[AR] [lo] hoe longeer ik met dubbele longe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

[lo] hoe longeer ik met dubbele longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 08:39

ik heb al wat topics doorgelezen maar vindt het eng om te doen, bang dat ik meer verklooi dan goed maak. Misschien iemand die het goed uit kan leggen of me misschien een keertje kan helpen in Dirksland??
thnx

Brisk

Re: [lo] hoe longeer ik met dubbele longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:22

Het beste (en veiligste en gemakkelijkste) is dat je een ronde longeercirkel ter beschikking hebt. Je begint misschien best om de 2 longes aan een kaptoom te bevestigen ipv aan het bit. Als je gaat longeren, doe dan de buitenste longe eerst over de rug (zadel, singel) en niet gelijk achter de billen. Zo kan jij ook al wat wennen aan 2 longes vasthouden. Als dit goed gaat kan je proberen om de buitenste longe achter de billen te doen, reageert je paardje hier nogal fel op, blijf dan zeker kalm, laat de buitenlonge vieren (niet trekken!) en verklein de binnenlonge zodat je paardje terug rustiger wordt. Probeer zeker achter de schouder van het paard te blijven! Zodat hij niet naar je toe komt, maar dat je hem voorwaarts houdt.
Het helpt soms ook om de binnenlonge eerst gewoon te bevestigen, dus niet via een ring aan de singel (of beugel).
Probeer ook op stal of je je paard met iets (zweep of longe of zo) helemaal kan aanraken zonder dat hij dat erg vindt. Dat geeft vertrouwen. In elk geval succes!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:59

Wat mij zelf heel erg heeft geholpen is ook de houding van de touwen. Eerst had ik alles op een klos om mijn arm heen, maar daar blijf je toch mee klungelen vind ik.
Als ik nu bv. linksom longeer doe ik de binnenlijn links langs me heen, en de buitenlijn rechts langs mee heen. Zo heb je geen last van de restanten lijnen, en lijkt het net of je 2 teugels beet hebt. Werkt veel makkelijker.