ging eigenlijk al jaaaaaaaaaaren zo met paarden om en leerde ze al jaaaren op die bepaalde manier om me te volgen etc etc etc
toen er iemand zei "ohw doe jij ook aan NH? gebruik je die of die methode" nooit geweten dat mijn omgangs manieren met paarden een naampje had

maar nu mijn vraag
we hebben hier een nieuwe pony , die nogal sterk in de hand schijnt te zijn , nog weinig van gemerkt
wel was hij super dominant naar de andere paarden en naar mij
met longeren (wat ik altijd zonder lijntje doe en met een aanwijs stokje)
kwam hij tot 2 x toe op mij af zetten , tja tot daar en niet verder is mijn motto en met mijn lichaams en verbale taal m zoals ik het noem terug naar afgezet (dus niet geslagen getrapt etc etc etc )
daarna een klein stukje aan de hand gelopen waarbij meneer mij 1 x bijna onderste boven liep omdat hij mij niet in de gaten hield en 1 x een poging gedaan tot voorbij lopen
daar ik van mening ben dat paarden mij in de gaten moeten houden en ik met een los bungelend touwtje wens te lopen (ik wil hem niet trekken en wens ook niet getrokken te worden

ging het superrrrrrrr
maar nu iedere keer als ik de tuin in loop (paarden staan in de tuin) kijkt hij direct en gaat direct uitbundig staan likken
tja dat dat een teken van onderdanigheid is weet ik maar deze reactie
vond ik eigenlijk vrij heftig in verhouding met wat ik nu gedaan heb en de tijd die ik er aan gespendeerd heb en dan nog ,.. hij staat vrij te hebben in de paddock met speel atributen vriendjes en water en hooi
heeft hij gewoon nog niet door dat buiten staan vrij is en als ik de tuin doorloop (wat ik nogal vaak doe

dus ik vraag me nu af , ben ik te streng geweest? kan dat , te streng zijn? nogmaals heb 15 minuten met hem "gewerkt"en hem absoluut niet geslagen oid wel erg consequent geweest in wat ik wel en niet toloreer zelfs meerdere malen uitbundig beloond (kloppen stem aaien krabbelen etc) en na afloop heeft hij appeltje gehad (in zijn emmer want hij is duidelijk gewent om snoepjes via de jas zak uit de hand te krijgen

nu vraag ik me dus af , staat hij dan direct onderdanig te zijn hopend op een appeltje of is tie toch wel erg (beetje te misschien) geschrokken en toont hij nu iets te veel onderdanigheid,..