Van jou wist ik het inderdaad al, maar toch leuk om eens te weten wat jij dan precies ermee doet!
Ik longeer zonder bijzets, ook met 2 stuks pony. Aangezien ze altijd zonder bijzet gelongeerd zijn en geleerd hebben om zich 'om de zweep te buigen', lopen ze altijd met stelling naar binnen en een voorwaarts-neerwaarts gestrekte hals. [***] is daar ook bij het gezamelijk longeren erg goed in, maar [***] valt dan inderdaad nogal snel uit elkaar, terwijl hij bij het alleen longeren wel erg goed in de houding blijft die ik wil. Ik kan je trouwens video nummer 1 van Bent Branderup aanraden om te zien hoe je een paard stelling, buiging en aan de teugel/vwnw lopen leert zonder gebruik van bijzets. Hij leert zijn paarden dat eigenlijk door altijd meer of minder schouderbinnenwaarts te vragen en dat werkt echt uitstekend bij mij.
Verder zijn [***] en [***] geen lieverdjes en zijn ze nogal eens bezig om in plaats van netjes doorlopen elkaar in het hek te duwen, achterna te zitten, in de billen van de voorganger bijten enzovoorts. Dat gaat nu eigenlijk al helemaal goed, alleen het naast elkaar lopen blijft een crime, dan gaan vier oren in de nek en beginnen ze om het hardst te rennen, want als de binnenpony sneller is kan hij de buitenpony afsnijden en tegen het hek duwen. Ze hebben een uitstekend ruimtelijk inzicht.
Dat lukt me ook eigenlijk alleen door ze uit het halthouden in die posities aan te laten stappen en draven, vanuit stap of draf de achterpony naar voren laten lopen en naast de ander plaatsen betekent oorlog.
Ik wissel trouwens wel regelmatig van voor- en achterpony, gewoon door de achterpony halt te laten houden, voorpony door te laten draven en dan de oude achterpony ook weer te laten draven als de oude voorpony er weer achter is. Op diezelfde manier lukt het me ook om ze elk aan de andere helft van de bak te laten draven. Toch merk ik wel dat [***] liever voor loopt en [***] liever achter. Wat ze wel uitstekend kunnen is het vlechten, waarbij ze achter elkaar lopen, [***] [***] aan de binnenzijde inhaalt, dan [***] [***], dan [***] [***] enz. Alleen is ons bakje daar eigenlijk net iets te klein voor waardoor dat slechts 2 keer per volte gedaan kan worden. Op appel komen (naar me toe) doen ze allebei goed, maar op appel laten staan (dus naar me toe gekeerd op de hoefslag blijven staan) moet ik ze nog wel leren. Tegen elkaar in laten lopen kan ook wel, maar ik heb dan eigenlijk totaal geen invloed op hoe ze elkaar passeren, wie binnen loopt en wie buiten. Hoe doe jij dat eigenlijk? En laat jij ze altijd in hun favoriete posities lopen, ook bij het naast elkaar lopen?
Pirouette kan [***] wel (gewoon 2 keer van hand laten veranderen), maar [***] niet aangezien hij toch al geen fan is van van hand veranderen. Ook [***] heeft duidelijk 1 favoriete kant bij het van hand veranderen en doet de andere liever niet, dus daar moet ik dan heel nadrukkelijk bij aanwezig zijn, wat betekent dat [***] er aan de andere kant van de bak weer onderuit kan komen.
Ik moet eerlijk gezegd ook bekennen dat ik niet altijd hun namen voor de stemcommando's geef, dus 'en stap' betekent gewoon dat beide beesten in stap moeten. Als ik een beest afzonderlijk een commando wil geven over tempo en richting, dan doe ik dat toch eigenlijk voornamelijk met de zweep (wat ook de reden is voor dat ik 2 zwepen gebruik).