[AR] [VD] Steigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

[VD] Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:57

Nou, ik weet het zeker ik wil Hieke leren steigeren.

Het is geen impulsieve ingeving ofzo, heb er lang over nagedacht en ik denk dat onze band (en Hiekes karakter Knipoog ) goed genoeg is.

Het is niet haar 1e VD kunstje ofzo hoor Knipoog

Maar goed, ik heb nu dus een probleempje met aanleren.

Ik probeer het haar te leren door voor haar te gaan staan, dan 'Hooog' te zeggen en tegelijkertijd te omhoog te springen (zelf dus), daar schrikt ze dan van. Zet een pas achteruit en gooit dr hoofd iets omhoog.
Dan beloon ik dr.

Maar...
Het gaat nou al een tijdje goed zo, maar ze komt gewoon niet echt van de grond af. Hoe kan ik haar helpen zodat ze snapt dat ze moet 'steigeren'?

Barcelano

Re: [VD] Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:23

wat voor een paardje heb je.

Bij kleine paardjes schetten en mini's kan je ze zeg maar omhoog tillen en dan het commando en heel uitbundig belonen.

Bij grote paarden hoe ze dat leren weet ik eerlijk gezegt niet.
Zal het navragen bij de stal waar ik sta.
De eigenares doet aan vrijheid dressuur en hogeschool dressuur.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 12:41

Ik heb een haflinger, en die til je niet zomaar omhoog Clown

Bedankt alvast Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:23

Ok, moet wel lachen om je ontzettend creatieve manier van aanleren, maar tegelijkertijd ook huilen....
Als ze nu ineens wél omhoog gaat, heb jij een hoef in je gezicht.
áls je uberhaubt aan steigeren begint, ga je dit zowiezo niet doen door ervoor te gaan staan, dat is gewoon bloedlink.
Mijn paard kon ik heel makkelijk leren steigeren, omdat zij van zichzelf al vrij makkelijk omhoog ging, dus daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.
Ik ga hier verder niet in details treden, omdat niet iedereen het IMO hoeft te lezen....

*ik hou me heel erg in nu*

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:08

Ik vraag me af hoe jij gedacht had het je paard te leren. Verward Want de manier die je nu beschrijft vind ik erg ondoordacht. Ik weet niet of jouw paard je in alles volgt, dan is het misschien te doen natuurlijk, maar over het algemeen gaat een paard echt niet ineens mee springen als jij staat te springen...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:46

Zo leer je je paard stil te gaan staan met leiden als je aan NH doet..
Vind dit echt een hele rare manier om het aan te leren.. Scheve mond

Ik denk dat je beter nog even 10 keer na kun denken of JIJ er wel aan toe ben om je paardje te laten stijgeren...

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 13:40

Sorry hoor, maar deze tip gaf Dagami me... :s

Sorry, maar dit is geen NH, maar VD paulatjuh Knipoog
En zijn er überhaupt mensen hier die een paard mogen leren steigeren hier?
Alle mensen hier die er verstand vinden het zelf ook gevaarlijk, maar hun paard kan het wel, maarja dat is natuurlijk omdat hij hen zo goed vertrouwt.

Sorry hoor, maar dit is echt geen ondoordachte penny actie hoor. Ik ben al 1,5 jaar bezig met VD en ik vertrouw mijn paardje echt.
Noujah, gooi er maar een slotje op dan, als niemand een normale reactie kan geven

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 13:42

stef schreef:
Ok, moet wel lachen om je ontzettend creatieve manier van aanleren, maar tegelijkertijd ook huilen....
Als ze nu ineens wél omhoog gaat, heb jij een hoef in je gezicht.
áls je uberhaubt aan steigeren begint, ga je dit zowiezo niet doen door ervoor te gaan staan, dat is gewoon bloedlink.
Mijn paard kon ik heel makkelijk leren steigeren, omdat zij van zichzelf al vrij makkelijk omhoog ging, dus daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.
Ik ga hier verder niet in details treden, omdat niet iedereen het IMO hoeft te lezen....

*ik hou me heel erg in nu*

En @ Stef, ik sta niet een halve meter van dr af ofzo hoor Knipoog
Ik geef haar het commando voor blijf en ga dan een eindje van dr af staan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:58

Ik zou het ook niet weten maar vind jou manier inderdaad een beetje raar. Helemaal omdat je haar laat schrikken dat lijkt me nou echt goed om schrikken te gebruiken om dingen te leren. Die van mij steigert ook makkelijk uit zichzelf maar ik ben tegen leren steigeren heb te vaak dingen fout zien gaan.

Een kennis van had het ook geleerd aan haar paard. Dat paard is een keer achterover gevallen en had zijn rug zodanig beschadigd dat hij afgemaakt moest worden. Ik denk dat je het jezelf nooit meer vergeeft als je paard door jou schuld dood is.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:03

Wat ik raar vind is jullie reacties... TS geeft aan dat ze niet weet hoe het moet en legt uit hoe ze het geprobeerd heeft!

Ze vraagt om tips, niet om afgekraakt te worden omdat ze dit één keer geprobeerd heeft!

Geef haar wat nuttige informatie ipv gezeur...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:06

Trouwens een kennis van mij heeft het ook geleerd en die tilde een been op. Zal van de week wel even vragen hoe ze eht toen verder heeft gedaan. Die heeft ook een Haflinger.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:43

Oliver schreef:
Sorry hoor, maar deze tip gaf Dagami me... :s

Sorry, maar dit is geen NH, maar VD paulatjuh Knipoog
En zijn er überhaupt mensen hier die een paard mogen leren steigeren hier?
Alle mensen hier die er verstand vinden het zelf ook gevaarlijk, maar hun paard kan het wel, maarja dat is natuurlijk omdat hij hen zo goed vertrouwt.

Sorry hoor, maar dit is echt geen ondoordachte penny actie hoor. Ik ben al 1,5 jaar bezig met VD en ik vertrouw mijn paardje echt.
Noujah, gooi er maar een slotje op dan, als niemand een normale reactie kan geven

Ja dat weet ik ik schrijf ook
Zo leer je je paard stil te gaan staan met leiden als je aan NH doet.. dus ALS je aan NH doet maar niet als je aan VD doet, dat bedoel ik ermee.. (als je dus je paard ga leiden maar niet leren stijgeren)

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:12

Ik weet het niet..

En de reakties van sommige vind ik echt heel erg raar, ze vraagt het juist omdat ze nietr weet hoe ze het d'r pony moet leren, geef dan gewoon nuttig commentaar, en anders geen commentaar!!

TS: succes met het verder aanleren, ik hoop dat je nog goede tips krijgt Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:54

Ja maar... als ik niet weet hoe ik in een auto moet rijden, stap ik er toch ook niet in?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:06

Haha. Das wel een goeie ja.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:30

stef schreef:
Ja maar... als ik niet weet hoe ik in een auto moet rijden, stap ik er toch ook niet in?

als ik niet weet hoe ik in een auto moet rijden...neem ik rijles ipv nooit meer om te kijken naar auto's......ik heb nog nooit iemand geboren zien worden met een rijbewijs Haha!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 23:49

stef schreef:

Je kunt toch lessen nemen?
Ik vraag toch om hulp om dat ik niet verder zelf aan wil prutsen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:30

ik heb mijn paard leren steigeren. Gaat prima als je het onder controle hebt maar ik heb het ook fout zien gaan. Bedenk dat als je een paard zoiets leert dat hij/zij het voor altijd weet en ook kan misbruiken. Denk dus ook aan eventuele andere mensen die met het paard omgaan.

Hoe je het aan moet leren verschilt per paard. Sommige paarden doen het praktisch uit hun zelf dus dan hoef je alleen maar dat moment op te zoeken en een commando eraan te geven. Maar andere paarden hebben er veel moeite mee. Het verschilt dus per paard, sommigen gaan in de wei ook nooit omhoog, en anderen weer wel.

Ik kan je niet 'zomaar' zeggen hoe je het leert. ALS je het aan gaat leren zorg dan dat je er naast staan, of in ieder geval op flinke afstand. Een paard wat met maaiende voorbenen voor je staat, kan een flinke bedreiging zijn. Zorg dan ook dat je goed de dominantieverhoudingen verdeeld tussen jou en je paard. Hij/zij mag het nooit tegen je gebruiken!

Ik denk dat je er veel over moet lezen en ook les nemen van iemand die er verstand van heeft. Succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:33

Oliver schreef:
stef schreef:

Ja, je vraagt om hulp, maar bent zelf IMO al aan het aanprutsen...
Hoe kan iemand op een forum nou zeggen hoe jij jou paard moet leren steigeren? Elk paard is verschillend, we kennen je paard niet, we kennen jou niet.
En dan dingen als een spaanse pas, een rondje draaien, etc, daar kan niet zoveel mee fout gaan. Met steigeren echter wel

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:27

Citaat:
Hoe kan iemand op een forum nou zeggen hoe jij jou paard moet leren steigeren? Elk paard is verschillend, we kennen je paard niet, we kennen jou niet.
En dan dingen als een spaanse pas, een rondje draaien, etc, daar kan niet zoveel mee fout gaan. Met steigeren echter wel

Als je dat niet op een forum kunt uitleggen, dan kan je dat toch ook op een normale manier vertellen aan TS..

Dan is dat de tip waarmee ze verder kan....

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:33

stef schreef:
Oliver schreef:

Kom op zeg, je kan ook gewoon helpen door goeie tips te geven ipv. af te katten.
Ze is niet zelf aan het prutsen ze heeft tog tips van Dagami gekregen zegt ze? En als jy wilt beweren dat er met spaanse pas niks fout kan gaan wil ik je nog wel ff het 1 en ander pben..

Naja aan al deze reacties heb je ook niet zo veel dus ik zal het vertellen hoe ik het Timon heb aangeleerd. Ik had hem al spaanse pas aangeleerd, maar toen hij nog hengst was waren we dus aan het VDen en er kwam een merrie aan die ik niet gezien had. Dus we waren bezig met de spaanse pas toen ie die merrie zag en uit enthousiast me maakte hy ipv. een pas een hupsje omhoog (denk dan niet meteen aan een maaiend paard dat recht op zn achter benen staat, tis een mini shet he Knipoog ) Dus dat heb ik beloont onder UP (ik vind zelf hoog teveel op ho lyken aangezien ik stemcommando's veel gebruik ivm. voor de kar..)
Ik hoop dat je er iets aan hebt.. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:59

Marieke_456 schreef:
En als jy wilt beweren dat er met spaanse pas niks fout kan gaan wil ik je nog wel ff het 1 en ander pben..

Vertel mij eens waar ik zeg dat er met spaanse pas niks fout kan gaan......

Anyway, het is weer zoals altijd, en daar wordt ik dus niet goed van. Je mag je mening niet geven zolang het niet in het straatje van de TS past.

Je bent verplicht om te helpen, en anders moet je je kop houden, en dat gaat gewoon nergens over...

maarja, bevestigt weer waarom ik weinig op UZ kom.....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:27

stef schreef:
Marieke_456 schreef:
En als jy wilt beweren dat er met spaanse pas niks fout kan gaan wil ik je nog wel ff het 1 en ander pben..

Vertel mij eens waar ik zeg dat er met spaanse pas niks fout kan gaan......

Anyway, het is weer zoals altijd, en daar wordt ik dus niet goed van. Je mag je mening niet geven zolang het niet in het straatje van de TS past.

Je bent verplicht om te helpen, en anders moet je je kop houden, en dat gaat gewoon nergens over...

maarja, bevestigt weer waarom ik weinig op UZ kom.....

Idd dat word ik ook zat... de TS zegt dit en mensen die vriendjes willen maken zeggen ook dat anders is het niet eerlijk.. *bah Slapen

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:28

Maar wat heeft het voor zin om te reageren als je toch geen nuttige tips geeft? Daarbij, mijn pony ging zelf ook makkelijk omhoog, en weet je, toen heb ik dat juist afgestraft ipv aanleren. Dát is veiliger dan daar dankbaar gebruik van maken. Andere reacties kun je dan wel uitlachen, maar die opmerking is ook niet echt heel wijs. Jij hebt het misschien op een goede manier gedaan, dat weet ik niet, maar andere lezen; oh haar pony ging zelf makkelijk omhoog/steigerde zelf, en daar is gebruik van gemaakt dmv belonen. Nou, mijn pony kan een knal voor dr kop verwachten als ze de lucht in gaat.. Misschien is het verstandig als je commentaar op andere levert zelf ook te kijken naar wat je zelf schrijft.
Namens Annemieke & mij deze post.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:30

Nou nou.
Iemand mag toch wel zijn mening geven