[AR] [NH]Bitloos hoofdstelvraagje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pipsel

[NH]Bitloos hoofdstelvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 15:10

Hallo ik heb van de week een bitloos hoofdstel gekocht. Het is zo'n wasbare van singlefooter.nl. Nu wou ik vragen hoe hoog de neusriem ongeveer moet liggen, om de beste werking te verkrijgen. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat deze ca 4 vingers boven het bovenste gedeelte vande neusgaten moet liggen, klopt dat?

Het is zeg maar zo'n hoofdstel met aansnoerwerking. Ik leg het mss een beetje raar uit Bloos , maar ik hoop dat jullie mij begrijpen.

Greetz Peerke

Pipsel

Re: [NH]Bitloos hoofdstelvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 21:44

Niemand die t weet? Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 00:56

Afbeelding

Bedoel je deze? Lachen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:15

Ik denk et zoals een touwhalster. Dat is 2 vingers onder die botten aan de zijnkant van het hoofd (kan niet op de naam komen Haha!)
hoe lager je het hangt, hoe sterker het inwerkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:21

Bedoel je zijn jukbeenderen?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:16

Ja Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:19

Dacht ik al moet hij daar niet zoveel vingers onderzitten? wel een heel mooi hoofdstel

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:01

Dacht ook gewoon 2 vingers onder de jukbeenderen, maar heb ook wel eens iets gehoord met vier vingers ... was volgens mij boven de neusgaten ofzo, kan dat Verward
Wel mooi hoofdstel trouwens !! Is het er zo een met van die kruisteugels zeg maar ?

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 22:55

r00z schreef:

Jaaaa die bedoel ik!! Haha! Ik heb hem in het zwart-wit. Afgelopen zondag heb ik er voor het eerst mee gereden. Ik had hem 4 vingers boven het neusgat gedaan. Perfekt luisterde heel goed. Ik heb meteen een buitenritje met hem gemaakt. Je krijgt er bakstukken bij dan kun je eerst met dubbele teugel rijden zeg maar. (met het bit erbij in) Heb het 5 minuten zo gedaan, daarna bit eruit gehaald en rijden maar. Hij ging hartstikke braaf!!

Citaat:
Is het er zo een met van die kruisteugels zeg maar ?

Hoe bedoel je kruisteugels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:39

peerke schreef:
Hoe bedoel je kruisteugels?
Dat is ook een soort bitloos hoofdstel. De teugels kruisen dan onder de kaak door zodat je eerder een duwwerking dan een trekwerking krijgt.
http://www.bitlessbridle.com/
2e plaatje toont de onderkant.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 15:18

Okee Haha! Als ik het goed bekijk gebeurt dat al vanaf de keelriem, richting kopstuk? Heb er niet zoveel verstand van. Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:14

Op het plaatje wat ik gaf zit dus geen echte keelriem. Het kopstuk gaat links en rechts langs de kaak en kruist onder de keel.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:49

peerke schreef:
Hallo ik heb van de week een bitloos hoofdstel gekocht. Het is zo'n wasbare van singlefooter.nl. Nu wou ik vragen hoe hoog de neusriem ongeveer moet liggen, om de beste werking te verkrijgen. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat deze ca 4 vingers boven het bovenste gedeelte vande neusgaten moet liggen, klopt dat?

Het is zeg maar zo'n hoofdstel met aansnoerwerking. Ik leg het mss een beetje raar uit Bloos , maar ik hoop dat jullie mij begrijpen.

Greetz Peerke

Hallo,
Na het lezen van dit bericht en de antwoorden....vergeet aub. zo snel mogelijk de vier vingers boven het neusgat....tenzij je een paard wil hebben met een gebroken neus !!!

Je kan op de onderstaande uitgebreide site de berekeningen zien van de krachten die daar met verschillende hoofdstellen uit geoefend worden.
Ik zeg je bij voorbaat....schrik niet, het is veel meer dan men verwacht!

Er staat daar ook een touwhalster, de reden ook van het opzetten van deze site, die de krachten perfect verdelen, het hoofd duwend (het wijken voor druk principe) stuurd ipv. trekkend en waarmee de ruiter leerd om met een hele zachte hand te werken.
Het touwhalster is heel gemakkelijk te knopen en spotgoedkoop aan materiaal kosten.
Er is een opmerking bij....het touwhalster zoals hier op de site beschreven is niet geschikt voor beginnende ruiters !!!
Als er een beginner op zit moet je de teugeldikte daarvoor aan passen.
Dat houd in dat je een halster van bijv. 8 mm voor het paard knoopt en daar een tuegel aan maakt van 3mm of minder.
Dit klinkt raar..maar deze man gaat er van uit dat het de ruiter is die wat afgeleerd moet worden...het willekeurig en met veel kracht trekken aan de teugel...maar het paard mag daar niks tot zeer weinig van voelen !
Diervriendelijk tegenover het paard dus....niet voor de ruiter...

Veel lees plezier op http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

Mocht je er niet uit komen of andere vragen hebben...de maker van dit hoofdstel idee zit regelmatig op www.paardnatuurlijk.nl waar je hem alle vragen via het forum kan stellen (hiervoor moet je je wel even aanmelden)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:08

[quote="NickAltena"}Als er een beginner op zit moet je de teugeldikte daarvoor aan passen.
Dat houd in dat je een halster van bijv. 8 mm voor het paard knoopt en daar een tuegel aan maakt van 3mm of minder.
Dit klinkt raar..maar deze man gaat er van uit dat het de ruiter is die wat afgeleerd moet worden...het willekeurig en met veel kracht trekken aan de teugel...maar het paard mag daar niks tot zeer weinig van voelen !
Diervriendelijk tegenover het paard dus....niet voor de ruiter...[/quote]Leg mij eens uit hoe een dunner materiaal zachter inwerkt dan een dikker materiaal ??
In mijn optiek is het nl juist andersom. Immers een dikker materiaal heeft een groter oppervlak, dus wordt de opgelegde druk verminderd.

En teugels van 3 mm dik zijn dus gewoon niet vast te houden Clown

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:32

Sugarmiss schreef:
Leg mij eens uit hoe een dunner materiaal zachter inwerkt dan een dikker materiaal ??
In mijn optiek is het nl juist andersom. Immers een dikker materiaal heeft een groter oppervlak, dus wordt de opgelegde druk verminderd.

En teugels van 3 mm dik zijn dus gewoon niet vast te houden Clown

Ik zie nergens in zijn tekst staan dat een dunner materiaal zachter inwerkt dan dikker materiaal.

Wat er wel staat: neem een halster van 8 mm en gebruikt teugels van 3 mm. Doordat jij als mens niet hard aan 3mm dikke (ehhh dunne) teugeltjes kunt trekken, kun je dus ook minder hard aan het hoofd van het paard inwerken.

En touw van 3mm kun je prima vasthouden en mee sturen (neckreining wordt wat lastig misschien Knipoog ) maar het hele idee is juist dat je NIET aan die teugels trekt. Je wil je eigen gevoel leren ontwikkelen zodat je maar heel zachte hulpen hoeft te geven. En door dunne teugels te gebruiken voel jij 3x zoveel als je paard en zul je niet snel te harde hulpen geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:42

Ik snap dat je met 3mm niet hard in kunt werken, maar soms moet je weleens. 500 kilo on the run is no fun Clown
Dus ik houd het dan maar bij mijn dikkere touw, zachter dmv zijn grotere oppervlak en stevig genoeg als het nodig is Knipoog

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 18:33

Zeer interessante website! Haha! Heb al even wat rondgesnuffeld. Mss dat ik ook nog wel eens probeer om zo'n halster te knopen. Heb ruwweg wat gelezen, maar heb toch nog niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Bloos Dan maar 2 vingers onder t jukbeen aanhouden?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:53

peerke schreef:
Zeer interessante website! Haha! Heb al even wat rondgesnuffeld. Mss dat ik ook nog wel eens probeer om zo'n halster te knopen. Heb ruwweg wat gelezen, maar heb toch nog niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Bloos Dan maar 2 vingers onder t jukbeen aanhouden?

Ja, das beter dan die afstand boven de neusgaten zoals je op die site ook kan lezen.

Nog even terug komend op dat dunne lijntje....
Het is dus niet de bedoeling dat je aan de paardenkant het lijntje dunner maakt...die blijft die 8 mm...
Maar die teugeltjes daar gaat het om.
Zoals ik al schreef zou je er vissnoer voor kunnen nemen.
Misschien wel eens zo´n rolletje bekeken en gezien hoeveel trekkracht dat kan hebben....er zijn er bij die over de 20 kilo gaan voor het breekt.

Nou moet jij eens proberen dat touwtje met die 20 kilo trekkracht kappot te trekken met je handen....dat gaat zeer doen, erg zeer.
En daar zit nou juist de truuk...jij hoeft door dat dunnere touwtje niet harder te trekken dan je normaal doet.
De kracht op dat paarden hoofd wordt niet zoveel minder door die dunnere teugel, dat kun je in dat grafiek zien.

Het zijn echter jouw handen die dat niet vol gaan houden waardoor je zelf merkt met wat voor een krachten daar eigenlijk gewerkt worden.
Je ken de 1 kilo teugeldruk wel? dat is mijn tenminste altijd geleerd, maar dat schijnt nog weinig te zijn....
Moet je eens kijken hoeveel druk er dan al op die paardenmond komt te staan. das een kind wat je daar aan hangt qua gewicht....das schrikken he? Ik wist het ook niet hoor dat het zoveel was.
Dan hebben we het dus nog niet eens over schaardingen en hefboomwerkingen die alles nog vele male versterken....maar rechtstreekse krachten...

Dit is dus waarvoor deze meneer zo voor aan het rekenen en denken is gegaan.
Om dit nou eens netjes duidelijk en onderbouwd uit te leggen.
Het is allemaal controleerbaar en klopt natuurkundig gezien behoorlijk.
Zo probeerd er weer een mensen aan het denken en hopelijk ook anders handelen te zetten.

Ik heb hem geknoopt...tis echt niet moeilijk en je leert er met een heel zachte hand door te rijden.
De konstruktie is nml. zo dat als je hard aan een teugel zou trekken het hele ding niet meer werkt...die gaat onmiddelijk scheef zitten... je moet hierbij dus echt opletten wat je doet.

Wat betrefd het reining sturen...daar kom ik nog op terug, dat kan ik op dit moment niet proberen omdat mijn paard eerst meer spieren moet krijgen voor ik er op ga zitten, ze heeft 3/4 jaar stil gestaan vanwegen de winter een een wond aan het been...

Gr, Nick

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 11:43

Citaat:
Je ken de 1 kilo teugeldruk wel? dat is mijn tenminste altijd geleerd, maar dat schijnt nog weinig te zijn....

Verklaar je nader?? Weet niet zeker of mij dat is geleerd. Ik vind dit allemaal reuzeinteressant. Ik wil heel graag zo vriendelijk mogelijk rijden voor mijn paard. Rijd jij zelf ook nog wel gewoon met bit of ben je helemaal overgestapt?

Ik ben idd ook erg geschrokken van die grafiek met trekkracht. Had ik nooit kunnen bedenken dat dat zo'n gevolgen heeft. Ben écht van plan om dat halster te gaan knopen en wil het gaan gebruiken als zelfcontrole.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:23

Ik heb even een foto laten maken van hoe het hoofdstel nu zit. Ik denk dat dit zo beter zit op deze hoogte. Komt ie!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:44

Leuk hoofdstel, maar ik hoop dat dat kleine stukje materiaal tussen bakstuk en neusstuk niet gaat schuren op zijn jukbeenderen. Het lijkt er nu net overheen te lopen nl.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 21:07

Valt mee hoor, het zit er nét onder. Het is trouwens superzacht spul. En je moet niet teveel trekken hé! Knipoog Hoeft bij Perfekt niet eens. Als ik wat zwaarder ga zitten gaat ie al langzamer. Haha!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:56

peerke schreef:
Citaat:

Verklaar je nader?? Weet niet zeker of mij dat is geleerd. Ik vind dit allemaal reuzeinteressant. Ik wil heel graag zo vriendelijk mogelijk rijden voor mijn paard. Rijd jij zelf ook nog wel gewoon met bit of ben je helemaal overgestapt?

Ik ben idd ook erg geschrokken van die grafiek met trekkracht. Had ik nooit kunnen bedenken dat dat zo'n gevolgen heeft. Ben écht van plan om dat halster te gaan knopen en wil het gaan gebruiken als zelfcontrole.

Mmm...tja, hoe moet ik dat uitleggen....
Vraag eens aan je lesgeefmens hoeveel druk je nu eigenlijk op je teugel moet hebben....en zeg me dan haar antwoord...
Contact met de paardenmond heet het....dat krijg je volgens vele niet zonder een bepaalde druk op die teugels.
Bij ons werdt er gezegd...zoveel druk als of je een kilo suiker vast houd.
Maar dat schijnt werkelijk weinig te zijn geweest als je zo links en rechts de reacties op deze vraag hoort..

Je kan dit overigens ook zien.
Kijke eens goed in bijv. de zomer....als mensen met blote armen in tshirt op hun paard zitten en let eens op die armspieren.
Das een manier om te zien dat er kracht word gezet.
Kijk eens naar de paardenmond van andere ruiters als ze aan het rijden zijn op foto´s.....een mooi voorbeeld van beide zie je op deze pagina...
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/exloo2003/index.html
tijdens een wedstrijd genomen....zowel die armspieren als die mond zie je hier...niet schrikken!
Want als je dit bekijkt en dan een gok doet(das dus iets meer dan die kilo druk, dacht ik zo...) hoe hard deze mensen op dat moment aan het trekken zijn moet je eens terug gaan naar dat lijstje en zien wat die kracht op die teugel in de paardenmond gaat doen....

Hoop dat je het snapt nu.

Gr, Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:20

NickAltena schreef:
Kijk eens naar de paardenmond van andere ruiters als ze aan het rijden zijn op foto´s.....een mooi voorbeeld van beide zie je op deze pagina...
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/exloo2003/index.html
tijdens een wedstrijd genomen....zowel die armspieren als die mond zie je hier...niet schrikken!
Want als je dit bekijkt en dan een gok doet(das dus iets meer dan die kilo druk, dacht ik zo...) hoe hard deze mensen op dat moment aan het trekken zijn moet je eens terug gaan naar dat lijstje en zien wat die kracht op die teugel in de paardenmond gaat doen....

Hoop dat je het snapt nu.

Gr, Nick

Mwah...even een aanvulling op mijn schrijven....
Dit wat je op deze foto´s ziet is geen toevals treffer hoor...das heel normaal in die wereld en word niet alleen door een enkeling gedaan.
Hier zie je toevallig een paar mensen die ook beroepsmatig met paarden omgaan...bekende mensen dus net als Anky in de dressuur...
De eerste man is bijv. Eric Spee...de 2de Marc Timmermans
Meneer Spee is een hengsten houder , handelaar en smid dus zou toch wat van deze zaken moeten weten en begrijpen nmm.
Timmermans heeft een stal met een knipoog naar het circus, paardvriendelijk heet die te zijn..... enz
Ook iemand dus die dit zeker niet zou behoren te doen nmm.
De ellende is dat andere mensen zich nou juist aan de beroemdheden op gaan trekken...iedereen wil rijden zoals Anky...Eric....Marc... met het gevolg dat een handeling als deze als normaal in deze sporten worden beschouwd...
Tja....nou ben ik een onbekende...heb nooit geen wereldbekers of wat gewonnen maar dit getuigd in mijn ogen niet van enige rijkunst....dis gewoon duw en trekwerk....
Ik zou het schitterend vinden als hier een ruiter zat op een blote paarden rug met een halstertje met losse teugeltjes en dan liet zien dat dit ook kan....het is maar net hoe je het je paard aanleerd.
Maar dat mag niet op wedstrijden.
Ik vraag me wel eens af waarom dit eigenlijk niet mag, zou het misschien zijn omdat er anders zovele door de mand vallen dat ze eigenlijk niet eens met zachte hand en zachte hulpen kunnen paardrijden?

Gr, Nick (die hier vast heeeel veel commentaar op gaat krijgen....)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:45

Ik ga dit topic even volgen, wil ook bitloos gaan rijden.