[AR] [VD] Laten zitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadine1

[VD] Laten zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:14

Ik heb een vraagje, ik kan me shetlander laten liggen op commando. Maar nu wil ik hem leren zitten. Ik las in het boek paarden school, dat je dan een snoepje naast ze hoofd moest houden als het goed is moet die dan blijven zitten. Maar mijn shetlander staat al, het gaat gewoon te snel. Heeft iemand ervaringen erin? En kan me uitleggen hoe jij dat met je pony/paard heb gedaan?

Groetjes Nadine
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 25-03-05 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Laten zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:06

?? In het boek paardenschool staat toch niks over zitten? (kan het even niet opzoeken, ben het boek kwijt)
Maar kan het me niet herinneren

patsur

Re: Laten zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:10

ga op zijn kont zitten met 2 vriendinnen en laat hem dan opstaan, zo geleerd Clown

heb geen idee, kijk ms even op de site van pinky_girl.. www.pink-horizon.nl dacht ik..

Elke

Re: [VD] Laten zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:52

heel vaak oefenen, oefenen, oefenen en oefenen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:15

Stef, het zitten staat wel degelijk in het boek van Nathalie Penquitt.

Met snoepjes lokken vind ik zelf geen goed idee - en Nathalie Penquitt trouwens ook niet meer sinds ze over is gegaan op clickertraining. Zitten bestaat uit het opduwen van het voorlichaam met de voorbenen. Vanuit het liggen kun je dan ook het beste daarmee beginnen. Als je paard heeft geleerd om op een zweephulp een voetje op te tillen of naar voren te strekken, dan vraag je hem dat terwijl hij ligt. Gaat het beentje terwijl hij ligt naar voren, dan beloon je hem meteen. Dat blijf je meerdere trainingen herhalen, waarbij je ook langzaam het tweede been erbij laat zetten. Als je paard eenmaal met twee naar voren gestrekte benen blijft liggen, dan kun je hem met een target (een voorwerp dat je hem het geleerd op commando aan te raken) net iets boven zijn hoofd te vragen of hij door zich met de uitgestrekte voorbenen omhoog wil drukken om de target aan te raken. Na verloop van tijd snapt je paard wat de bedoeling is, wordt hij sterker en kan hij je hand steeds verder omhoog volgen. Dan ben je niet meer tevreden met het alleen omhoog gaat, maar vraag je hem ook om steeds rechterop te zitten door hem je hand naar opzij te laten volgen tot hij met zijn voorbenen recht voor de achterbenen staat. En dan kan je paard precies volgens het boekje zitten.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:04

Ik heb het Timon (ook een shet) zo geleerd..
Hy kon dus al liggen en dan de voorbeentjes uitvouwen zodat ze gestrekt voor hem liggen.
En dat kan je dan gaan belonen. Op een gegeven moment vroeg ik by timon dus 'zit' en ging hy dus zo liggen. (belonen)
Daarna vraag je hem ietsje omhoog en al is hij dan ook maar iets van de grond (al is het maar een paar cm) dan compleet belonen en dat dan uitbouwen..
Bij Timon heeft het zitten een heel tijdje geduurd, maar uiteindelyk vraag ik 'zit' en gaat hij super rechtop zitten!!

Afbeelding

Zitten is vaak heel lang oefenen. Het is ook geen makkelijk kunstje.
Ik heb het zo geleerd en ik vind het IMO een goeie manier, maar je hebt eigenlyk 100 manieren om het te leren!

Succes!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:15

Leuke foto!

Eigenlijk gebruiken wij dezelfde manier, ook eerst vanuit het met de voorbenen gestrekt naar voren liggen. Maar haalde jij zijn benen vanuit het liggen met de hand naar voren toe? Want dat vind ik zelf, zeker bij grotere pony's, niet zo'n goed idee omdat als ze dan plotseling opspringen, ze jou omver springen omdat je dan direct voor ze staat of leunt. Met de zweep is dan wat veiliger omdat je gewoon een grotere afstand kunt innemen. Maar je hebt verder gelijk, het zitten kun je op ontzettend veel verschillende manieren aanleren. Lachen

nadine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 13:20

dankje wel.. Ik heb nu wel een idee hoe ik het moet gaan leren. Jullie horen na een tijdje wel ofdat het gelukt is.. Cool

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:31

Ik ben met Mirei precies op de manier die xyzutu2 aangeeft bezig Lachen (alleen laat ik haar haar voorbenen niet strekken op zweephulp maar op stemhulp en aanwijzen van het betreffende been)

Het hoger laten opzitten lukt nog niet echt, maar we blijven oefenen Lachen

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:55

xyzutu2 schreef:
Leuke foto!

Eigenlijk gebruiken wij dezelfde manier, ook eerst vanuit het met de voorbenen gestrekt naar voren liggen. Maar haalde jij zijn benen vanuit het liggen met de hand naar voren toe? Want dat vind ik zelf, zeker bij grotere pony's, niet zo'n goed idee omdat als ze dan plotseling opspringen, ze jou omver springen omdat je dan direct voor ze staat of leunt. Met de zweep is dan wat veiliger omdat je gewoon een grotere afstand kunt innemen. Maar je hebt verder gelijk, het zitten kun je op ontzettend veel verschillende manieren aanleren. Lachen

Niet met de hand niet met zweep Knipoog Met stem hulp en zo wyzen naar zn been.. naja over dat 'opspringen' ja ik legde het uit omdat zij ook een shet heeft, maar je heb wel gelijk dat het bij een groter paard gevaarlijk is als je zn benen probeerd uit te vouwen en hij schrikt en staat op, maar ik denk dat het met een shet wel mee valt.

TS; je moet gewoon een beetje zelf gaan kijken en proberen hoe je denkt dat je pony het beste oppakt. Ieder paard is anders natuurlijk.