[AR] [LO] Hoe longeren,paard vast op rechts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[LO] Hoe longeren,paard vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:10

Ik heb even een simpel vraagje...
Ik longeer mijn paard altijd met touwtjes,dit gaat goed.
Nu zit mijn paard erg vast als hij rechtsom loopt,hij kijkt niet naar binnen,zowel met rijden als met longeren.

Ik wil hem dus naar binnen laten kijken/stelling vragen,hoe doe ik dat aan de longe het gemakkelijkst?Ik had wel geprobeerd om het touwtje ietsje strakker te zetten(niet echt strak hoor,maar om ietsje meer stelling te krijgen)maar dit werkte niet.

wie heeft fijne tips...bijvoorbeeld hoe ik misschien de longeerlijn anders kan vastmaken oid?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 21-03-05 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Re: Hoe longeren,paard vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:33

Aan de dubbel gooien en weg met die touwtjes.

Dat is dus waarom ik al die hulpteugels bij het longeren niks vind. Je kan je paard niet coriigeren...vast is vast als het ware.

Ik longeer daarom met de dubbele longe.
Een vastzittend paard moet ik eerst recht maken alvorens in stelling en buiging kan vragen. Ik longeer dan op de makkelijkete kant en vraag stelling naar buiten. De andere kant doe ik ook maar bv maar 1x en de andere kant 2x per longeer beurt.
Op het moment dat het paard spoort en nageeft vraag ik het hoofd weer recht. Gaat ie weer scheef neem ik weer buiten stelling.

Op deze manier maak ik zijn korte kant langer, net zo lang tot hij aan beide kanten even lang is. dus recht.

Dan ga ik weer verder met stelling vragen.
Wel zou ik een hulpteugel gebruiken als ik weet dat mijn paard weer recht is...dan gaat de voorkeur uit naar een pessoa.
Maar dan nog niet te vaak en regelmatig met de dubbel om het rechtgericht zijn bij te houden.

Bedenk wel dat dit niet in 1 dag is geklaard...de ervaring met mijn paard was dat het zeker 2 weken duurde. En daarnaast paste ik deze methode ook onder het zadel toe.

Ik heb de binnelonge direct naar mijn hand en de buiten longe achter de kont langs.
Sommige doen beide kanten eerst door de ringen waarbij de buiten longe over de rug gaat.
Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoeveel gevoel je hebt, waar loopt je paard het beste op en wat vind jij de makkelijkste manier om je paard te corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:52

Bedankt cowgirl..

ik wil er wel bij vermelden dat ik les heb met dit paard.hij is 4,5 jaar,6 maand onder het zadel en niet goed ingereden,
mijn instructrice wil met les dat hij eerst eens goed leert ontspannen en wat los laten,rechtrichten is nog niet aan de orde onder het zadel...
dus ik weet niet of de tip van jou nu al slim is,maar toch heel erg bedankt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:21

Een paard wat rechtgericht is kan zich pas ontspannen.

Mijn paard was/is scheef maar door op deze manier longeren is hij rechter geworden en kon zich toen pas ontspannen.

Stuur Bets eens een pb.

We lessen bij dezelfde persoon alleen kan zij het ook wat beter op papier zetten en uitleggen dan ik.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:08

Ik kreeg als tip (van fysio) om de longeerlijn door het bit heen te halen en dan aan een ring van de longeersingel vast haken. En dan ophoudingen maken zodat je stelling krijgt.

PingWing

Re: [LO] Hoe longeren,paard vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:57

maar bij de laatste tip kan het gebeuren dat het paard knikt in de hals. Dit is dus ook niet de bedoeling.... Ik lees hier dat je je paard stelling wil laten nemen, maar tis ook zo wat cowgirl zegt, je moet je paard eerst recht hebben voordat je aan de stelling begint. Je verteld ook dat het paard nog niet zo lang onder het zadel is. Dat kan er ook mee te maken hebben. Een jong paard heeft last van zijn evenwicht. Het vind het nog moeilijk om rondjes te lopen zonder om te vallen. Ik denk dat je paard daarom naar buiten probeert te kijken. Ik lees ook dat hij het alleen rechtsom doet. Dit is voor de meeste paarden*in mijn ervaring* de moeilijke kant. Als je hem met stelling wil laten lopen, maar wel met de touwtjes wil blijven werken vooralsnog, dan is in mijn ogen de oplossing om een elastiek aan de binnenzijde van het bit naar de singel te bevestigen. Gwoon waar de touwtjes ook zitten. De touwtjes gaan door het bit heen e nworden tussen de voorbenen bevestigd. Dit stuk elastiek word alleen aan de singel en aan het bit bevestigd. Hierdoor zal het paard op de binnenbitring meer druk voelen en naar binnen gaan kijken. Wel moet je opletten dat dit stuk elastiek genoeg lengte heeft! Het paard moet licht naar binnen kijken, maar mag niet zijn hoofd/ nek gaan knikken, of gaan hangen op de binnenkant.

Het paard buitg niet naar rechts omdat de halsspier aan de linkerkant korter is. Het kan deze spier niet zo lang maken dat het zijn hoofd kan buigen. Je moet deze spier dus heeeel langzaam op gaan rekken. Ook om deze reden moet je het hele stellingsverhaal vragen, en niet eisen. Eis je het wel en 'trek' je zijn hoofd als het ware naar binne, dan word iets onmogelijks van het paard gevraagd. Het paard zal hierbehoorlijke spierpijn aan over houden en wil de volgende keer nog minder stelling naar rechts geven.

Ik hoop hiermee een beetje verhelderende uitleg te hebben gegeven, en ik hoop dat je er iets aan hebt!

Veel succes met je paardje, en denk eraan dat hij nog jong is. Natuurlijk wil jij dat hij zo snel mogelijk de sterren van de hemel loopt, maar het komt allemaal vanzelf. Met de juiste insturctie zal hij het ene na het andere leren en is hij binnen no time op niveau om mee te gaan op wedstrijd enso. Lachen

Veel succes he!!

Anoniem

Re: [LO] Hoe longeren,paard vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:45

bedankt voor de tip..
even kleine aanvulling:ik respecteer dat hij jong is,het heeft ook geen haast.
dwingen doe ik niet,maar voor zijn eigen balans en ontspanning,moet hij wel wat anders gaan lopen als nu.
en dat komt mettertijd ook wel.