[AR] [LO] Hij is levensgevaarlijk!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Corazon

[LO] Hij is levensgevaarlijk!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:23

Heey ik heb een verzorgpaardje die ik elke Donderdag longeer.
Maar de laatste tijd begint ie streeds chagrijniger te worden tijdens het longere.
Als ik hem in de draf of de galop wil zetten reageert hij neit op mijn stem.
En als ik dan als hulpmiddel mijn zweep vlak achter hem klap dan draait ie zich naar me toe met zijn kont en trapt ie naar me.
Het is al een paar lkeer gebeurd dat ik nog maar net op het nippertje een paar stappen naar achteren kon doen.
HIj had me anders echt midden in mijn gezicht geraakt.
Ik weet echt neit wat ik hiermee moet.
Ik geef hem wel op zijn donder als hij dat doet want dat mag niet en ik geef ook zeker niet op ik ga altijd door met longeren.
Maar ik begin het gewoon eng te vinden wat als meneertje me nou echt eens een keertje raakt??? ik heb geen zin om in het ziekenhuis te belande of erger.
Ermee stoppen is geen optie want ik vind mijn verzorgpaardje echt superrrr lief en ik wil hem echt niet kwijt.
Als ik het aan het bazinnetje vertel zegt ze alleen dat ik veel strenger moet zijn maar daar heb ik dus geeb flikker aan.
Dus weet 1 van jullie mischien wat ik meot doen?????

sorriej voor het lange verhaal

Corazon

Re: [LO] Hij is levensgevaarlijk!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:50

niemand die tips heeft voor me?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:54

Rustig aan Haha!.

Je vraag staat nog geen half uur op Bokt. Het kan best wel even duren voordat er een antwoord komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:18

Had net een heel verhaal getypt, flikkert bokt eruit.
Nogmaals dus:

a) je staat kennelijk wel erg dichtbij het paard, als hij je kan raken. Normaal gesproken zou ik verwachten dat je op 5-6 meter afstand staat. Laat dus de longe langer, zodat je in ieder geval buiten schootsafstand staat.

b) misschien verveelt het paard zich. Je zegt dat je hem iedere week longeert, en dat het recent is gaan optreden. Ik zou eens een paar weken wat anders gaan doen, rijden of, als dat niet kan of mag, aan de hand wandelen.

c) is het paard medisch in orde? Een paard met pijn loopt ook liever niet.

d) hij zou wel eens (extreem) bang kunnen zijn voor de zweep. Aai hem eerst eens als hij stiltaat over zijn hele lijf met de zweep. Laat dan de slag van de zweep eens over zijn rug hangen, en laat hem op die manier rondstappen, tot je hem overal met de zweep kunt aanraken zonder dat hij hierop reageert.

e) probeer het eens aan de dubbele longe, als je dat kunt.

f) probeer het eens los, dus zonder longe, in een afgezette longeerbak (round pen) als je die hebt.

g) gebruik lichaamstaal om het paard te laten lopen, beweeg zelf bv overdreven mee met je armen en je bovenlijf.

Als dat allemaal niet werkt, kún je proberen hem een tik te geven op het moment dat hij z'n kont naar je toedraait, dus voordat hij zelf slaat. Misschien dat hij daarvan zo onder de indruk is, dat dat het gewenste effect heeft. Ik zou dit zelf pas als laatste redmiddel doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:17

Mijn pony was levensgevaarlijk met longeren. Hij viel aan en probeerde me ook te trappen. Ik ben gestopt voor een paar weken en nu gaat het super. Snap ook niet waarom maar misschien doen bij jou verzorgpaard een paar weken wat anders ook wel goed.

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:38

thnx voor de tips .
Ik sta wel op 5 meter afstand bij hem vandaan maar meneertje loopt naar achter snap niet hoe ie dat steeds doet.
Ik ga het zonder longe proberen.
Denk zelf niet dat ie bang is voor de zweep maar ga dat zeker uitzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:40

Voordat hij die 5 meter in zijn achteruit heeft geet, kun jij hem al 20 keer flink op zijn komt geslagen hebben.

verder ga ik met ibbel mee.

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:43

Das het probleem juist op het monet dat ie dat doet geef iki hem ook op zn flikker maar dan doet ie het weer en komt ie steeds dichterbij!

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:46

Als je al weet dat hij zijn kont naar binnen draait kun je er iig voor zorgen dat je de longe paraat hebt om zijn hoofd naar binnen te houden. Als hij achteruit loopt zoals je zegt heb je je paard niet goed voorwaarts. En idd een grotere cirkel want dat kan ie je niet raken. Wees voorzichtig met het oefenen met de zweep zoals Ibbel uitlegt. Het is een goede manier om je paard vertrouwen te geven in de zweep maar je staat er dan dus wel dichtbij en als hij dan uithaalt........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:47

dan geef je niet genoeg op zijn flikker
Aanhalen met die zweep en niet zo zachtjes Whoosh!

(maar beter voorkomen zoals op bovenstaande manier)

en dat hij laat weten dat hij het niet leuk vind, okee, maar dat kan ook subtieler.
waarop jij dan moet leren reageren.
Dus zorg voor afwisseling en kijk of er niets medisch is.

Hoe is hij verder in omgang?
Is hij dan ook wel eens lastig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:13

Het lijkt me niet bepaald een verstandig idee om dit paard vertrouwen in de zweep te gaan geven. Hij kan beter weten dat hij er flink mee geraakt kan worden en dat hij als de sodemieter aan de kant moet, zodra jij hem aandrijft met die zweep.

Ik ben het eens met runningkawa. Eerst netjes proberen en als dit niet werkt de zweep gebruiken. Dan wel echt goed, dus echt een paar flinke rossen geven waar hij naar van wordt. Zo hard en vaak als nodig. Klinkt niet echt schattig en dat weet ik, maar soms kun je er nu eenmaal niet omheen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:09

Kennelijk kun jij dus ook niet zo goed longeren... je schrijft dat je paard naar achteren loopt: ik neem aan dat je bedoelt dat het paard op de volte naar binnen valt, en dus in feite steeds dichter bij je komt.
Op aanwijzing van de zweep hoort een paard weer netjes naar buiten te gaan en op de volte te blijven, niet door te slaan maar door 'druk' aan te geven.

Koop eens een boekje over longeren ( Lammert Haanstra) of woon een clinic van hem bij en probeer de kunst van het longeren onder de knie te krijgen.

Dorry voor deze 'kritische' noot maar het valt mij op dat er altijd bitter weinig in eigen spiegeltje gekeken wordt om te zien of je het zelf wel goed doet en je zelf wel 'begrijpelijk' bent voor het paard. "goed kennis laten maken met de zweep" vind ik in dat geval niet echt fair...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:10

"Dorry" is natuurlijk "sorry.."

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 08:46

Met naar achteren lopen bedoel ik niet naar binnen vallen maar echt naar achteren lopen.

Verder is Umbro geweldig in de omgang wel vrij ongeduldig en erg speels maar dat komt omdat ie jong is.
Ik ben zeker van plan om wat strenger te gaan worden erg bedankt voor de tips

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:57

Echt achteruitlopen? Hmm.. dat snap ik niet Ziek Een paard kan vlgs miu niet vanuit een voorwaartse gang, ineens achteruit gaan lopen. Dan moet je dat toch hebben laten gebeuren door toe te staan dat die uit de voorwaartse gang stilvalt en dan achteruit gaat stappen.

Dat zou dan betekenen dat jouw positie t.o. van het paard verkeerd is en dat je hem op de voorhand afgeblokt hebt. Bij het voorwaarts gaan op de volte moet jouw positie druk zetten op de achterhand - in paardentaal niks anders dan 'doorlopen' .. en dat kun je versterken door de dressuurzweep in de richting van de achterhand, net achter de billen te houden en vandaaruit op te drijven. Hoef je 'm nog niet eens te slaan.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:30

Mijn vorige verzorgpaard was ook zo'n geval. Alleen ook steigeren erbij. Ik heb heel wat voetjes rakelings langs mijn hoofd zien komen. Als de eigenaar kwam helpen was het goed, dit paard was gewoon veel te dominant voor me. Wat betreft de zweep: Hoe harder ik sloeg, hoe feller zij reageerde door echt op me af te komen en dan nog eens om te draaien om te trappen.
Duidelijk is dan ook dat ik om deze reden met haar ben gestopt, uit gevaar voor mezelf.
Het enige wat ik je kan adviseren is, zoek iemand die je kan helpen, en laat het niet verder komen dan dit, want dan wordt het echt gevaarlijk....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:36

ik heb niet echt ene tip. maar ik kan julie wel zeggen dat je niet zoi snel weg bent als je paard je gaat meppen. ik rijd wel eens op een zweeds koudbloed, en die heb ik ook eens proberen te longeren. echt een lange lijn, maar zo'n knol loopt zo megasnel achteruit dat kun je je niet voorstellen dat ie je zo kan trappen. maar gebeurd dus vaker!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:59

Het is ook geen goede tip
Maar jezelf in elkaar laten slaan vind ik nog een slechtere tip Lachen

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:28

ik lees heel veel dat je de zweep moet gebruiken en zo vaak en hard moet slaan als nodig is en ook dat je hem niet aan de zweep moet laten wennen.....
nou ik zal je vertellen hier ben ik dus helemaal geen voorstander van(van al dat slaan maar ieder voor zich hoor)
mijn pony heb ik ook over geaaid met de zweep en er aan laten wennen ...het is niet goed als ze een zweep zien en gelijk zoiets hebben nu krijg ik klappen want dat doet dat ding altijd...
het is veel beter dat hij weet van 0h daar is de zweep nu moet ik dus iets beter mijn best doen..
er zijn paarden die zo bang zijn van een zweep dat ze dan juist gevaarlijk worden omdat ze nergens heen kunnen je moet ook niet vergeten dat een paard een vluchtdier is en als het dus niet weg kan voor iets waar het bang van is ...
vertrouwen in een zweep is goed maar hij moet erop blijven reageren... hoop dat iemand het hier met me eens is eenzweep is wel het laatst waar ze bang voor moeten zijn het is helemaal mooi dat je hem niet nodig hebt..

tip : probeer grond oefeningen te doen om een betere band op te bouwen met je verzorg paardje en vertrouwen te winnen want dit he je kennelijk niet genoeg (klinkt misschien gemeen maar zo bedoel ik het niet)
als je paard jou voledig vertrouwd zal hij dit ook niet meer doen want bij de eigenaar doet hij het niet en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard bang van jouw met je zweep word en al helemaal niet jij bang word van je paardje ....
en wat al eerder gezegd is afwisseling...
probeer de dagen wat te verander dus de ene week op donderdag longeren de andere week op vrijdag die week daar na op maandag enz.. dit wil ook nog weleens werken nou ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes nog verder

chadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:37

benhet idd met een paar van jullie eens.
de zweep hebj enodig om de voorwaartsegang van het paard te behouden.afrossen heeft geen enkele zin.
volg een cusus bij lammert haanstra enje gaat begrijpen en leren oplossen heo en wat met jou paardje.
succes ermee

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 21:28

okeeey thnx voor al de tips ik was ook niet van plan om hem te gaan afrossen want zoals al eerdergezecght is hoe vaker ik hem een tik geef hoe feller en gekker ie gaat doen ik word er af en toe gewoon bang van/

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:20

Als ik jou verhaal lees heb ik het idee dat je verzorgpaard aan het proberen is om jou de baas te worden.
Probeer je eens te verdiepen in de lichaamstaal van paarden, zoals JannePauli al aangaf kan je een paard enorm veel vertellen alleen al met de plek waar je gaat staan ten opzichte van het paard.
Door hier heel consequent mee om te gaan vertel je het paard ook dat je hoger in rang staat.
Niet dat het een toverformule is hoor, maar misschien kom je er wel achter dat je door de positie's die je inneemt het paard eigenlijk vertelt dat hij de baas is.
Probeer iemand te vinden in je omgeving die daar wat ervaring mee heeft en laat die eens meekijken als jij het paard longeert.
Succes er mee!

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 13:52

thnx kga me er zeker in verdiepen Knipoog

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:58

Ben het vooral eens met Jorinda. Grondoefeningen zijn belangrijk. ik heb dit ook pas nu ontdekt (en ben al meer dan 20 jaar met paarden bezig!!!).
Straffen is niet de goede manier, belonen als hij iets goed doet wel.
Lees eens het boek grondwerk met paarden van Inge Teblinck, daar ga je zeker wat aan hebben!

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:53

Nou lekker dan!!! Ik weet dit topic is al best wel oud maar toch.Umpie is mijn paardje en een superlieve sgat. Hijs absoluut niet gevaarlijk!! Rianne verzorgt al sinds een tijdje mijn paardje niet meer. En met mijn nieuwe gaat het uitstekend. Maar wist niet dat dit op internet stond vind het beetje banketstaaf maja. Levensgevaarlijk is hij nou absoluut niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En dat je er geen flikker aanhad toen ik iets tegen je zei nou jammer dan heb je altijd proberen te helpen Boos!

groetjes