LEREN ontspannen. Of leren aan de teugel lopen.

Een paard hoeft dat niet te leren.
Als er spanning is ligt het of aan de ruiter , er is iets medisch fout bij het dier
of je zadel past niet.

Met de dubbel longe ga je je paard rechtrichten.
Rechtrichten aan de longe kan ik mijn ogen alleen aan de dbubbel, bij elke andere bijzet kan je niet direct corrigeren als dat nodig is.
Zodra hij recht is is de spanning uit zijn lijf en zal hij ontspannen lopen en nageeflijk worden.

Yesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:23

Cowgirl schreef:
Het meest irritante vind ik wel dat mensen zeggen dat hij MOET LEREN ontspannen. Of leren aan de teugel lopen.

Een paard hoeft dat niet te leren.
Als er spanning is ligt het of aan de ruiter , er is iets medisch fout bij het dier
of je zadel past niet.

.

dat is helemaal correct wat je zegt. ja je heb in zover gelijk dat he aan de ruiter KAN liggen en aan je zadel KAN liggen.

maar is een paard verkeerd aan gereden of verkeerd getraint zal deze geen onspanning kunnen vinden ook als alle boven genomoende aspecten wel kloppen, dan moet je je paard leren onspannen simpel zat.

en om dan gelijk met een dubbele long aan de slag te gaan is in mijn ogen ook niet helemaal bevoordelijk voor het paard op zo'n moment
hom het dier eerst ligt bij te zetten en leert onspannen en over de rug te gaan lopen is in deze vind ik persoonlijk veel belangrijker dan alle andere dingen.

als het dier zo leert onspannen en een goede rug gebruik gaat tonen dan kan je langzaam en rustig aan met de dubbel beginnen, en om stelling gaan vragen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 23:11

ben met iemand die er heel handig in is bezig met de dubble lijnen, paard loopt super.nu nog onder het zadel, rechts gaat goed links gaat na het longeren beter (is los) maar na 2 dagen wordt het minder, zadel word elk jaar nagekeken even als tandarts ben zelf ook niet echt gespannen,misschien wel links wat stugger maar dan zou ze dat aan de dubble lijnen toch ook moeten voelen?