[AR] Tips over een goed marathontuig voor een Welsh van 1.20

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wauweltje

[AR] Tips over een goed marathontuig voor een Welsh van 1.20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 13:19

Wie heeft er tips over een goed marathontuig voor een Welsh 1.20m.
Liefst niet overdreven duur.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 12-04-05 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AR] vergeten in titel

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:31

Ik vind dat Ideal heel goede tuigen heeft, en niet zo heel duur.
Een goed nieuw tuig dat heb je zowiezo niet voor €100,-
Maar ik ben heel tevreden over de Ideal tuigen. Ik weet niet wat de prijzen zijn voor kleine pony's. Bij Divoza verkopen ze geloof ik ook een paar Ideal tuigen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:42

www.vanrijs.nl Van Rijs in Zevenhuizen verkoopt Idealtuigen, echt alles hebben ze in huis. En anders is het zo bestelt.

Enkelspan luxe tuig (mini-)shetlander € 445,00 € 470,00
Enkelspan luxe tuig pony € 549,00 € 585,00
eerste prijs is zwart, 2e is bruin tuig.

Je kan ook je onderdelen los kopen,als je bijvoorbeeld als een hoofdstelletje hebt.

Buxy

Re: [AR] Tips over een goed marathontuig voor een Welsh van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:03

ik zou ook voor een ideal tuig kiezen.. goede ervaringen mee..Haha!
wij hebben nu ook weer een nieuw ideal tuig.. super gewoon..Haha!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:20

Van tuigmerken heb ik geen verstand (ik koop het tuig nie, dat doet de eigenaar Knipoog ) Wij mennen ook met welsh A'tjes, en wat ons opvalt is dat het hoofdstelletje vaak te klein is als je een klein maatje tuig koopt. Vooral de frontriem, omdat ze een vrij breed voorhoofd hebben. Daarom kopen we onze hoofdstellen altijd los, en een maatje groter. Verder ligt het aan de bouw van je A'tje welke maat past... wij hebben verschillende maten... Rolleyes
Ik denk dat je het best even kan informeren bij een (goede) ruitersportzaak. Die kunnen je waarschijnlijk wel helpen, en dan weet je de prijsklasse ook Knipoog

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:49

Ik vind de enkelspan tuigen van ideal vrij lomp voor A-ponies, of dat moet de laatste tijd verbeterd zijn.

Ik heb een 2span tuig van ideal. Dat staat prima en is ook niet te lomp. De kussens zijn echter berehard. Daar moet dus een dekje onder en dat vind ik weer jammer voor het plaatje.

De eerste paar jaar werd ik trouwens wel gek van de lijm die overal uit kwam zakken. Vreselijk!! Je kreeg het er bijna niet af en de haren bleven erin plakken, yegh!! Maar misschien is ook dit probleem de laatste jaren aangepast.

Ik ben ook op zoek naar een enkelspan tuigje voor een A. Ik ga me d'r dus ook maar weer eens in verdiepen wat wat is.

Succes met zoeken.

Groetjes,

Aline

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:50

Aline; Dat is een stuk minder. Ik heb voor mijn pony een combinatie-enkelspantuig. Anders is het inderdaad zo lomp en grof. Ik heb ook een luxe pony en die verdwijnt bijna onder een zadelschoftje. Bij een combinatietuig is dit een stuk minder, die zijn minder grof.

De kussens zijn niet hard en ik heb ook geen last met die lijm gehad. Dat is dan verbeterd het laatste jaar.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:34

Die harde kussens zitten in de schoftjes van het 2 span tuig. Luxe marathon is dat.
Voor het dagelijks werk heb ik een heel oud werktuigje. Dit tuig bestaat voor een heel groot deel uit losse riemen. Een deel vervangen gaat dus heel gemakkelijk. De borst is een envelop borst. Zachter kan gewoon niet. Geen schoft of borstbescherming nodig. Ik noem dat tuig altijd mijn "smijt er maar op en rij maar weg tuig".

Mijn enkelspan tuigje is merkloos. Daar heb ik toen (10 jaar geleden) 750 gulden voor betaald, nieuw.
Alles is lekker soepel. Ik ben altijd erg tevreden geweest over dit tuigje.

Op dit moment ment mijn zusje (naam op bokt "Zucchero") ook met de ponies dus zou het wel practisch zijn als we twee enkelspan tuigen zouden hebben. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een tweede tuigje.

Sjonniej, wat heb je voor dat combinatie enkelspan tuig betaald? Is dat ook van Ideal?

Groetjes,

Aline

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:34

Aline; We hebben alleen een borst en een schoftje bestelt. We hebben handgemaakte hoofdstelletjes van Van Rijs, anti-slip leidsels en in de marathon gebruik ik de broek van het tweespan. Ik rijd verder nooit met een broek.
Hierdoor was het een stuk goedkoper, op www.vanrijs.nl staan de prijzen van Ideal. Maar wij hadden dus een losse borst en een los schoftje.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:14

Wij hebben voor zowel de Welsh Cob als voor de Welsh A een Ideal tuigje.
En bij beiden bevalt het erg goed. Vind het tuigje van de Welsh A geweldig, staat netjes en past super. Hoofdstelletje is niet de standaard van Ideal, want die was te groot van het ponytuigje.

Dus kan je verder geen tips geven, wij hebben hier alleen Ideal tuigen.
Ken wel iemand die heeft een tuig voor zijn pony laten maken door Paul Versluis, ja, dat is nog mooiere kwaliteit, maar wel veel duurder.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:43

Wij rijden tandem met Welsh-pony's en deze hebben kunststof tuigen gemaakt door Co Pater uit Zijdewind op. Nog nooit drukkingen gehad, ze zijn superlicht en in een keer op te leggen, je spuit ze met de hogedruk schoon en hoeft niet in te vetten. Wel zijn ze pas met een soort verf behandeld omdat ze na een aantal jaar en zeer intensief gebruik, grijzig werden.

Afbeelding

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:24

ik heb een wat goedkoper tuigje voor mijn pony's dan ideal. ik vind ideal wel mooi en het komt er ook nog wel want het is gewoon een heel mooi merk maar voorlopig doe ik het hier nog maar even mee.
ik heb mijn tuig van http://www.marathonwagen.nl
ik ben er wel tevreden over! hoewel ik met het enkelspantuig geen marathons rijdt. met het tweespantuig wel en dat ik van het zelfde merk. dat gaat gewoon goed. ik vind dat goede prijs/kwaliteit verhouding. een enkelspantuig in shetland maat kost 140 euro excl. verzenden.

@ DendroFleur, dat is toch geen tandem Knipoog ?