[AR] (LO) Hoe nu verder

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

(LO) Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 12:21

Eindelijk is het gelukt Jimmy loopt netjes aan de longeerlijn. Als hij het helemaal onder de knie heeft wil ik hem verder trainen iemand een idee met wat voor hulpteugel? Gaat me voroal om de spieropbouw voor als het dtraks onder het zadel en voor de wagen gaat.

Anoniem

Re: (LO) Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:18

Ik zou beginnen met een halsverlenger (elastiek) of met zeer elastische bijzetteugels. In het begin zeker niet te strak afstellen, maar rustig opbouwen naar de uiteindelijke 'lengte'. Dat vind ik echt de prettigste en veiligste manier om een paard te laten wennen aan het bijgezet zijn. Als dat perfect gaat, zou ik op den duur overschakelen naar touwtjes.

Zeker als je voor het eerst gaat bijzetten eraan denken om je longeerzweep gereed te houden, zodat je hem in geval van nood naar voren kunt drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:19

CCCCorine schreef:
Ik zou beginnen met een halsverlenger (elastiek) of met zeer elastische bijzetteugels. In het begin zeker niet te strak afstellen, maar rustig opbouwen naar de uiteindelijke 'lengte'. Dat vind ik echt de prettigste en veiligste manier om een paard te laten wennen aan het bijgezet zijn. Als dat perfect gaat, zou ik op den duur overschakelen naar touwtjes.

Zeker als je voor het eerst gaat bijzetten eraan denken om je longeerzweep direct gereed te houden, zodat je hem in geval van nood naar voren kunt drijven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 07:58

Hij loopt trouwens uit zichzelf wel al mooi over zijn rug en als ik aan e lange lijnen werk paskt hij zelfs het bit netjes op en gat aan de teugel lopen.

Ik ben zelf trouwens niet zo weg van een elastiek. Waarom eerst de bijzet en an pas de touwtjes kan je me dat uitleggen.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:34

ik ben het met ccccoriene eens hoor een halsverlenger is echt heel fijn en de touwtjes dan staat hij vaak echt vast en kan hij nergens meer heen dus als hij eenmaal echt gewend is dat hij laag moet lopen als hij bijgezet is dan kun je daarmee gaan werken gelloof me maar zo een halsverlenger is echt fijn(je moet het zelf weten )
en voor de spieropbouw (vooral achterhand) pasoa teugel is ook een fijn huplmiddel hierbij word de achterhand vooral gestimuleerd wat een hoop paarden nodig hebben

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 17:20

Ja een pessoateugel had ik al in gedachten alleen die is niet in de goede maat te krijgen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:39

Waarom niet gewoon aan de dubbele longe als je toch al aan de lange lijnen hebt gewerkt? kun je zelf regelen hoe laag je hem wilt. Wij longeren altijd met touwtjes met aan de uiteinden elastiek. Is fijner dan de elastiek, maar nageeflijker dan alleen touw. Idd opletten dat je ze in t begin niet te strak doet en goed voorwaarts houden, zeker als er wat gebeurd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 19:45

Kan maar 1 hand gebruiken dus ik heb al hulp moeten inschakelen om het longeren aan te leren.
Ik ben niet bang dat hij in paniek raakt of zo hij is zo koel in zijn hoofd (echt hengst). Met bijzetteugels zit hij toch vaster als met touwtjes of niet.

Met elastiek aan het uieinde is ook een goed idee ja. Was van plan om het er in het begin gewoon een paar keer los aan te hangen en dat langzaam op te bouwen.