[AR] [lo] longeren met paard dat bang is voor zweep.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

[lo] longeren met paard dat bang is voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 23:30

Ik longeer af en toe mijn verzorgpony, en het gaat best goed. Het enige probleem is dat ze bang is voor de longeerzweep. Ik ben nu zover dat ik in de buurt kan komen met de zweep zonder dat ze wegrent, maar met longeren gaat ze dan alleen heel hard draven, en dan krijg ik haar niet rustig. Als ik zonder zweep longeer gaat het beter, alleen probeert ze dan vaak naar binnen te komen, wat weer onrust veroorzaakt. Wie heeft er tips?

Allegra

Re: [lo] longeren met paard dat bang is voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:04

Hoi,

kan je wel je pony aanraken met de longeerzweep? Dat je zegmaar voor der of ernaast staat, en dan met de zweep tegen haar aan. Heel voorzichtig natuurlijk.
Of vind ze het alleen eng als eenmaal op de volte is zegmaar? Misschien kun je het touwtje van de zweep om de zweep heen draaien en aan je handvat binden, dat het touwtje niet over de grond sleept.
En hou je je zweep laag? Bijna op de grond zegmaar? Dat kan ook schelen.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:49

Zonder zweep longeren gaat ook prima je houd dan met hhet uiteinde van de lijn je paard op afstand!! Knipoog

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 13:47

Helaas is ze echt heel bang voor de zweep. Ik kan ermee in de buurt komen, maar als ik de zweep naar haar toe richt, of er een zwiepend geluid mee maak, is ze weg, en dan hang ik er aan de lijn achteraan. Ik probeer haar nu met de lijn van me af te houden, maar ze is soms nogal lui. Als mijn aandacht ook maar een seconde is afgeleid, staat ze voor mijn neus.

bruintje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:28

De meeste longeerzwepen bestaan uit 2 delen.

Misschien is het een idee om alleen het laatste deel van de zweep erbij te nemen? (met het touwtje)

Dan is de zweep niet zo lang, en komt de zweep niet "in haar buurt" maar heb je toch nog een "zweepje" om hem te laten lopen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:16

Flapper schreef:
. Als mijn aandacht ook maar een seconde is afgeleid, staat ze voor mijn neus.

Zorgen dat je alert blijft! Knipoog

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:45

je kunt ook een kortere zweep nemen, misschien dat dat beter werkt.. of gewoon zonder en alert blijven..

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:32

Gebruik de zweep voorlopig even niet met longeren. Begin eerst het paard geduldig te laten wennen aan de zweep om haar heen. Gewoon in de dagelijkse omgang af en toe de zweep in de hand houden, er verder niets mee doen en weer wegleggen. Wanneer je hier geen reactie meer op krijgt, de zweep nog meer in de buurt van haar lichaam brengen. Niet aanraken, gewoon dichtbij houden. Daarna geleidelijk aan af en toe het lichaam aanraken, eerst een keer bij de schouder en weer stoppen. Dit steeds meer uitbouwen tot de rest van het lichaam totdat er compleet vertrouwen is.
Ondertussen kan je de zweep meenemen met longeren, maar gewoon neerleggen en niet gebruiken. Wanneer het vertrouwen in de dagelijkse omgang goed gaat, de zweep af en toe opnemen, maar niet gebruiken. Ook dit weer heel geleidelijk uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:34

ik heb precies hetzelfde met mijn paard! hij heeft duidelijk een trauma overgehouden aan de longeerzweep. hij komt bij de handelaar vandaan, en daarvoor uit een kudde in polen dus we weten er ook niet alles vanaf. mijn paard kan je stilstaand aanraken met de zweep maar wanneer je dichtbij komt deinst ie letterlijk achteruit en dan gaat ie rennen. en hij rent ook wel eens tijdens het longeren op de zweep af *schrik*

ik ga je topic volgen Haha!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 17:50

Appie schreef:
Gebruik de zweep voorlopig even niet met longeren. Begin eerst het paard geduldig te laten wennen aan de zweep om haar heen. Gewoon in de dagelijkse omgang af en toe de zweep in de hand houden, er verder niets mee doen en weer wegleggen. Wanneer je hier geen reactie meer op krijgt, de zweep nog meer in de buurt van haar lichaam brengen. Niet aanraken, gewoon dichtbij houden. Daarna geleidelijk aan af en toe het lichaam aanraken, eerst een keer bij de schouder en weer stoppen. Dit steeds meer uitbouwen tot de rest van het lichaam totdat er compleet vertrouwen is.
Ondertussen kan je de zweep meenemen met longeren, maar gewoon neerleggen en niet gebruiken. Wanneer het vertrouwen in de dagelijkse omgang goed gaat, de zweep af en toe opnemen, maar niet gebruiken. Ook dit weer heel geleidelijk uitbouwen.

Hier ben ik dus al bijna vier (!) jaar mee bezig. Ik kan nu in de buurt komen met een zweep, maar daar houd het wel mee op ook.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:24

ik longeer mijn paard nooit met de zweep(was ook als de dood voor dat ding gelukkig nu helemaal over) maar met een kort aanwijsstokje of een kort zweepje een arm verlenger noem ik dat Knipoog

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:22

Flapper schreef:
Appie schreef:

Hier ben ik dus al bijna vier (!) jaar mee bezig. Ik kan nu in de buurt komen met een zweep, maar daar houd het wel mee op ook.

Hoe dicht in de buurt kan je komen? Mag je haar aanraken? Als je probeert in de buurt te komen, maar ja gaat er vervolgens toch mee longeren, wanneer ze het dus eng vind, leer je der niks. Ze heeft er nog steeds geen vertrouwen in dat dat ding niks doet. Als je der overal kan aanraken met de zweep, en hem normaal kan bewegen als ze bij je staat, bijvoorbeeld in de andere hand nemen, het touwtje over haar rug laten glijden (alleen als je haar fatsoenlijk kan aanraken en ze daar niet nerveus meer van word!) en ze dat allemaal toelaat zonder stress, kan je ermee longeren. Laat hem idd eerst even liggen, als je hem rustig oppakt en je merkt dat ze het eng vind leg je hem weer neer, laat je haar naar je toe komen en raak je haar weer aan met de zweep.
Je kan dit ook proberen. Voor je gaat longeren raak je haar aan met de zweep (wat dus nu al zonder stress moet kunnen), dan laat je haar van je af op de volte lopen zoals je altijd doet, alleen hoe je de zweep er wel bij, maar je doet er niks mee. Geen onverwachte bewegingen maken, niet zwiepen met het touwtje, gewoon laag houden, net boven de grond. Dan veroorzaakt het oppakken van de zweep geen stress.

Als je al zo lang bezig bent doe je blijkbaar toch iets fout. Ik zou helemaal overnieuw beginnen als ik jou was. Dus eerst zorgen dat ze zonder stress aangeraakt kan worden voordat je er mee gaat longeren.