[AR] [NH] grondwerk met jaarling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzii

[NH] grondwerk met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 11:46

Ik heb nog maar net het boek gelezen van Inge Teblinck over grondwerk met paarden (een echte aanraader) en het is voor mij dan ook volledig nieuw.
Nu vraag ik mij alleen af of je met een jaarling ook al kan beginnen trainen?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 13-04-05 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

chantalmelle

Re: grondwerk met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:42

Ik ben met mijn jaarling hengst een jaartje geleden wel al begonnen. maar wel heel rustig aan. Ik heb hem geleerd als ik "terug" zeg dat hij achterwaarts gaat. en ik heb hem geleerd mij te volgen in de bak en stil te staan ook al loop ik bij hem weg. Ook heb ik hem geleerd te komen als ik dat vraag. Ik vond dit een belangrijke basis en het is geen zwaar werk. Een korte periode op een dag kan hij ook geestelijk wel aan. Groetjes Chantal

x_shirley_x

Re: grondwerk met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:13

Ik denk ook dat dit wel kan, dit versterkt de band denk ik ook wel heel erg Knipoog

Charly

Re: [NH] grondwerk met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:42

Inderdaad dat vond ik dus ook, maar vorig jaar toen ik zo iets wilde gaan beginnen met mijn jaarling en hier wat hulp vroeg en informatie enzo werd het bij mij afgekaatst omdat ze nog zo jong zijn etc... :S ik zelf wil er nu (een jaar later) alsnog mee gaan beginnen. suc6 er mee!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:11

nou als ik jou was zou ik het lekker doen ..
ik heb een cusus grondwerk gedaan (en heb ook het boek va emiel voest liggen)ben met de cursus begonnen toen mijn pony 2 was had er namenlijk niet eerder van gehoord .
ik heb nu echt een super goeie band met mijn pony en het werkt dus echt.
mijn pony volgt e overal en ook naar mijn stem leuistert ze heel goed..

weet je wat je ook eens kan proberen...?
als je dan in de bak of waar dan ook bezig bent met je paardje dan moet je eens stil staan en in 1 keer met een vlotte beweging je hand in de lucht steken ...die van mij reageert hier heel sterk op en staat dus direct stil en dat is ook de bedoeling..
heb je ook weleens geprobeerd dat als je paard bij je staat je hem weg kan jagen hij mag dan niet in jou circel komen en jou cirkel is een armlengte helemaal om je heen dus van voor armlengte van achter ;links en rechts .
ikzelf raad het je echt aan om hiermee door te gaan het is niet zwaar en je paard vind het ook leuk(althans die van mij is er gek op)je band word ook zeer sterk en je bent echt een leider voor je paard en je moet ook altijd boven je paard blijven staan ...

veel succes ermee en ik hoop dat je aan mijn verhaal wat hebt

groetjes jorinda

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:38

De dingen die je vertelde kunnen best met een jaarling, het is zelfs beter om met deze basis nu te beginnen dan dat hij binnenkort 'over je heen loopt' . Ik zou het alleen wel echt bij deze basis houden en hem het komende jaar vooral veel laten spelen met soortgenoten. Als hij een jaartje ouder is kan je weer wat stapjes verder, maar doe vooral rustig aan.
Maar wat je noemde is puur omgang, jij stelt je grenzen dat is alles, dat leert hij op deze leeftijd ook van andere paarden. Wat wel belastend is voor een jaarling is het echte grondwerk en loswerken op de cirkel, daar zijn ze geestelijk en lichamelijk nog niet voor in balans als het ware.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 13:50

Gaat mij vooral om de basis, zoals beleefdheid en omgang. Het is vooral de bedoeling dat ik hem nog een tijdje de baas kan blijven want hij is nog hengst en ik zou hem pas willen laten castereren op 3 jarige leeftijd zolang hij makkelijk blijft in de omgang en het veilig is tenminste.
Ik ben al begonnen met de basis en het verschil is nu al voelbaar.
Aanvankelijk durfde hij al eens over me heen lopen maar dat gaat al een stuk beter.
bedanktvoor de reacties

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:58

Dit was/is mijn probleem dus ook. ik heb een haf jaarling en doe ook al grondwerk met haar. Ze luistert naar mijn stem, hoo, draf en terug. En heeft respect voor me. Als aanvulling nog op de rest, ook een goede oefening vind ik wijken voor druk. Als je tegen haar buik drukt moet ze vor je wijken om de druk te verlichten. Dit is in het begin heel zwaar maar wordt steeds lichter en is erg handig met rijden straks. Je kunt dit afwisselen met op andere plaatsen te drukken, zoals boven de achterben en en voorbenen waarbij het de bedoeling is dat ze alleen die benen verplaatst en voor de rest blijft stil staan. het is een beetje een knuddige uitleg maar op de site www.paardantuurlijk.nl kun je er meer over lezen als je het nog niet snapt.

ps; hoe heet het boek precies en hoe duur is?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:14

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:49

ik heb het boek meteen besteld! Haha!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:30

ja hoor, je kunt best beginnen met wat grondwerk hoor, is juist goed, kraad het je juist aan joh. dan is laer alles makkelijker met rijden en alles. en het kan je pony ech tgeen kwaad

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:05

Ik heb een 2jarige IJslander maar ga nog niet echt met grondwerk beginnen. Soms wandel ik wel eens met haar maar verder ook niet. Ze mag nog lekker van de kudde genieten en hoeft nog geen werk te doen. Zelf vind ik grondwerk voor een jaarling wel wat aan de vroege kant. Het zijn dan net nog kleine kinderen, laat ze lekker spelen. Als mijn paard 4jaar is zien we wel verder Knipoog

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 11:14

Grondwerk is misschien een groot woord, wat ik hem leer is vooral beleefdheid, niet steigeren, niet bijten, niet stampen, braaf volgen als ik hem naar de weide breng, voeten geven als de hoefsmid komt, hoofd naar beneden als hij te hevig is enz.
Ben ondertussen toch al enkele weken met hem bezig en het is verbazend wat hij al allemaal kan, zonder grondwerk had ik hem uit noodzaak al lang moeten laten castreren! Nu kan hij nog lekker hengst blijven zonder dat hij over me heen loopt (letterlijk en figuurlijk!)

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:54

Met een jaarling kan je prima grond werk doen, vaak vinden ze het erg leuk. Grondwerk is meer spelend leren. In de wei spelen ze ook met elkaar. Je kan ook gerust wat losse oefeningen in de longeerbak doen, beetje rennen, dan weer ho, achteruit enz. Bij mij op stal staan twee jaarlingen, hun eigenaren zijn er al een hele poos mee bezig. Je moet geen ueren bezig zijn, even 15 tot 20 minuten, daarna beetje buiten wandelen of zo. Het is meer een beetje spelen met je paard. Hij leert er van, jij ook en het is leuk. Het belemmert niet de grooi, is geen zware training of zo. Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:13

Ik hoor ook vaak van die negatieve reacties als je het woord jaarling/twenter met "-werk" in relatie brengt..

Ik vind het echter wel goed om alvast wat grondwerk et gaan doen, de basis dingen. Niet te lang, niet te vaak... Maar het scheelt echt heel veel.

Heb mijn handen vol aan de twenter die ik doe momenteel, en ben blij dat ik daar nu mee ben begonnen, moet er niet aan denken dat ze al 3 zou zijn en nik met haar zou gaan beginnen Haha!

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:31

bij mijn verzorg IJslanders staat ook een jaarling(kei leif! *LOL* ) en ik ben hem aan het poetsen en het gaat steeds beter.
ik raad het ook aan om een beetje basisdingen te doen maar natuurlijk niet te veel, door de basisdingen gaan ze (vaak) beter luisteren en weten ze wie de baas is.

succes

groeten Ivy (de gekke maffe IJslander Lover) Haha!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:53

Ik vind het ook goed om hem nu al wat dingen te leren mijn verzorgpony is ook 1 nu en ik ben ook al een beetje begonnen hij vind het echt heel leuk en let ook goed op niet al te lang dan gaat het hem een beetje vervelen maar netjes naast je lopen en goed stilstaan gaat nu al heel goed. Haha!