[AR] (NH)iets te streng geweest , kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

(NH)iets te streng geweest , kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 22:02

ik doe een beetje aan NH niet volgens een bekende methode
ging eigenlijk al jaaaaaaaaaaren zo met paarden om en leerde ze al jaaaren op die bepaalde manier om me te volgen etc etc etc
toen er iemand zei "ohw doe jij ook aan NH? gebruik je die of die methode" nooit geweten dat mijn omgangs manieren met paarden een naampje had Knipoog

maar nu mijn vraag

we hebben hier een nieuwe pony , die nogal sterk in de hand schijnt te zijn , nog weinig van gemerkt

wel was hij super dominant naar de andere paarden en naar mij

met longeren (wat ik altijd zonder lijntje doe en met een aanwijs stokje)
kwam hij tot 2 x toe op mij af zetten , tja tot daar en niet verder is mijn motto en met mijn lichaams en verbale taal m zoals ik het noem terug naar afgezet (dus niet geslagen getrapt etc etc etc )

daarna een klein stukje aan de hand gelopen waarbij meneer mij 1 x bijna onderste boven liep omdat hij mij niet in de gaten hield en 1 x een poging gedaan tot voorbij lopen

daar ik van mening ben dat paarden mij in de gaten moeten houden en ik met een los bungelend touwtje wens te lopen (ik wil hem niet trekken en wens ook niet getrokken te worden Knipoog ) heb ik dus door een paar keer inene de andere kant op te lopen (met halster touw vast dus , dus hij kreeg ruk(je) aan dit touw en tot 3 x toe voor hem gesprongen te zijn
ging het superrrrrrrr

maar nu iedere keer als ik de tuin in loop (paarden staan in de tuin) kijkt hij direct en gaat direct uitbundig staan likken

tja dat dat een teken van onderdanigheid is weet ik maar deze reactie
vond ik eigenlijk vrij heftig in verhouding met wat ik nu gedaan heb en de tijd die ik er aan gespendeerd heb en dan nog ,.. hij staat vrij te hebben in de paddock met speel atributen vriendjes en water en hooi

heeft hij gewoon nog niet door dat buiten staan vrij is en als ik de tuin doorloop (wat ik nogal vaak doe Knipoog ) hij niet iedere keer direct onderdanig heid hoeft te tonen (hoeven ze van mij eigenlijk uberhaubt niet zodanig te doen als ze maar luisteren en geen "gekke "fratsen uithalen

dus ik vraag me nu af , ben ik te streng geweest? kan dat , te streng zijn? nogmaals heb 15 minuten met hem "gewerkt"en hem absoluut niet geslagen oid wel erg consequent geweest in wat ik wel en niet toloreer zelfs meerdere malen uitbundig beloond (kloppen stem aaien krabbelen etc) en na afloop heeft hij appeltje gehad (in zijn emmer want hij is duidelijk gewent om snoepjes via de jas zak uit de hand te krijgen Boos!
nu vraag ik me dus af , staat hij dan direct onderdanig te zijn hopend op een appeltje of is tie toch wel erg (beetje te misschien) geschrokken en toont hij nu iets te veel onderdanigheid,..

StalDoorstap

Re: (NH)iets te streng geweest , kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:07

Ach, hij kijkt vast de kat uit de boom! Clown

Niks erg hoor, wees hem maar lekker de baas op een eerlijke manier, daar voelen paarden zich vertrouwd bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:19

Ik denk dat-ie voor het eerst van z'n leven eens op z'n nummer gezet is. Daar zal-ie best wel even van geschrokken zijn. Helemaal niet erg. Ik denk ook dat-ie (dominant als-ie kennelijk is) over een weekje wel weer praatjes zal gaan krijgen, dus ik verwacht niet dat het een blijvend effect zal zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:38

okee een gerust stelling , ik schijn soms nogal dominant over te komen (op mens en dier Bloos ) alle beestjes hier lopen ook als een hondje achter me aan

en de laatste keer dat mijn shet bv (de leider hier) een halster om had om van a naar b te gaan (paddock naar andere paddock of stal etc) of dat mijn paard vaststond met borstellen en zadellen ed kan ik me niet herrinneren die loopt trouwens ook los achter t vingertje aan en volgt me netjes naar stal paddock of zadel kamer

de nieuwe aanwinst is een rkuizing haflinger ijslander nou ken ik de eigenwijs heid vd haflingers wel maar ben verder niet bekend met de ijslander kant Haha! een ruintje van 6 jr nog vrij jong dus

voorals nog luisterde hij vandaag weer uitmuntend , ook op afstand
ben benieuwd , heb het gevoel dat we der nog laaaaannnng niet zijn
met de rangorde bepaling tussn hem en mij , maar voor nu gaat het goed , maar hij is nu nog wel erg onderdanig maar komt wel super braaf voor (ik roep paardje bij naam en zeg kom voor en ze komen voor en deze nieuwe doet dat dus ook al super braaf dus dat te gaat gaat t goed) maar zo te zien is hij nog iets te "geschrokken"dan naar mijn zin

ze moeten wel respect hebben maar wil niet dat ze bang voor me zijn
daar hebben we geen van beide iets aan

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:45

Bolle is helemaal in zijn element bij jou!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:34

Ras maakt niet zoveel uit qua karakter. Wil je het karakter weten van dit paard dan kun je me wat duidelijke hoofd foto's PBen.

Wat ik persoonlijk denk is dat dit paard niet zozeer dominant is, maar juist onzeker. Juist onzekere paarden lopen je straal voorbij en kunnen behoorlijk heftig reageren. Duidelijkheid door het consequent optreden is zeker niet verkeerd, maar bij dit soort paarden moet je daar toch een klein beetje uitkijken. Vanuit de gedachten dat het paard dit uit onzekerheid doet, ben je wat zachter op de juiste momenten(dus na je opreden enz) Zo leert het paard dat onderdanigheid niet nodig is, maar dat je wel wil dat hij reageerd.

Duidelijke leiding is heel belangrijk bij deze paarden, maar dat uit vriendelijkheid en zeer zeker het consequent zijn. Moeilijk uit te leggen, je moet het merken om te weten wat ik hier bedoel. Heb je dat gevoel dan heb je geen problemen meer. Wel dat als deze onzekerheid het oude gedrag weer naar boven kan komen en dat het tijdens een corrigatie tijdens het rijden kan weg schieten enz.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:08

....ik weet niet of je te streng bent geweest, je klinkt in mijn oren als een "fair"iemand...die weet wat ze aan het doen is...

misschien heb je hier wat aan!...als je paard over je heen loopt, of jou totaal negeer(jij hangt er aan)...de tip = van NH

het liefst een touwhalster(zoniet = pech, doe het ook weleens met gewoon halster)..pak het uiteinde van het touw en begin met slingeren(let wel, touw zit wel aan halster vast)..dus dat je een slag in je touw krijgt die hij opvangt met halster/hoofd...begin met zwibberen, steeds harder(mag best snel gebeuren hoor, is echt niet de bedoeling dat je uren bezig bent, gewoon optreden!)..totdat je paard een stap naar achteren zet, stop je gelijk!(of je wil dat ie nog een stap naar achteren zet)..dit is jou ruimte die je nu creeer en jij bent de leider en hij mag niet in jou ruimte....komt ie een stap naar je toe, hup weer slingeren en niet zachtjes doen, paarden doen naar elkaar ook niet zachtjes...doet ie weer een stap naar achteren, stop je weer...als je dit traint, kan je je paard op een wijsvinger die "nee "schud, een paard naar achteren laten gaan...puur omdat je zegt "dit is mijn gebied"..en zal daardoor ook niet meer over je heen lopen...

Hopelijk heb je er nog wat aan!

Gr.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:55

Dimitri schreef:
....ik weet niet of je te streng bent geweest, je klinkt in mijn oren als een "fair"iemand...die weet wat ze aan het doen is...

misschien heb je hier wat aan!...als je paard over je heen loopt, of jou totaal negeer(jij hangt er aan)...de tip = van NH

het liefst een touwhalster(zoniet = pech, doe het ook weleens met gewoon halster)..pak het uiteinde van het touw en begin met slingeren(let wel, touw zit wel aan halster vast)..dus dat je een slag in je touw krijgt die hij opvangt met halster/hoofd...begin met zwibberen, steeds harder(mag best snel gebeuren hoor, is echt niet de bedoeling dat je uren bezig bent, gewoon optreden!)..totdat je paard een stap naar achteren zet, stop je gelijk!(of je wil dat ie nog een stap naar achteren zet)..dit is jou ruimte die je nu creeer en jij bent de leider en hij mag niet in jou ruimte....komt ie een stap naar je toe, hup weer slingeren en niet zachtjes doen, paarden doen naar elkaar ook niet zachtjes...doet ie weer een stap naar achteren, stop je weer...als je dit traint, kan je je paard op een wijsvinger die "nee "schud, een paard naar achteren laten gaan...puur omdat je zegt "dit is mijn gebied"..en zal daardoor ook niet meer over je heen lopen...

Hopelijk heb je er nog wat aan!

Gr.

die kende we al Knipoog ruimte houd hij gelukkig wel hij houd ongeveer de meter 1 meter 50 aan dus das wel erg netjes

hij liep ook meer figuurlijk over me heen , en letterlijk 1 x poging gedaan tot langs me heen verder naar voor harder als mij of de andere kant op dus , maar ruimte ansich houd hij zich erg goed aan

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:12

..verhaal voor niets! Haha! Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:35

Dimitri schreef:
..verhaal voor niets! Haha! Haha!

geeft niks alle beetjes helpen toch Knipoog , en voor het zelfde geld was ik met deze "actie"nog niet bekend

nee eerder dank van deze kant voor het mee denken !

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:18

Ik wou dat ik iets meer van jou houding had!Als ik mijn paard uit de stal moet halen om hem op de wei te zetten loopt hij gewoon over mij heen.Ik ben nog niet ervaren genoeg om met dit soort dominante paardjes om te gaan.Ik krijg nu wel hulp,maar dan sta ik er alleen maar bij te kijken als een schaap Clown Ik wil het graag zelf kunnen,he?
Ik heb er bewondering voor als ik zie dat een ander dan het paard wel de baas is Verdrietig .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:00

@ eleonora... het is iets wat je kunt leren, maar je moet je er ook van bewust zijn dat consequent zijn heel belangrijk is. Ik ken genoeg mensen die soms hun paard gewoon aan zich voorbij laten lopen en een dag later mag het ineens niet meer. Paard begint te 'drammen' en dan mag het wel weer. Duidelijkheid is gewoon heel belangrijk. Het is echt een hele verandering van hoe je omgaat met je paard, van buiten zetten, tot voeren tot rijden etc.

Mijn bijrijdpony is ook een onzeker typ. Ze heeft ook een geschiedenis van echt dreigen naar mensen toe etc. Bij mij heeft ze dat nog nooit gedaan, heel vreemd, maar ik denk dat het er mee te maken heeft dat ik haar meteen duidelijk heb gemaakt dat ze niet langs me heen mag. Tegenwoordig loopt ze ook aan een slap touwtje mee, terwijl ze in het verleden echt heel heftig was met uit de wei halen etc. Niet te houden vaak.

Soms moet je je bij dit type paard eerst heel dominant opstellen, en vervolgens samen werken aan vertrouwen, maar dat duurt even. Daarom kan het in het begin inderdaad lijken alsof je het paard te hard hebt aangepakt, maar door zijn onzekerheid reageert het paard juist heel heftig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:31

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:13

Geweldig hoor!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:15

Wat leuk Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:21

Nickyu, om even terug te komen op je vraag: mits je eerlijk bent kun je nooit te streng zijn. Leuke foto trouwens, is dat je zoontje?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 21:34

Cassidy schreef:
Nickyu, om even terug te komen op je vraag: mits je eerlijk bent kun je nooit te streng zijn. Leuke foto trouwens, is dat je zoontje?

ik probeer altijd eerlijk te zijn en niet te straffen als ze iets niet begrijpen of bang zijn , ben wel erg streng maar ook consequent en beloon uitbundig als ze het goed doen (naderhand of direct bij iets speciaals)en soms ben ik bang iets te streng te zijn Bloos

en ja dat is mijn zoontje 6 jr oud (mijn trots Haha! )

die kan de pony nu ook netjes door de paddock lopen en naar de stal brengen voor de biksjes etc

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:39

Het is super dat Bolle zo goed is terecht gekomen!