[AR] Hoe slepen met een tweespan ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

[AR] Hoe slepen met een tweespan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 17:25

Nou de vraag lijkt me duidelijk Haha!

Ik heb 2 shets , waarvan 1 al een aantal jaar in enkelspan loopt en de ander sinds kort. Het zijn half broertjes met een erg (soms te goede) band met elkaar. Ze staan al hun hele leven bij elkaar en zijn nu 6 jaar.
Met de 1 gaat het enkelspan rijden echt prima , maar de andere raakt totaal gestresst Ach gut als hij te ver bij z'n broertje vandaan is.
Zolang je in de buurt blijft (hoorafstand) is er niets aan de hand.
Ik wil ze nu graag in 2 span hebben om te kijken of dat beter gaat.

Maar ik wil ze niet meteen voor de wagen zetten omdat te proberen.
Mijn vraag is nu : Hoe moet je slepen met een 2 span ? Kan je het beste een langboom er tussen doen of niet ?

En is het misschien het proberen waard om een keer met 2 enkelspannen op pad te gaan (ik heb 2 wagens) totdat de andere wat meer op z'n gemak is voor de wagen? Want ik wil de ander toch ook graag in enkelspan normaal kunnen rijden.

Sjonniej

Re: [AR] Hoe slepen met een tweespan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:49

Hoezo in godsnaam slepen met een tweespan?

Als beide pony's goed in het enkelspan lopen, dan lopen ze in het tweespan ook zo weg. Dan hoef je echt niet te gaan slepen, allemaal risico's voor niets. Hoezo zou een pony nu anders gaan doen als hij samen met zijn vriendje de wagen moet trekken ipv. alleen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:53

Sjonniej schreef:

Als beide pony's goed in het enkelspan lopen, dan lopen ze in het tweespan ook zo weg. Dan hoef je echt niet te gaan slepen, allemaal risico's voor niets. Hoezo zou een pony nu anders gaan doen als hij samen met zijn vriendje de wagen moet trekken ipv. alleen?

Helemaal mee eens

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:10

Als die andere pony wel volledig betrouwbaar voor de wagen is, zou ik ze gewoon met z'n tweeen voor de wagen zetten. De onervaren pony heeft dan steun aan de ervaren pony. Dit doen ze ook met jonge paarden. Aan het tuig laten wennen en praktisch meteen erachteraan met een ervaren paard voor de wagen.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:17

gewoon voor de wagen zetten en niet slepen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:55

Sjonniej schreef:

Dit is onzin Sjonnie.
Als je zomaar ergens een slag naar slaat kan je de plank volledig misslaan en dat doe jij hier.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 21:23

Sjonniej schreef:

Als je goed leest , zie je dat ik schrijf dat de ene pony wel goed loopt in enkelspan en de ander dus NIET.
Om onnodige risico's te voorkomen wil ik eerst gaan slepen.
Als ik de plek zou hebben om ze gelijk voor de wagen te zetten en het op het erf te proberen zou ik dat zeker doen , aangezien ik dat niet heb en dus gelijk de weg op zou moeten wil ik geen onnodige risico's nemen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 21:47

droebel schreef:
Als die andere pony wel volledig betrouwbaar voor de wagen is, zou ik ze gewoon met z'n tweeen voor de wagen zetten. De onervaren pony heeft dan steun aan de ervaren pony. Dit doen ze ook met jonge paarden. Aan het tuig laten wennen en praktisch meteen erachteraan met een ervaren paard voor de wagen.

Hier heb ik wat meer aan.
Het tuig is hij al gewent , maar zoals ik al zei schiet hij gewoon in de stress , het lijkt mij ook dat hij steun krijgt van de ervaren pony , maar zoals ik al zei heb ik geen plek op het erf om te kunnen oefenen , vandaar dat ik liever eerst wil gaan slepen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:13

Mijn ezels zijn ook niet uit elkaar te halen, volledige stress wanneer ze elkaar niet meer kunnen zien.
Misschien heb je een stukje land wat je kunt opsplitsen. Zodat met 1 pony aan het werk kan (slepen) terwijl de ander in het zicht staat?
Zo doen wij dat met de ezels en dat werkt prima.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 22:32

Het niet meer kunnen zien is op zich geen probleem. Het gaat fout zodra de 1 de ander niet meer kan horen. Dus zolang ze elkaar kunnen nog kunnen horen is er niets aan de hand.
Maar dat heeft volgens mij weinig met tweespan te maken Knipoog
In ieder geval toch bedankt !

Leintje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:58

Ik zou inderdaad toch eerst gaan slepen, zodat ze er aan kunnen wennen. Niet zomaar voor de wagen zetten en klaar! Eerst kijken hoe ze reageren.
In ieder geval veel succes ermee!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:01

Ik zou niet met twee gaan slepen, maar de oorzaak aanpakken waar je probleem eigenlijk vandaan komt. Namelijk dat ze niet uit elkaar kunnen, want dat gaat je in de toekomst nog wel veel meer problemen geven kan ik je vertellen.

Ga eerst met wandelen gewoon oefenen dat ze van elkaar weg kunnen, daar zal je ook in andere situaties heel veel plezier van hebben als dat gewoon kan.
Voorlopig kan je dan als je daar plaats voor heb binnen gehoors afstand met de andere enkelspan oefenen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:17

ik zou ook niet met zijn tweeen gaan slepen. maar iemand zoeken die goed tweespan kan rijden en zorgen dat je genoeg mensen hebt die je helpen. dus 2 ernaast lopen en een ervaren tweespan rijder op de bok. en dan maar kijken waar je eindigt Lachen zo heb ik het ook gedaan. 1 pony was goed betuigd de ander half.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 16:33

De oom van m'n vriend is ervaren met 2 span rijden , dus die zal waarschijnlijk wel kunnen helpen. Maar het probleem is dat hij bijna nooit tijd heeft.
Vandaar dat het me een goed idee lijkt om eerst te gaan slepen.
M'n vriend kwam al met het idee om een soort "halve wagen" in elkaar te knutselen , zodat ik rustig kan oefenen zonder dat er direct gevaar is (met het oog op verkeer)

Het grootste punt waar ik mee zit is inderdaad het uit elkaar halen. Oefenen in enkelspan gaat prima , zolang ik maar binnen hoorafstand blijf. Zodra de 1 de ander niet meer hoort breekt lichtelijk de hel los.
Dus ik denk dat het weinig nut heeft om te blijven oefenen binnen hoorafstand. Met andelen is er ook geen probleem , dan doen ze niet moeilijk. Dus dat is ook niet echt iets om mee te oefenen....

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:37

Hoi,

Slepen met tweespan kun je denk ik het best op de oude "boerenmanier" doen, met een dubbel zweng (heet dat zo?). Dus beide paarden met de strengen aan een apart zweng, en deze zwengen dan weer aan een "hoofd"zweng (sorry, weet de goeie namen niet precies.....). Dit "hoofdzweng" maak je dan aan een band of zoiets vast. Ik weet eigenlijk niet of je paarden dan voor ook nog vastmaakt.....

Groeten Arjan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:09

Ik zou ze gewoon direct in de kar zetten. De eerste keer naast elkaar gaat namelijk meestal het beste! Wij rijden met onze hackney's op de aangespannen wedstrijden, en zeer verdienstelijk in het tweespan. Nu hebben wij nog nooit met het tweespan thuis geoefend. Een nieuw span werd ook op de wedstrijd altijd voor het eerst langs elkaar gezet, en meestal resulteerde dit dus ook nog in een 1ste plaats ook. Ook hebben we vaak met "nood"spannen gereden. Omdat er weinig deelnemers waren een pony geleend en erlangs gezet.Vaak voor deze geleende de eerste keer, onze eigenste zijn dan wel ervaren, maar dat ging altijd goed. En er zaten geleende pony's tussen die nooit met andere pony's samenkunnen, en die hebben ze later nog ooit geprobeert, maar die beet en sloeg de spanmaat dan weg. Waarom het die ene keer wel lukte? Ze waren gewoon overdonderd. En daar moet je juist gebruik van maken.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:24

Ja ik ook, zeker als de ene al goed in het enkelspan loopt. Der is toch vast wel ergens een stukje land te vinden, of een verlaten weggetje ofzo. Maar goed, als je toch eerst wilt slepen.......

Groeten Arjan

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:17

Arretje schreef:
Hoi,

Ik weet eigenlijk niet of je paarden dan voor ook nog vastmaakt.....

Groeten Arjan

ja, van voren met de borst aan elkaar koppelen zoals je dat ook bij de voorpaarden van een vierspan zou doen.
Gewoon met een halstertouw, dat los hangt als ze normaal naast elkaar lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:28

Albert schreef:
ja, van voren met de borst aan elkaar koppelen zoals je dat ook bij de voorpaarden van een vierspan zou doen.
Gewoon met een halstertouw, dat los hangt als ze normaal naast elkaar lopen.

Dit zou je toch ook met een disselriem kunnen doen? Of zijn deze te kort hiervoor?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:28

Ik zou het dan met een touw doen, als het niet goed gaat snij je dat sneller door (is ook nog goedkoper.......).

Groeten Arjan

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 02:23

Oke , ik ga de verschillende tips proberen Ja
Iedereen bedankt ! OK dan!