[AR] [LO] Nog een keer : pessoa zo goed ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

[LO] Nog een keer : pessoa zo goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:52

Ik zag de vraag een stukje terug ook al een keer staan, maar ik wil het zelf graag toch ook nog even aan jullie vragen : ik heb vandaag Keeva (mijn tinker) voor de eerste keer met een pessoateugel gelongeerd. Ik wil wat meer spieren op haar kont, rug en hals kweken, vorig jaar ben ik met haar naar de keuring geweest en daar deed ze het eigenlijk heel goed, maar was te armbespierd. Ik heb toen al 'ns een vraag op Bokt gezet en kreeg als advies : longeren met de pessoa. Nou, zo gezegd zo gedaan dus.
Maar zit het zo goed ? Ik heb hem op de "lang en laag" stand staan, althans, dat is de bedoeling Bloos . Maar klopt het dat die katrolletjes dan nog helemaal geen functie hebben ? Ik heb ze maar vastgemaakt aan de longeersingel, maar volgens mij hebben ze geen functie op deze stand ? Of doe ik het nou helemaal verkeerd ? Het bontje hangt denk ik nog wat laag, hoe krijg ik dat hoger ?
Er zit een beschrijving bij de pessoa, maar die vind ik eerlijk gezegd niet echt duidelijk Blond ...
Willen jullie 'ns even kijken ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie (hopelijk opbouwende Haha! ) kritiek.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 03-04-05 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Nog een keer : pessoa zo goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:55

Ik zie het niet zo goed, maar heb je een hoofdstel in met bit? Of gewoon aan je halster vastgemaakt?

En die karabijnhaak hoort niet aan de longeersingel, de haak met het katrolletje hoort aan een bit.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:57

Nee, alleen een halster, aangezien het zowel voor haar als voor mij de eerste keer met een pessoa was, leek me dat verstandiger. Of niet ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:03

Ik kan me voorstellen dat je dat denkt, maar zo schiet de pessoa zijn doel voorbij. Je wilt dat het paard de achterhand er onder zet, zijn voorhand optilt en naar het bit toe komt. Dat lukt alleen als je ook echt met bit longeert. Nu dwing je het paard niet echt na te geven. De beste resultaten bereik je toch echt alleen met bit.

Cassidy

Re: [LO] Nog een keer : pessoa zo goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:16

Bontje hangt trouwens wel op de goede hoogte...

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 22:09

Thanks Cassidy, hier heb ik wat aan ! Ik ga het volgende keer met bit proberen. Zal dan ook dat katrolletje anders bevestigen.
Nog iemand tips ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:51

Mijn tip is dat je het eerst even met bit moet proberen, en dan heel losjes vast moet maken. Desnoods laat je haar eerst even zonder vastgemaakte pessoa lopen. Dan kun je de druk geleidelijk aan opvoeren.

Ik zet hem nooit tussen de benen vast, maar meteen aan de zijkant op het onderste gaatje. Als ik dan geleidelijk aan de spanning wat wil verhogen, haal ik de karabijn door het onderste oog een (zodat de verbinding met de mond gelijke hoogte blijft) en maak de karabijn aan het oogje erboven vast (of twee oogjes erboven) Zo
kan ik de druk geleidelijk aan opvoeren, zonder dat je aan die 8tjes moet zitten, met als resultaat dat de beide kanten ongelijk worden en het pard scheef wordt. Je stelt hem een keer af, en hoeft dan niet meer bang te zijn voor een paard dat scheef loopt doordat de pessoa ongelijk is.