[AR] Ervaring met omscholen draver (sulky -> marathonwage

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

[AR] Ervaring met omscholen draver (sulky -> marathonwage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 07:46

Wij willen al wat langere tijd (weer) aangespannen gaan rijden. Omdat ik ook endurance rijd leek me een draver een goede 'multipurpose' keus.
Mijn aangespannen ervaring tot nu toe is met een Fjord. Verder heb ik wel ervaring met bloedpaardjes, dus dat is op zich minder het probleem. Mijn vraag is echter: dravers worden zonder oogkleppen voor een lichte sulky gereden. Hebben jullie (negatieve) ervaringen met zo'n paard om te scholen naar voor een (zware) marathon- of recreatiewagen, en met oogkleppen te gaan rijden? Heb jullie verder nog tips om zo'n overgang goed te begeleiden?
Maw, voordat ik rond ga kijken naar een draver wil ik wel weten of het überhaupt een goed idee is in die richting te gaan zoeken.

Alvast bedankt!

WendyBZ

Re: [AR] Ervaring met omscholen draver (sulky -> marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:55

Er zijn er genoeg die met oogkleppen rijden, dat moet geen probleem zijn (die van ons ook, anders wordt ie stout en keert ie midden in de koers om Boos! ). De trainingskarren zijn ook niet bepaald licht, dus dat zal ook wel meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:41

En dan nog, oogkleppen is niet eens per definitie nodig als je aangespannen wilt rijden Knipoog Maar daar is een uitgebreide discussie over die al meerdere malen gevoerd is.

Het verschil van lichte karren en zwaardere karren maakt naar mijn idee niet veel uit Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 11:58

Het gaat mij ook eigenlijk meer om 2-wielig versus 4-wielig. Maakt dat verschil voor een paard?

Ik heb nl nu nog alleen een 2-wielig zelfbouwertje waar ik die Fjord voor had staan, maar vind dat niet zo comfortabel rijden, ook niet voor het paard, zeker niet omdat ik er hier de Veluwse zandgronden mee opwil. Bij een 2-wieler rust er immers ook gewicht op (de voorhand van) het paard. Die Fjord reed ik altijd over de weg, in een tijd dat ik geen bossen dichtbij tot mijn beschikking had, en dan valt zo'n tweewieler qua inspanning wel mee. Dus om lekker de bossen in te kunnen wil ik sowieso ook een 4-wielige wagen aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-04-05 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:07

Sja... mijn paard heeft er geen problemen mee gehad. Ik vond de sulky wel fijn (geen racesulky trouwens) maar dat ding was te licht voor haar. Ze moest te weinig trekken, dus werd baldadig. Een vierwieler is zwaarder, en stabieler. En vind ik persoonlijk fijner zitten.

Ik heb haar gewoon ervoor gezet, en ben gaan rijden. Geen problemen gehad. Zowel voor de sulky als de vierwieler.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:11

Volgens mij geen enkel probleem hoor, paard trekt wel.

Mijn fjord is beleerd met een marathon wagen en vorig jaar had ik hem voor een echte wedstrijd sulky staan. Geen problemo Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:44

Het oogkleppenverhaal maakt niet uit, je bent niets verplicht.

Een zware of lichte wagen? Het rijdt voor jezelf alleen maar lekkerder als je een comfortabele wagen hebt. De eerste keer dat Sem voor de wagen stond, was dat een tweespan-paard Künhle wagen. De keren daarna mijn wagentje die rond de 100kg weegt. Je merkte geen verschil. Na een maandje heeft mijn vader een lamoen voor de tweespan wagen (van onszelf, die andere was van een kennis) op de kop kunnen tikken en sindsdien staat hij voor die wagen, die weegt 240 kg. Je merkt echt geen verschil. (Pony is 1.46)

Het verschil wordt groter als je hem ineens voor een huifkar zet, dan zal hij wel raar opkijken. Maar als hij genoeg vertrouwen heeft zal hij dan ook gewoon aanzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:01

Ik wil mij draver ook weer voor de kar zetten, hij heeft 5 jaar gekoerst dus ik wacht voor de veiligheid nog even een jaartje en begin dan weer helemaal overnieuw met betuigen.

DEESenJAMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:09

Jambo (draver) hebben we ook een tijd geleden voor de kar gezet, t was een zware tweewieler. ging eigenlijk vrij netjes, alleen omdat t nogal een zenuwpees is hadden we wel moeite met stilstaan. Oogkleppen hebben we geprobeerd alleen daar werdt ie erg panisch van, dus dat was geen succes. Nu wordt gewoon onder het zadel gereden vooral omdat we dat leuker vinden als mennen Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:22

ik denk dat het grootste probleem hier bij jou komt te liggen. een fjord en een draver is wel een heel groot verschil! en ik zou er zeker niet alleen aan beginnen. ook al heb je ervaring met bloedpaardjes. ik zou er dus gewoon iemand bij halen die echt goed kan rijden omdat als het de eerste keer mis gaat je meteen een super slechte start hebt. je paard moet het dus makkelijk aan kunnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:12

Ik heb horen zeggen dat het kan zijn dat ze het eng vinden dat je 'hoog' zit. Zelf heb ik er echt geen ervaring mee, maar ik het het mij best wel voorstellen Haha!

Trouwens,dravers worden ook vaak genoeg met oogkleppen gereden,dus daar hoef je je niet zoveel zorgen over te maken Lachen .

Als je een draver gaat omscholen ben ik wel benieuwd hoe het gaat,laat je het Bokt weten dan Lachen ?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:01

Ik heb nu 7x mijn draver voor een gewone marathonwagen gehad en het ging heel goed.
Heb het zonder oogkleppen gedaan omdat hij 3 jaar op de baan heeft gekoerst en daar hebben ze vrij zicht, als je ze oogkleppen opdoet belemmert dat hun uitzicht omdat ze maar 1 kant op kunnen kijken. Cool

Heb wel 1x met oogkleppen gereden, maar dat ging verschrikkelijk!!
Hij werd verschrikkelijk zenuwachtig en begon te dribbelen. Is er toen ook nog 2x vandoor gegaan (met kar en al Tong uitsteken )

Zou je aanraden om zonder oogkleppen te rijden.. mjah dat moet je natuurlijk zelf weten Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:10

engeltjuh: Er zijn veel paarden die op de baan ook met oogkleppen worden gereden. Dat is dus heel verschilend per paard Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 07:46

Heel veel dravers worden als jong paard zowel met als zonder oogkleppen beleerd. Even in het tuig uitproberen, dan zie je gauw genoeg of hij eraan gewend is. Een draver wordt wel snel druk als ze iets aan horen komen maar het niet kunnen zien. Ik geef zelf de voorkeur aan open, maar dat komt omdat mijn eigen paarden vrij "ijverig" zijn. Het wat zwaarder trekken zal ook geen probleem zijn, als een kar eenmaal rolt, dan rolt-ie en is gewicht niet zo heel belangrijk meer. Succes!

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:00

Ik heb zelf ook een draver, hij is alleen als draver getraint en heeft geoefend op de baan, maar geen echte reces gelopen. Hij word nu drie jaar alleen maar onder het zadel gereden. Ik zou hem heel graag voor een karretje spannen, maar ik durf niet. ben bang dat hij de boel afbreekt en gewond raakt. Ookal is er eimand bij de er verstand van heeft, ik word al zenuwachtig als ik er aan denk. Ik denk er dus nog maar even over na. Weten jullie goede trainers die hiermee kunnen helpen?? En vooral ervaring hebben met dravers?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:03

Hoezo zou jouw paard alles kort en klein slaan? Als hij geen nare ervaringen heeft met het mennen, zal hij echt geen rare dingen uithalen. Als je er een ervaren iemand bij haald, komt dat echt wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:46

Over het algemeen rijden dravers met Don't look backs als ze dat gewend zijn moeten oogkleppen geen groot probleem zijn

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:22

Het heet een Can't See Back en die worden niet meer of minder gebruikt dan oogkleppen op de baan. Can't See Back is trouwens niet het zelfde als oogkleppen, het is een bontje aan het bakstuk, dus ze kunnen(wat verassend) niet naar achter kijken, heel anders dus dan oogkleppen die een stuk meer van de zijkant bedekken Lachen .

Maargoed, ik zie het probleem niet zo, als je een gesloten hoofdstel heb kan je dat toch eerst proberen voordat je de kar er achter hangt Lachen ?!