[AR] [LO]Voorwaarts-neerwaarts lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Welshcob

[LO]Voorwaarts-neerwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 13:05

Hey,
Sinds februari ben ik een pony aan het opleren. Ze is 4-5 jaar, maar ze kon niks, dus zijn we eerst begonnen met het wennen aan het borstelen en voetjes geven en die soort dingen. Ondertussen kan ze nu aan de longe stap draf en galop en is ze gewend aan het hoofdstel en zadel. Aan de longe stapt ze voorwaarts-neerwaarts maar in draf en galop niet. Ze heeft dan geen gespannen houding maar ze loopt gewoon niet voorwaarts-neerwaarts. Hoe kan ik haar leren dat ze in draf en galop ook voorwaarts-neerwaarts moet lopen? Of komt dit vanzelf na een tijdje? Hopelijk kunnen jullie me helpen.

M3isSi3j

Re: [LO]Voorwaarts-neerwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:49

ik weet niet wat de bouw van je paardje is en of je altij dmet zadeltje en hoofdstelletje longeerd..

een paard die van nature een onderhals heeft zal er meer moeite voor moeten doen om over zn rug te lopen en dit zal dan langer duren.

Als je met zadel en hoofdstel longeerd kan het zijn dat deze niet goed zitten waardoor die gespannen word.

Een andere optie is dat je paardje nog geen goed everwicht heeft en daarom niet kan ontspannen.. dit everwicht kan je trainen door overgangen te maken, balkjes te laten lopen, eventueel een sprongetje neerzetten ed.

Zelf zou ik er niet voor kiezen om hem bij te zetten omdat hij van achtere naar vore over zn rug moet komen, bij bijna elke hulpteugel word die van vore in de krul getrokken en zal die dus nog steeds zn rug niet gebruiken zoals jij dat wilt.

succes

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:16

Bedankt voor je antwoord.
Ze heeft van nature een beetje een hertenhals.
Ik longeer haar soms met zadel en hoofdstel en soms gewoon met het halster. Ik denk niet dat ze zo een goede evenwicht heeft, zolang longeer ik haar nog niet. Dus dan komt het na een tijdje wel vanzelf dat ze voorwaarts-neerwaarts gaat lopen?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:35

en paard wat van nature een hertenhals heeft zal dit niet snel uit zich zelf gaan doen. Als die een goed everwicht heeft en wat meer bespiering zou je der met de pessoa VW/NW bij kunnen zetten om het der te leren. Je moet voorkomen dat ze die onderhalsspier gaat trainen door die bovenhalsspier sterker te maken, dit doe je dus met VW/NW..

Rustig aan doen.. eesrt aan de spieren en everwicht werken daarna langszaam steeds wat meer gaan doen!

succes

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:50

Met toutjes gaan longeren. Het zadel eraf, longeersingel om en toutjes. Hiermee longeer ik Klaar ook. Eerst zetten ze altijd haar rug vast met rijden, nou ontspant ze veel meer.

Afbeelding

Afbeelding

Maak de toutjes vast onderaan de singel, door het bit heen en daarna aan 1 van de ringtjes van de longeersingel. Vooral lekker los laten en niet dwingen. Bij mij zitten ze toutjes helemaal niet strak maar toch loopt ze lekker vw-nw. Succes!

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 20:17

Bedankt voor de tips Haha!
Ik heb spijtig genoeg geen longeersingel, ik vind het redelijk veel geld en ik heb geen inkomen Huilen

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:21

Welshcob schreef:
Bedankt voor de tips Haha!
Ik heb spijtig genoeg geen longeersingel, ik vind het redelijk veel geld en ik heb geen inkomen Huilen

Je hebt bij die touwtjes niet perse een longeersingel nodig. Je kan hem ook gewoon over je zadel heen leggen. gewoon op dezelfde manier als op de foto. Je legt het touwtje over het zitvlak van je zadel, naar beneden, onder de singel (stoten) naar het bit, en dan van het bit tussen de benen door aan de singel vast.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:15

Een touwtje kan ook met het zadel erop idd!! Een elastiekje geeft het zelfde idee, hij wordt niet in de krul getrokken, maar gaat wel neerwaarts. Ik denk niet dat hij het uit zichzelf zal doen, en een touwtje kan je ook gewoon wat langer en losser doen...
Veel succes!!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:05

Doug heeft zo'n beetje hetzelfde probleem, daarom vind ik dit topic erg interessant. Even een dom vraagje wellicht, wat voor touwtjes gebruik je en hoe zet je ze vast (zodat ze vast blijven, maar zodat je ze ook makkelijk weer los kan krijgen). Zijn dit touwtjes die je in de paardenzaak koopt of fröbel je gewoon zelf wat in elkaar?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:55

Ik heb zon dun wit touwtje gewoon van de bouwmarkt (ongeveer 5 mm dik ofzo...)
Je slaat het touwtje om de singel, dan doe je de twee
uiteinden door de bitringen en zet je ze vast aan de singel (aan de zijkant) met een knoopje dat zo weer los kan. Dus je gaat van singel naar bit naar singel, zeg maar. (is het een beetje duidelijk?? is een beetje moeilijk uitleggen) Het touwtje moet aan de binnenkant wat strakker dan buiten, zodat het paard een beetje stelling heeft...zet ze niet te strak.
Hier zie je het op de foto, misschien heb je er iets aan...veel succes!:)

Afbeelding
Afbeelding