ik rij een trekaard bij dat ik 3 maand geleden onder het zadel gebracht heb.
als ik haar gewoon longeer (zonder bijzet oid)
dan valt ze niet heel erg naar binnen, dan stuur ik haar weer naar buiten met men zweep, begint ze dan wat te lopen, haar probleem.
Maar de eigenaars (2 volwassenen,3 zoons en 1 lief) bijna alle volwassen, willen er ook nu en dan es op rijden.
het probleem is, zij kunnen niet rijden, dus zij zin bezig aan de basis ,houding, lichtrijden en doorzitten aan de longe.
helaas weet dat paard dondersgoed dat ik niks kan uitvoerne met men zweep als zij erop zitten, omdat ze er anders af kunnen vallen, dus ze valt naar binnen, trekt mij zowat omver naar de uitgang, neemt de bochten veels te kort, enz.
zodra de ruiter eraf gaat en ik het haar duidelijk gemaakt heb dat ze haar manieren moet houden is dit perfect over, totdat de ruiter er weer opkruipt.
ik weet wel dat het geen ideale situatie is, en normaal grijp ik niet vlug naar hulpteugels, maar ik ben er nu serieus over aan het denken om haar met 1 bijzetteugel bij te zetten aan de buitenkant, zodat ze mi of meer met buitenstelling loopt,en zo wat naar buiten getrokken wordt.
dit zou niet veel gebeuren, maximum 1-2 keer om de 2 weken, dat dan een halfuurtje, maar ik twijfel of dat wel een goed idee is?
naar buiten jagen met de zweep valt af, dan gaat ze gaan lopen, verliezen de ruiters hun evenwicht, enz...
of eventueel met twee longes longeren, zodat ik ze zelf naar buiten kan zetten, maar ik weet niet of dat werkt met een ruiter erop.
woensdag ga ik eens proberen met een elastiek, mss als ze wat meer "opgesloten" is dat ze dan beter werkt.
(zij moet voelen dat ze,niet opgesloten, maar "vastgehouden" wordt, in de wei ook, eerst moeilijk te pakken, maar zodra ik haar heb, is ze een lammetje, heb je haar niet vast, dan zou ze wel durven van zich af slaan)
anders nog tips?