Hoi!
Een tijdje geleden heb ik hier om advies gevraagd over welke cursus ik het best kon gaan volgen bij Pieter Baalbergen van terra Natura. Uiteindelijk heb ik besloten ze allebei te doen (communiceren 2 bewust paardrijden 1). Afgelopen weekend heb ik communiceren met paarden 2 gevolgd en 21 en 22 mei ga ik Natuurlijk en Bewust paardrijden 1 volgen in Zwolle.
Een aantal mensen vroeg mij mijn ervaring hier te vertellen na afloop van de cursus. Bij deze. Ik heb afgelopen weekend dus communiceren 2 gevolgd. Dit was zo'n ontzettend bijzondere ervaring! Ik heb nog nooit zoiets moois meegemaakt met paarden! Voor de mensen die het leuk vinden om te lezen, heb ik mijn ervaring opgeschreven.
De 1e dag gingen we oefeningen doen. Deze oefeningen deden we met elkaar opv met paarden om zo zelf als 'paard' te ervaren hoe het voelt en hoe groot de kracht van het hier en nu en volledig bewustzijn is. Een voordeel is dat je aan elkaar terug kan geven, hoe het voelt en dat je daar als cursist weer van leert. In eerste instantie lijkt het zweverig, maar wanneer je het als 'paard' zelf ervaart, kun je er niet meer aan twijfelen.
De 2e dag gingen we op bezoek bij de 'wilde' konikspaarden in de Oostvaardersplassen. Deze paarden leven hun eigen leven zonder dat de mens zich hiermee bemoeit. Ze zien wel eens mensen, maar hebben er verder niks mee te maken. Deze ervaring zal ik NOOIT meer vergeten. Dit was zoooo gaaf!
's ochtends werden we door de boswachter afgezet bij een kudde van zo'n 130 konikspaarden. Vanaf het moment dat we de trekker afstapten en richting de kudde liepen, voelde je de energie en harmonie van de kudde. De kudde kwam langzaamaan om ons heen staan en nam ons op in de kudde. Een groep jaarlingen vond ons erg interessant en bewoog zich steeds meer in onze richting. Ik kreeg het gevoel alsof er niets anders meer was dan dat moment. Echt zo'n intens mooi gevoel! Op een gegeven moment deden we een klein onderzoekje. Pieter vroeg ons met harde gefocuste roofdier ogen op de paarden af te lopen. Ze schoten voor ons weg! Zodra we weer zacht en in harmonie waren konden we gewoon met de kudde meebewegen. De paarden reageerden ook heel erg op ons als kudde. Zolang we als cursisten in een groepje/ kudde bleven staan, was er niets aan de hand en straalde we met zn allen rust uit. Vanaf het moment dat we als een groep leeuwen een lijn vormden, schoten de paarden weer voor ons weg. Zo belangrijk is lichaamstaal. Dat heb ik daar gevoeld.
's middags werden we afgezet bij een nog veel grotere kudde van honderden paarden. We kwamen aan op de kar achter een trekker en we stapten uit. Op dat moment draaiden alle paarden zich naar ons toe en kwamen op ons afgelopen uit nieuwsgierigheid. Vervolgens namen ze ons zonder twijfel op in hun kudde. Ik heb een paar centimeter naast een wilde hengst gestaan en het enige wat er was, was het nu en volledige rust en harmonie. Daar kun je pas echt ervaren wat de ware aard van het paard is. Je voelt de kracht van de kudde zo intens. Echt geweldig!
De 3e dag gingen we het geleerde in praktijk brengen met shetjes en een Fell pony. Ook daar heb ik weer enorm veel van geleerd. Paarden reageren zo zuiver op de allerkleinste bewegingen die je met je lichaam maakt. Je moet je volkomen bewust zijn van je lichaam zodat je precies kan zien/ ervaren wat je doet en hoe het paard daarop reageert. Het is een proces van onderzoeken en vinden en dat is ontzettend leuk en leerzaam.
Deze cursus is echt een aanrader voor mensen die de ware aard van het paard willen ontdekken en zichzelf willen leren hoe ze op een natuurlijke manier met paarden om kunnen gaan op basis van lichaamstaal, vertrouwen en wederzijds respect. Ik vond het helemaal geweldig!