[AR] [LO] eigenwijs of bang!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

panic

[LO] eigenwijs of bang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 00:45

Ik ben sinds een half jaar mijn pony aan het longeren, hij word volgende maand drie. Maar heel vaak stopt hij ineens en doet niks meer, ook niet na een tikje met de zweep. hij blijft dan alleen maar staan en krijgt een beetje grote ogen maar dat is het dan ook. wie kan mij advies geven, want ik word er gek van. neemt hij me nou in de maling of is hij gewoon zo bang voor de zweep dat hij ervan verstijft.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 26-03-05 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [LO] in titel vergeten

8nnemiek

Re: eigenwijs of bang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:25

Volgens mij neemt hij je gewoon in de maling. Die van mij doet dat ook wel eens.
Als hij bang zou zijn zou hij toch eerder weg rennen of nerveus gaan doen lijkt mij Verward
Je moet hem in ieder geval niet zijn zin geven, als je een keer toegeeft gaat hij het vaker en vaker proberen om onder het werk uit te komen.
En als hij goed zijn best doet op tijd stoppen, niet te lang doorgaan!
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en succes!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:48

heey mijne deed het ook laat iemand er achteraan lopen met een zweep contant dat ie weet dat je er bent en mijne loopt nu echt super goed trouwens wat voor ras is panic? en hoelang heb je hem al?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:35

MysticTinker schreef:
Volgens mij neemt hij je gewoon in de maling. Die van mij doet dat ook wel eens.
Als hij bang zou zijn zou hij toch eerder weg rennen of nerveus gaan doen lijkt mij Verward
Je moet hem in ieder geval niet zijn zin geven, als je een keer toegeeft gaat hij het vaker en vaker proberen om onder het werk uit te komen.
En als hij goed zijn best doet op tijd stoppen, niet te lang doorgaan!
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en succes!

Mijn paard gaat met longeren wel eens stilstaan maar neemt me niet in de maling. Ze is gewoon bang van de zweep en staat dan stil met grote ogen en rilt helemaal! Dus het kan best zo zijn. Meestal neem ik dan afstand van haar en ga ik van zij een beetje achter haar staan en probeer haar op stem weer vooruit te krijgen dat helpt meestal wel. Of ik doe een klein tikje op de grond maar helpt niet altijd...

natas101

Re: [LO] eigenwijs of bang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:32

je pony probeerd je gewoon uit, doordat hij nog jong is gaat hij dingen uitproberen waarbij hij het wel wint gewoon door zette en je niet in de maling laten nemen...ik heb dit zelf ook gehad met mijn jongen pony ...gewoon zorgen dat hij doorloopt en vooral niet denke dat hij bang is..want als hij door heeft dat jij dat een rede vind om bijvoorbeeld te stoppen doet hij het steeds weer en heeft het dan van je gewonne...:S.......dus gewoon doorzette!! Haha!

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:10

Ik heb hem nu bijna twee jaar en hij is arabier+new forest.
gisteren hebben we het weer gedaan, en we zijn erachter dat hij gewoon echt lui is en het intresseert hem ook heel weinig, want ik ben er op gaan zitten, ik helemaal zenuwachtig, maar hij deed helemaal niks. puntje bij paaltje kregen we de indruk dat hij in slaap stond te vallen, en dat klopte ook. En het is echt altijd een druk paardje geweest, en toen wilde ik weleens dat hij wat rustiger werd, maar je moest eens weten hoe ik ernaar verlang dat hij weer wat drukker word, je zou bijna zeggen dat hij wat mankeert. maar ik ga er nu naartoe en ik ga het weer proberen, want nu zijn er niet zoveel mensen, en dan is hij niet zo snel afgeleid. Ik laat het wel weten.

Groetjes Cindy

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 23:09

Nou, het is me gelukt, hij nam me aan de ene kant in de maling maar hij is ook helemaal niet blij met de zweep. Daarbij komt ook kijken dat hij gek is op aandacht, en daardoor heel snel afgeleid is. Maar na een tijdje lukte het me dan. Het komt ook wel omdat ik veel te lief ben voor hem. Gisteren is ook echt de eerste keer geweest dat ik echt streng voor hem was, en een beetje boos werd. Maar daardoor ging hij wel luisteren(ik heb hem niet geslagen hoor). Gewoon heel goed en duidelijk mijn stem gebruikt, zo erg dat ik er een beetje pijn van in mijn keel kreeg. In ieder geval is de eerste stap in de goede richting gemaakt, hij zal het heus wel blijven proberen, maar ik weet nu hoe ik het op moet lossen. Alleen vind ik het heel moeilijk als er mensen kijken, word ik een beetje onzeker van.

Groetjes Cindy

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:49

ooh wat leuk die panic ken ik hij is super lief jullie kochten hem waarschijnlijkk als hengst toen was hij 1,5
hij is voskleur met witte manen toch wat leuk dat ik eindelijk wat van hem hoor

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 15:58

Dancie schreef:
ooh wat leuk die panic ken ik hij is super lief jullie kochten hem waarschijnlijkk als hengst toen was hij 1,5

Hoi,

Klopt die Panic is het. Waar ken je hem van?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:36

panic schreef:
Dancie schreef:

Hoi,

Klopt die Panic is het. Waar ken je hem van?

ik verzorgde ehm een tijdje samen met nog 1 meisje toen was die ook al aardig druk heb jij nog een paar fotos van panic ik zal je het email adres van amber nog wel geven

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:54

niets van die mensen aantrekken hoor Haha!
alles wat je nu al bereikt heb,, heb je zelf gedaan dus weet je wel waar je mee bezig ben!! Knipoog
gaat om jou en je paard
groetjes daan

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:25

kita schreef:
alles wat je nu al bereikt heb,, heb je zelf gedaan dus weet je wel waar je mee bezig ben!! Knipoog
gaat om jou en je paard
groetjes daan

Waar moet ze zich niks van aantrekken niemand zegt wat bijzonders

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 22:30

Dancie schreef:
kita schreef:
gaat om jou en je paard
groetjes daan

Waar moet ze zich niks van aantrekken niemand zegt wat bijzonders

Ze bedoeld die mensen die staan te kijken als ik aan het longeren ben.
(ze is namelijk een vriendin van me)!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:50

Streng zijn en blijven is inderdaad heel belangrijk!
Maar kijk ook eens kritisch naar jezelf, hoe zit het met je drijvende houding? Geef je wel aan dat het paard moet blijven lopen? Gebruik je wel de zweep om aanwijzingen te geven? (ik ken mensen die tijdens het longeren de zweep omhoogsteken en het dan gek vinden dat het paard stil gaat staan Haha! )

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:10

Jonge paarden letten nog heel erg op je houding. Zonder dat je het weet kan je net even omkijken en je paard daarmee het sein geven dat hij moet stoppen.
Heel veel mensen zeggen dat hun paard hun vreselijk in de zeik neemt maar dat is in 90% van de gevallen zeker niet waar. Eerst goed leren longeren dus, en daarna beoordelen of je paard bij die overige 10% hoort (waarvan ook nog een groot deel bang is).

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:38

Daar heb je denk ik zeker gelijk in. Af en toe longeer ik onze tink met alleen een halstertje, wat doorgaans prima gaat. Ze reageert gewoon op commando's stap draf en galop, en is gewoon heel braaf aan de longeerlijn. Tot het moment dat ze zich gaat vervelen en ik even niet oplet en praat tegen iemand langs de bakrand. Dan gaat die achterhand eronder, een paar scheten, de vaart erin en ze loopt gewoon rechtuit. Dat hou je niet met een halstertje Knipoog En dan staat ze heel triomfantelijk van een afstandje te kijken met een blik van 'wel op mij blijven letten hoor!' Als ik roep komt ze gewoon weer vrolijk aandraven en gaat ze weer heel braaf aan het werk.