[AR] [AR) Hoe menpaard trainen onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ramsesje

[AR) Hoe menpaard trainen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 23:09

ik rijd een menpaard, maar moet hem trainen onder het zadel, hoe zouden jullie dit aanpakken, welke oefeningen rijden, waarop letten, enz

liberty

Re: [AR) Hoe menpaard trainen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:08

Gewoon rijden zoals je een rijpaard rijdt. Ligt er natuurlijk aan of hij al wel een zadel gewend is

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:09

Inderdaad, precies zoals normaal.
Ik rij vooral veel volte's etc, om hem los in zijn lijf te houden. Omdat dat aangespannen lastiger is, want je hebt geen binnenbeen om erin te zetten.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 13:04

ja hij is het zadel gewoon hoor.
Ik rijd veel voltes wat schouderbinnen, enz. Maar 'k dacht dat er missch bepaalde dingen waren waar ik moest op letten.
Enige probleem met hem is dat hij nogal heel erg voorwaarts is, vanaf dat je je been eraan legt vliegt hij weg

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:37

Dat is heel fijn, toch? Tenminste een stuk beter dan wanneer je 3x een schop moet geven voordat hij aandraaft. Mijn pony is ook heel snel aan me been, maar snapt het wijken dan weer niet. Want been=harder...

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 19:46

wel ja dat is vaak het probleem, ik moet al een uur gereden hebben voor ik kan wijken, want in het begin vanaf ik nag maar m'n been aanleg begint hij al te draven maar jah dat probeer 'k hem nu af te leren Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:55

Gewoon lekker dressuurmatig los rijden, lekker laten buigen, veel figuren rijden e.d.
Hoe losser jij 'm onder zadel krijgt, hoe makkelijker het voor de wagen wordt!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:53

Inderdaad, gewoon zorgen dat ie lekker los wordt. Dat hij zo fel aan het been is, kan gewoon komen omdat hij het been nog niet zo goed kent. Gewoon doorgaan, dan wordt het als het goed is vanzelf minder.

Het belangrijkste is dat hij lekker sterk en los wordt!

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:30

Zoals ik het begrijp, kan je beter met je paard geen meter rechtdoor rijden. Heel veel wenden, dat remt natuurlijk af. Op een volte kan je trouwens ook wijken. Wel goed opletten, dat het paard aan de buitenteugel blijft. Echt wenden van links naar rechts, en zo weinig mogelijk 'hoefslag' maken. Heb hier goede ervaringen mee. Ze worden rustiger, omdat ze leren wachten op de ruiter (die hen altijd voor is), ze worden soepel, en dat ze mooi voorwaarts blijven is dan alleen maar een voordeel, dan blijft de achterhand er goed bij.
Succes!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:57

Ik rij met iemand zijn appaloosa's
en die meneer rijd er tweespan mee (nu zondag tegen de wereldkampioen van België)

en het zijn twee verschillende paarden voor onder het zadel te hebben.
Primus is zo'n geval als het uwe, maar hij is ook nog eens heel gevoelig in de mond.

en Pocorni is zo lui, niet te doen.
die moet ik de eerste 10 min heel goed vooruit rijden om hem goed te laten meewerken ( kben nadat ik met hem gereden heb doodop, door al het aansporen)

twee verschillen, ik rij veel overgangen en voltes

veel succes

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 17:49

vandaag heb ik gereden, eerst warmgestapt, daarna voltes in stap gereden, dan gedraafd eerst voltes daarna uitgestrekte draf, wat wijken en dan nog gegalopeerd daar het verzamelen en strekken geoefend, dus dat is eigenlijk een goede training voor een menpaard?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:13

Ik rijd een menpony. Die pony wordt wedstrijden mee gestart in dressuur en vaardigheid, beiden klasse Z.

Ik rijd veel dressuurmatig. En dan gewoon veel voltes/S-jes/slangevoltes voor de lengtebuiging. Voor de rest pak ik dingen aan die voor de wagen wat moeilijker gaan (kijk ook altijd naar de menles etc).
En voor de rest rijd ik ook geen dressuur onder het zadel, dus werk ook aan contragalop (worden ze lekker soepel van), en ook schouder binnenwaarts etc. Ik heb ook dressuurles, en dat werkt allemaal erg fijn samen zo.

Dus eigenlijk niets vreemds. Gewoon dressuurmatig, goed aan dingen werken die aangespannen lastiger zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:24

Ramsesje schreef:
vandaag heb ik gereden, eerst warmgestapt, daarna voltes in stap gereden, dan gedraafd eerst voltes daarna uitgestrekte draf, wat wijken en dan nog gegalopeerd daar het verzamelen en strekken geoefend, dus dat is eigenlijk een goede training voor een menpaard?

Als je paard daar moeite mee heeft wel...
Als jouw paard hartstikke soepel is en al goed kan verruimen/verkorten heeft het niet zoveel nut Knipoog

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 00:37

Dressuurtraining is heel belangrijk voor een menpaard vind ik zelf. Ik probeer ze licht aan het bit te houden en vooral heel soepel te maken. Inderdaad veel figuren rijden maar dan wel met een goede stelling uiteraard.

Mijn eigen paard heb ik zelf ingereden en daarna jaren gereden. Toen is hij pas beleerd. Met hem is het geen enkel probleem om er op te stappen.
Het paard van mijn vriend is eerst beleerd, pas jaren later zadelmak gemaakt en nog niet heel veel gereden. Met haar heb ik veel meer problemen omdat ze meer moeite heeft met de been- en zithulpen. Toch is het verschil al merkbaar als ze aangespannen loopt.

Je moet een menpaard gewoon rijden als elk ander paard en net zoals bij elk ander paard zou ik het wijken even laten voor wat het is tot ze de beenhulpen goed kennen.