[AR] [LO] paard valt naar binnen bij het longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[LO] paard valt naar binnen bij het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 17:56

ik rij een trekaard bij dat ik 3 maand geleden onder het zadel gebracht heb.
als ik haar gewoon longeer (zonder bijzet oid)
dan valt ze niet heel erg naar binnen, dan stuur ik haar weer naar buiten met men zweep, begint ze dan wat te lopen, haar probleem.
Maar de eigenaars (2 volwassenen,3 zoons en 1 lief) bijna alle volwassen, willen er ook nu en dan es op rijden.
het probleem is, zij kunnen niet rijden, dus zij zin bezig aan de basis ,houding, lichtrijden en doorzitten aan de longe.
helaas weet dat paard dondersgoed dat ik niks kan uitvoerne met men zweep als zij erop zitten, omdat ze er anders af kunnen vallen, dus ze valt naar binnen, trekt mij zowat omver naar de uitgang, neemt de bochten veels te kort, enz.
zodra de ruiter eraf gaat en ik het haar duidelijk gemaakt heb dat ze haar manieren moet houden is dit perfect over, totdat de ruiter er weer opkruipt.

ik weet wel dat het geen ideale situatie is, en normaal grijp ik niet vlug naar hulpteugels, maar ik ben er nu serieus over aan het denken om haar met 1 bijzetteugel bij te zetten aan de buitenkant, zodat ze mi of meer met buitenstelling loopt,en zo wat naar buiten getrokken wordt.
dit zou niet veel gebeuren, maximum 1-2 keer om de 2 weken, dat dan een halfuurtje, maar ik twijfel of dat wel een goed idee is?

naar buiten jagen met de zweep valt af, dan gaat ze gaan lopen, verliezen de ruiters hun evenwicht, enz...

of eventueel met twee longes longeren, zodat ik ze zelf naar buiten kan zetten, maar ik weet niet of dat werkt met een ruiter erop.
woensdag ga ik eens proberen met een elastiek, mss als ze wat meer "opgesloten" is dat ze dan beter werkt.

(zij moet voelen dat ze,niet opgesloten, maar "vastgehouden" wordt, in de wei ook, eerst moeilijk te pakken, maar zodra ik haar heb, is ze een lammetje, heb je haar niet vast, dan zou ze wel durven van zich af slaan)

anders nog tips?

droebel

Re: [LO] paard valt naar binnen bij het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:45

Ik zou het met dubbele longeerlijn proberen. Dit gaat best met een ruiter erop.
Ik heb vorige week zitles gehad op mijn paard en hierbij had de instructrice m'n paard aan de dubbele longe. Dit ging perfect.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:13

Nou ik zou dus iemand ernaast laten lopen met een kort zweepje erbij die dus niet op de ruiter let, maar op het paard. Lachen
Het paard zal vanzelf door gaan krijgen dat ie er toch echt niet meer onderuit kan en gaan inbinden. Dan zal die persoon steeds minder nodig zijn.

Zomaar 1 bijzetteugel zou ik niet doen, ivm scheeftrekken van het paard.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:18

Wat is er mis met bijzetteugels? Ik zou alleen altijd 2 bijzetteugels gebruiken en nooit eentje (bit trekt scheef door de mond, paard loopt scheef). Ik heb van die bijzetteugels met een stuk rubber ertussen zodat ze meegeven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:37

met dubbele longe werkt perfect, alleen, als de ruiter erop zit zit dat dan niet in de weg?
ik heb nu gewerkt met een schoftje van een koets, en de longes door de ogen, (ook omdat het mijn eerste keer met de dubbele longe was),dus de buitenlonge lag over de rug heen, hoe moet het dan met een ruiter op?
met bijzetteugels bedoelde ik uiteraard 2, maar dan de buitenste korte dan de binnenste, zodat ze met buitenstelling loopt,maar ik weet niet of het zou werken.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:35

Met een ruiter erop kan je het beste de longeerlijn achter de kont van het paard laten lopen.
Als het paard dit accepteert.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:14

ik denk dat ik daarmee best nog wat oefen zonder ruiter erop.
gisteren was het namelijk de eerste keer dat ik met de dubbele longe werkte, en ze nam het gelukkig goed op ( ze is op het land opgeleerd geweest,dus met minimale hulpen stopt en draait ze vlotjes om)
ik durde het nog niet aan achter de kont, in angst dat hij te slap zou gaan hangen en tussen haar benen zou geraken...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:37

Ik zou opletten met dingen waar je niet voldoende ervaring mee hebt. Het gaat nog altijd om de veiligheid van de ruiter en als jij zelf niet de ervaring hebt om problemen op te lossen of te voorkomen, dan zoek je best hulp ipv zelf te experimenteren. Ik denk dat je het jezelf nooit zou vergeven, moest er iets mis lopen, zowel met paard als met ruiter.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:52

Ik zou er eerst hard op oefenen dat jij haar zonder zweep naar de buitencirkel kan sturen Lachen Als je die zweep niet meer nodig hebt, heb je ook geen probleem meer als iemand erop zit Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 07:41

zonder iemand erop kan ik lezen en schrijven met dat paard
zodra er iemand op zit dat niet kan rijden, maakt ze er misbruik van, ze weet dat ik haar niet naar buiten kan jagen, anders zit er risico aan voor de ruiter erop.

Ullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:02

Als het paard pas 3 maanden onder het zadel is, mag ik dan vragen hoe oud het paard is? Vergeet namelijk niet dat een jong paard, of paard wat net iemand op zijn rug moet meedragen, moeite heeft met balans. Als er niemand opzit kan hij zichzelf best staande houden tijdens het longeren maar met iemand erop, en zeker met minder ervaren ruiter die zelf nog geen balans hebben, is dat natuurlijk een stuk moeilijker. De binnenkant is een logische kant om naartoe te vallen. Hij kan zichzelf simpelweg niet houden. Met een dubbele longe moet je mee kunnen werken en inderdaad met de stelling naar buiten zou je zeggen dat het paard meer naar de buitenkant zou lopen. Hij kan natuurlijk wel naar buiten gesteld zijn maar met zijn gewicht en lijf toch naar binnenvallen. Als je de druk om de buitenteugel zo op zou voeren met de ruiter erop moet je oppassen dat de ruiter hier geen last van heeft. De longe zou dan zowieso achter de achterhand doormoeten maar komt dan ook over het been van de ruiter. Mocht het paard hier slecht op reageren kan het ook een gevaar worden. als je zelf rijdt, jij je dan ook op zo'n kleine volte of rij je gewoon in een bak, en valt ie dan ook naar binnen. ik denk dat het probleem een balansprobleem is. Onervaren ruiters die met eigen zit nog bezig zijn kunnen het erg moeilijk maken voor een jong paard dus probeer hem niet te straffen want hij KAN waarschijnlijk niet anders...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:33

ze is 9 jaar, en vanaf januari echt onder het zadel (in december met zadel op gelongeert ed.)
tot kort liep ze 2 hoeken netjes door, en 2 hoeken viel ze naar binnen, maar dat is nu opgelost (ze viel naar binnen omdat de uitgang daar is, aan de longe snijdt ze de kant het verst van de uitgang ook af, dan maakt ze een scherpe bocht en hebben de ruiters moeite met hun balans, waardoor zij ook weer meer moeite heeft enz.)
daarom twijfelde ik ook om ze naar buiten te stellen, veel kans dat ze dan nog meer naar binnen valt.
met de dubbele lijn longeren werkt, maar ik heb het nog niet geprobeerd met de lijn achter de achterhand, eerst oefenen zonder ruiter erop voor dat.
zodra ze defti kunnen lichrijden gaan ze ook los van de longe, kan ik veel beter helpen en hebben ze ook betere balans, maar ze zijn met 5, geeneen die kan rijden, en ze hebben nog niet allemaal gereden Scheve mond
het paard is gewend om voor de koets te lopen, wel iets anders, maar ze heeft toch een deel spieren.

ikzelf rij in een bak, maar ik draai veel, gebroken lijnen, kleine voltes, 8-jes, enz. in stap, dan grote voltes (longeercirkel) 8 jes in draf ,en voltes in galop (poging tot)
maar ik fixeer me nu om ze in alle drie de gangen netjes de hoefslag rond te rijden, en figuren te rijden, stelling en buigen en al komt later wel.