[AR] [LO]Longeren met hulpteugel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

[LO]Longeren met hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 10:30

Ik heb een 4-jarige arabische merrie Nagoya. Nagoya is spierbevangen geweest en ik ben nu sinds kort rustig aan het opbouwen. Op advies van m`n da moet ik haar dagelijks gecontroleerde beweging geven, dit doe ik door haar te longeren aan het halster, verder niks.
Ze heeft het longeren nu weer helemaal onder de knie (in het begin was ze erg heet), ze loopt netjes op de volte en luistert goed.
Er wordt binnenkort nog een bloedcontrole gedaan, als deze goed is wil ik wat serieuzer aan het werk. Ik heb het idee dat ze, wanneer ik haar aan `t halster longeer, niet echt aan het werk is. Ze huppelt vrolijk om me heen en kijkt alle kanten op. Ik wil juist dat ze haar conditie en spiertjes een beetje opbouwd, zodat ik over een paar weken weer eens erop kan.
Is het een idee om haar met een hulpteugel te gaan longeren en zo ja, welke? Ik ben niet van plan om met rijden een hulpteugel te gebruiken, het is dus alleen voor aan de longe.

Ik heb zelf een beetje rondgesnuffeld en ik kwam de volgende tegen:
- Bijzetteugels
- Chambon
- Gogue
- Elastiek, maar deze vind ik persoonlijk niet zo fijn.

Wat denken jullie, is het een idee om een hulpteugel te gebruiken bij `t longeren? (waarom wel/niet)
En welke zou geschikt zijn?

Woodstock

Re: Longeren met hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:11

K zou beginnen met de gogue, lekker voorwaarts neerwaarts. Als dat goed gaat kun je eventueel de chambon eraan hangen en haar wat hoger instellen, of ze moet ondertussen al genoeg spieren hebben dat je lekker kunt gaan rijden! Hulpteugels zijn hartstikke fijn om je paard te trainen of los te werken, mits ze natuurlijk goed gebruikt worden Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:47

Je kunt ook gewoon met een touwtje longeren. Die kun je op alle mogelijke manieren vastmaken. Meestal pak je een touwtje van 0,5 - 1 cm dik en 5 á 6 meter lang.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:41

de passoa teugel !! Daarmee kan je je paard sterker maken Lachen, hier moet je egter wel ervaring mee hebben of ff aan iemand vragen Knipoog

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:53

porscherider schreef:
Je kunt ook gewoon met een touwtje longeren. Die kun je op alle mogelijke manieren vastmaken. Meestal pak je een touwtje van 0,5 - 1 cm dik en 5 á 6 meter lang.

ik gebruik zoals jij het beschrijft strotouwtjes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:31

dubbele longe, de longe klik je aan het bit, door een va nde ringen op de longeersingel naar je hand, zo kun je met stelling longeren, kun je ze van hand doen veranderen zonder veel geklooi, kun je zelfs instellen waar en hoe ze moeten lopen met hun hoofd.

Bonkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:39

Mijn expertise op het gebied van longeren met de hulpteugel levert in dit specifieke geval een interessant beeld op van de situatie.

Ik zou je willen adviseren de chambon niet te vroeg in te zetten, evenals Woodstock verstandig aangaf. De Gogue levert in dit geval een goede leidraad in de ontwikkeling van je paard.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:07

wat zijn de voordelen van de gogue en hoe werkt het? zijn er ook nadelen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:08

Ik verplaats het even naar UZ

Bruintje_87

Re: [LO]Longeren met hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:50

ik heb ongeveer hetzelfde als jouw gehad,
mijn paardje is aantal keren verzuurd,en nu pas hadden we weer problemen met de spieren.

ik moest ook zoals jouw eerst gewoon aan het halster longeren een tijdje,zodat ze weer lekker soepel werd.
erna ben ik gaan opbouwen met hulpteugel te longeren.

ik deed eerst gewoon zonder iets longeren,wat stappen en draven zodat ze lekker soepel was en erna rustig opbouwen,eerste keer gewoon even 5 minuten met hulpteugel longeren,keer erop iets langer enz. wel eerst in het begin even gewoon aan het halster longeren.

klinkt raar,maar ik deed met thiedemanteugel longeren Haha!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:10

dutske schreef:
dubbele longe, de longe klik je aan het bit, door een va nde ringen op de longeersingel naar je hand, zo kun je met stelling longeren, kun je ze van hand doen veranderen zonder veel geklooi, kun je zelfs instellen waar en hoe ze moeten lopen met hun hoofd.

Hier moet je wel enige ervaring in hebben.
Dat is een nadeel en ik weet niet of TS dat heeft Knipoog

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:26

Ik zou een passoa teugel heel erg aanraden. En dan op het allerlaagste nivo.
Kijk wel heel erg uit dat ondanks dat het nu zo goed gaat met het niet overbelasten.
Paarden die verzuurd zijn kunnen een fall back krijgen, met als het paard nu op het randje van net kunnen getraind wordt, ernstige gevolgen.
Dus des ondank het er erg goed uitziet en je paard meer een beetje aan het "rondhuppelen" is dan aan het werk FORCEER HET NIET!!!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:27

Wat betreft de dubbele longe trouwens, dit is een hele goede maar vraag wel een ervaren persoon je dit te leren!
Groet

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:01

Persoonlijk vind ik longeren met slof/touwtjes erg gevaarlijk! Veel mensen verklaren mij voor gek, als ik dit aankaart. Het zit namelijk zo: ik ken 2 paarden die dankzij deze manier van bijzetten zijn overleden. De eerste ging uit zn plaat terwijl hij bijgezet werd gelongeerd, hij kwam na een rare sprong verkeerd neer en viel. Brak daarbij zijn nek, omdat hij die niet kon strekken. Was terplekke dood. De andere struikelde gewoon tijdens het lopen en brak zijn kaak op meerdere plekken. Om dezelfde reden -> kon zijn hals niet strekken. Was niet meer te opereren, is afgemaakt. Ik weet dat het bijna nooit voorkomt, dat zoiets gebeurd. Maar een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje.

Als fysiotherapeute voor paarden werk ik veel met bijzet. Ik heb zelf een variatie gemaakt op het touwtje: een touwtje met klein elastisch tussenstuk. Dat elastische stuk kan iets meerekken als het paard er flink aan trekt. Het gaat zelfs kapot als er hele grote krachten op komen te staan, zoals bij een val. Verder zet ik de bijzet nooit strak, het is niet de bedoeling dat je het paard met zijn hoofd omlaag dwingt, het gaat erom dat je hoofd en hals in de goede richting begeleid. Voor meer info over mijn uitvinding Knipoog kun je me pb-en

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 14:19

Bedankt voor jullie reacties!!

Sammiej schreef:
dutske schreef:

Hier moet je wel enige ervaring in hebben.
Dat is een nadeel en ik weet niet of TS dat heeft Knipoog

Ik heb geen ervaring met een dubbele longe of pessoa. Een vriendin van me longeert haar paard regelmatig aan een dubbele longe, dus ik kan wel aan haar vragen of ik het via haar paard kan leren.
Een nadeel is dat Nagoya zeer fel reageert op dingen bij haar kon (zoals bilriemen etc.), ik ben bang dat ze zich erg gaat opfokken bij een dubbele longeerlijn of pessoa. Omdat ik stress zoveel mogelijk moet voorkomen, i.v.m. de spierbevangheid, denk ik dat deze hulpteugels op het moment niet geschikt zijn.
Ik ben nu over de chambon aan het denken. Ik heb begrepen dat deze hulpteugel ook voorwaarts-neerwaarts werkt en dat de rugspieren hiermee ontwikkeld kunnen worden. Het voordeel van deze hulpteugel is dat ze haar neusje naar voren kan steken.

Er is gister trouwens bloedcontrole gedaan en deze was helemaal goed OK dan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:28

de lijn hoeft niet achter de kont
het is wel beter, maar ik doe het ook niet, gewoon omdat ik het nog niet helemaal onder de knie heb
de buitenste longe gaat dus gewoon over de rug, en bij het van hand veranderen ghooi ik de longes zo terug over haar rug.