[AR] Concourswagen om te beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

[AR] Concourswagen om te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:14

Is een concourswagen ook geschikt om een paard te beleren voor de kar?
Ik vind hem nogal licht of is dat een voordeel. Wie kan me meer vertellen.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 23-03-05 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:57

Ik zou het afraden, zoals je zegt, nogal licht, en een paard hoeft maar een keer te bokken of te slaan en je hebt grote kans dat je wagen dan kapot is. Ze zijn niet robuust en degelijk genoeg voor te beleren. Het kan natuurlijk altijd, maar ik zou het zelf nooit doen (en we doen het ook nooit met onze wedstrijdhackney's Tong uitsteken ).

Sjonniej

Re: [AR] Concourswagen om te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:14

Nee je kan beter een hele zware en stevige wagen nemen. Wij beleren de meeste pony's voor een 2-span paards Künle wagen. Hartstikke zwaar, maar die wagen ligt dan tenminste ook niet in 10 stukken als je paard naar achteren slaat.

Als een wagen eenmaal rijdt, dan hoeven ze weinig te trekken. Voor het aanzetten kan je hem helpen door de kar een zetje te geven.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:48

ik zou het je ook afraden. ik wil bij het beleren zowieso een super degelijke wagen met rem hebben. hoewel wij ze de eerste keer altijd voor de sulky zetten. dit omdat als ze dan achteruit gaan lopen de kar niet gaat scharen en dus nooit om kan kiepen. daarna gaan ze voor de marathonwagen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:18

Dus een zware wagen is wel goed om te beleren? Ik zat ook en beetje met dit probleem.
Ik heb de keus uit twee wagens. Een degelijke tweewieler zonder rem en een hele zware vierwielige met rem.

Eli heb ik voor de tweewieler beleerd omdat ik toen nog niks anders had, maar voor Roger twijfel ik.
De vierwielige wagen is voor Eli (brede shet) al redelijk zwaar en Roger is nog groen én véél luxer gebouwd. Toch proberen? Of toch voor de tweewieler gaan, maar zonder rem.
Roger heeft al wel voor de slee gestaan en dat ging heel goed, de kans dat hij gaat flippen ofzo is erg klein.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:33

Nadeel van een concourswagen is dat hij kan gaan scharen als de pony achterwaarts gaat lopen. Dat heb je bij een tweewieler niet. Ik zou een concourswagen niet gebruiken voor beleren. De bijrijder kan er soms niet eens gemakkelijk op en afspringen, iets wat wel nodig is!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:42

Viola; Op de harde weg, en die heb je hier genoeg, hoeft je pony nauwelijks eraan te trekken. Alleen met opstarten, maar dan zou je hem kunnen helpen.

Neem liever een goede 4-wieler, die zijn veel sterker dan een 2-wieler. Achteruit gaan moet in het begin het meest verboden zijn van alles. Achteruit is een pets met de zweep. Als ze vanzelf achteruit gaan lopen krijg je de grootste problemen. Ho is Ho en niet achteruit. Eerder kan je ze zowiezo beter niet voor de wagen zetten.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:59

zeker gaan voor de zware wagen....
En denk eraan dat elke pony, hoe mak ook ineens in paniek kan raken....
Mijn hackney was zo mak als een lammetje, kon ik zo voor de autoband zetten, niets aan de hand. Over de weg, over het grind, door de bladeren, allerlei manieren en geluiden, totaal geen paniek, of ze het al eeuwen deed. Burry,s van losse stangen, niets aan de hand, ook het nabootsen van de burry's naar beneden laten zoals voor de wagen, niets aan de hand....
Maar bij de wagen... Alles was eng, het geluid, de burry's, alles. Dus je vergist je nog wel eens in je pony. Hoe rustig ze ook zijn, de combinatie en toch een andere situatie zorgen er wel eens voor dat ze toch in paniek raken voor iets wat je niet had verwacht.

Dus lekker de zware wagen met de rem!!!! Een beetje harder werken kan ook geen kwaad. Mijn hackney loopt voor te beleren voor mijn wagen van mij oude haflinger, die echt heel zwaar is, maar ik weet zeker dat ze die niet zomaar kappot heeft en meesleurt weet ik veel waar naartoe...

Heel veel suc6 verder met het beleren.
Groetjes Roos

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:22

Ik ga in iedergeval voor de zware wagen dan, maar ja eerst nog een passend tuig vinden want nu past het net met 2 enorm dikke dekjes eronder. En dat lijkt me niet zo veilig Haha!

Uiteraard weet ik dat mijn pony altijd kan schrikken, maar inmiddels ken ik mijn pony's ook wel aardig, dat ik ze bijna altijd een stapje voor ben.
Maar idd je weet het nooit. Eli schrikt nooit ergens van voor de kar, aanvallende honden kunnen naar zijn benen happen, rotjongen kunnen hem afsnijden met de fiets enzo, maar pas vroegen er twee skaters of ze er lang konden en ik zeg ja hoor geen probleem. En ja je raad het al opeens schiet hij er vandoor.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:42

ik heb mijn shetlanders beleerd met een sulky. heb zelfs nooit gesleept. heb dat samen gedaan met een sulky dus. als eerste liep ik met de pony zodat hij alle stemhulpen kent. daarna moest ie voor mij lopen. daarna de sulky er achter en dus weer ernaast lopen. later achter de sulky lopen. en weer wat later af en toe erop zitten. zo heeft de pony amper door dat hij/zij wat aan het leren is, en vind het vanzelfsprekend. zijn ze dan eenbeetje goed betuigd dan kun je ze later zo voor een 4 wielige kar zetten. wel merk ik dat ze dan een lichte kar leuk vind en een zwaardere niet. dus daarmee wil ik zeggen of een zware wel zo goed is? ze moeten het leuk gaan vinden en of ze dat zo doen? maar goed. ik hoop dat je hier wat aan hebt. paarden zijn natuurlijk wel anders dan shetties. maar misschien kun je het zo proberen? dat oefenen ging natuurlijk wel in een paar week/maand he? Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:42

Elinax21; Als jij een zware wagen over de harde weg laat rijden, dan weegt hij niets meer. Het rolt vanzelf. Op het gras is het een ander verhaal, maar op de weg merken ze er niets van. Dan is zo een wagen beter, want van je sulky blijft niets over als hij een paar goede klappen naar achteren geeft.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:10

dat is niet waar. ik merk duidelijk dat mijn pony's last hebben van een zware kar. bovendien heeft een shet van mijn vriendin ook een keer voor mijn sulky gestaan. ging er bokkend (tegen mijn sulky dus) er vandoor. keer over de kop, maar sulky was nog goed. gelukkig Ach gut

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:30

elinax21 schreef:
dat is niet waar. ik merk duidelijk dat mijn pony's last hebben van een zware kar. bovendien heeft een shet van mijn vriendin ook een keer voor mijn sulky gestaan. ging er bokkend (tegen mijn sulky dus) er vandoor. keer over de kop, maar sulky was nog goed. gelukkig Ach gut

Wat vind jij een zware kar?
Onze pony's merken echt het verschil niet tussen een wagen van 100 kg en een tweespanpaardenwagen van Kuhnle, alleen met aantrekken zuchten ze een keer meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:16

elinax21 schreef:

Dan heb je geluk gehad. Ik heb het maar al te vaak meegemaakt dat de concourswagens in puin lagen.