[AR] Gareel of haam ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

[AR] Gareel of haam ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 15:14

Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 10-04-05 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

droebel

[AR] Re: Gareel of haam ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:39

Ik dacht dat een haam echt van vroeger was. Een soort gareel, maar dan met een houten omlijsting eromheen.
Een gareel is dacht ik helemaal van leer.

Albert

Re: [AR] Re: Gareel of haam ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:46

droebel schreef:
Ik dacht dat een haam echt van vroeger was. Een soort gareel, maar dan met een houten omlijsting eromheen.
Een gareel is dacht ik helemaal van leer.

Met een stalen gareelbeugel er om.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:29

Volgens mij is het hetzelfde.. Bloos Want wij hebben garelen voor de Trekpaarden, en die zijn ook met hout omlijst. Maar dat zijn wel echt garelen. Je hebt ook verschil in een ondersluiter en een bovensluiter. Een bovensluiter vind ik zelf makkelijk, want dat past op meer paarden dan een ondersluiter.
Maar volgens mij is een Haam hetzelfde.. Of een Haam is een Gareel dat geen boven of ondersluiting heeft. Die gewoon helemaal dicht is.. Maar ik ben dan wel heel benieuwd hoe ze dan een Haam over de kop van een paard willen krijgen.. Verward

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR] Gareel of haam ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:09

Ik dacht juist dat een gareel helemaal dicht was en niet open kon, en een haam dus wel. En een gareel doe je om het hoofd door het ondersteboven eroverheen te schuiven (gaat dan net over de ogen) en als ie net achter de oren is draai je hem weer goed.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:19

Citaat:
b) In het bijzonder. In Gelderland, Utrecht, N.en Z.-Brabant en waarschijnlijk ook elders nog. De volksnaam voor het kraagvormig halsjuk van trekpaarden (in 't Fra. collier, in 't Eng. horsecollar geheeten), dat in Holland, Zeeland en ook in Vlaanderen gareel wordt genoemd (zie GAREEL in de bet. 1)

Daar zit dus het verschil in, waar het gebruikt wordt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:33

Haam is leer met hout die voor het landbouwwerk gebruikt werd/wordt. Gareel is de luxere versie daarvan, staal/ijzer ipv hout, wordt voor aanspanningen gebruikt--> koets e.d. niet voor op t land.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:56

Gareel Afbeelding

Haam Afbeelding