[AR] [LO] stappen tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

[LO] stappen tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:11

Ik ben met mijn ca. 2 1/2 jarige merrie nu ongeveer 2 x per week aan het longeren. Ze doet het op zich heel netjes. Springt op commando redelijk vlot aan in draf en galop en weer terug. Maar het stappen wil nog niet zo lukken. Ze gaat dan heel langzaam draven of gaat ineens stilstaan, als ik dan probeer haar subtiel weer een beetje voorwaarts te drijven gaat ze meteen weer over in een drafje. Ook bij het beginnen met longeren springt ze altijd meteen in draf.

Heeft iemand tips om haar te leren te stappen aan de longe. Ik longeer met een kaptoom en ben net begonnen af en toe de dubbele longe te gebruiken.

Sammiej

Re: [LO] stappen tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:16

Ik volg dit.
M'n twee bijna 3-jarige willen nooit echt stappen...
Soms wel, soms niet.
Meestal niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:23

Heel veel geduld en uitgebreid belonen als ze wel stapt.

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:55

Best vroeg om al te beginnen met je paard, maarja das mijn mening.

Wat ik altijd wel vind werken is om het paard gewoon hele kleine rondjes om je heen te laten stappen, begin echt heel klein, dat ze alleen maar 'kan' stappen, en maak vervolgens dit rondje steeds groter, zodra ze weer aan springt in draf, gewoon weer overnieuw beginnen en dan uiteindelijk op een grote cirkel te eindingen (niet in 1 dag natuurlijk Knipoog )

En natuurlijk heeeel veel geduld en duidelijk de commando's geven met je stem........SUCCES

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:01

Geen kleine rondjes, dan kan je binnen enkele keren je paard naar de dierenarts of slager brengen vanwege peesproblemen.

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:06

Je moet dit ook niet heeel lang achter elkaar doen, 2 rondjes ofzo en dan weer ff wat anders, overgangen maken enzo.

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, een paard draait tenslotte ook uit zichzelf wel eens een rondje toch? (in de stal, spelen met andere paarden e.d.) en als je het niet te lang achter elkaar doet, lijkt het mij niet erg schadelijk.

Maar goed iedereen zijn eigen mening!!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:22

Kleine rondjes ben ik eerlijk gezegd ook niet zo voor met zo'n jong paard. Ik longeer nu max. 2 x per week ongeveer een kwartier, waarbij ik regelmatig van hand wissel. Iemand zei dat ik het paard gewoon door moet laten draven tot ze moe is en vanzelf in stap overgaat. Maar dat gaat dus in zo'n kort tijdsbestek niet en een kwartier lang op dezelfde kant laten draven op mijn toch al vrij kleine longeervolte (10 meter doorsnede) vind ik ook nog niet zo'n goed idee.

Dus iemand nog meer goede ideeen ???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:55

Hooo, paardje, Hooo, rustig naar de voorhand lopen, zodat je haar wat afremt, hooo, paardje, hooo. En dan heel veel engelengeduld Lachen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:47

Ja, dat is toch het beste manier denk ik. Hellaas weet ik niet meer hoe wij het hadden gedaan ( wij zijn nu ook af en toe een paardje van twee en een half in april drie).
Volgens mij deden wij het ook ongeveer zo tegen hem praten. Echt veel geduld hebben het komt wel.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:28

Ja, zo ben 'k nu ook bezig Clown
Niet dat ze d'r naar luisteren, maar 'k blijf doorgaan. Haha!
Wordt ook in April 3 jaar, zijn d'r 2, veel werk Dromen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 15:16

als je toch kiest voor het kleine rondje, kijk uit dat ze niet slaat ofzo, dat kan nog weleens vervelend uitpakken.

verder weet ik niet hoe je je zweep houd, maar die zou je bijvoorbeeld laag op de grond kunnen houden of zelfs verder van haar af of naar achteren laten wijzen (achter jou rug). houd hem er wel bij voor als ze om wil draaien of stoppen, dan kan je rustig weer een beetje drijven.

ook kan je proberen haar af te remmen door de zweep naar voor het hoofd te brengen, doe dit niet te plotseling en te "streng" maar in paardvriendelijke taal, al is dat in woorden iets lastig uitleggen.

succes ermee

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:27

k vind 2.5 zowieso te jong om te longeren...
maargoed misschien kun je iemand mee laten lopen bij het hoofd...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:49

Visueel blokkeren door meer naar de voorhand toe te gaan staan, en heel veel tegen je paard praten, op een zachte en rustigevende manier. Als ze dan nog niet gaat stappen, kun je eventueel met de zweep naar haar borst wijzen of nog iets verder, dit ook om visueel te blokkeren.
Anders idd met zijn tweeen werken, en iemand aan het hoofd mee laten lopen.

Ik maak uit je bericht op dat je nog niet zo lang bent begonnen met longeren?
In dat geval zou ik haar zeker nog niet laten galloperen aan de longe. Ten eerst is dat heel zwaar, en het is voor een jong paard heel moeilijk om in galop in balans te blijven op een volte, en ten tweede is het in principe helemaal niet goed om al met de galop te beginnen als de stap en de draf nog niet goed beheerst worden.
Eigenlijk is het al fout om haar te laten draven, als ze nog niet eens normaal kan stappen. Op deze manier leer je haar foutief en loperig gedrag aan de longe aan.

De beste tip is imo om voorlopig iemand aan het hoofd mee te laten lopen, en alleen maar te stappen. Pas als ze ook zonder iemand aan het hoofd correct aan de longe kan stappen, tempowisselingen kan maken in de stap en van hand kan veranderen zonder aan te draven, kun je verder gaan met de draf.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:03

Eerst met je paard aan de hand stappen, wel de longe aangeklikt natuurlijk en dan steeds meer afstand nemen. Gewoon op rechte lijnen, de hele bak langs / hoefslag over. Geen chambriere mee, maar een lange dressuurzweep, of liever nog een boogzweepje (zo één die je gebruikt om mee te mennen). Boogzweep voor het paard houden als hij dreigt te gaan draven, met zweep naar het midden van het paard wijzen om de afstand te bewaren als hij teveel naar je toe wil komen. Kun je eenmaal de bak rondlopen met 4-5 meter afstand tussen jou en je paard, dan kun je een keer een volte laten stappen door zelf op de middenlijn te blijven staan. Daarna meteen weer rechtdoor stappen.

Succes.

Lisz_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:41

Ik ben het inderdaad eens met dat je haar "visueel moet blokkeren". Als je een beetje 'achter' het paard staat dan drijf je haar daarmee vooruit, daar sta je denk ik vooral met longeren. Sta je iets meer bij haar voorhand (je hoeft natuurlijk niet pontificaal voor haar te gaan staan!) en je maant haar rustig tot kalmte, dan zou ze wel moeten gaan stappen...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:37

Wat al eerder is gezegd, wees je heel sterk bewust van je lichaamshouding! Dat is vaak de grootste boosdoener bij dit soort problemen. Probeer er eens wat mee te spelen en zie wat het effect is op je paard.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 19:41

Dank jullie wel voor de tips, ik zal inderdaad nog wat beter op mijn houding letten. Het voortdurend kalmerend tegen haar praten en "hooo"en doe ik al. Het blokken moet ik misschien wat subtieler doen. toen ik dat laatst probeerde ging ze juist nog harder lopen om te proberen gauw aan me voorbij te komen, alsof ze zich daar juist door bedreigt voelde (ze wordt door mijn dominante merrie vaak opgejaagd). Verder gaat ze op de stemcommando's dus wel langzamer lopen, maar ze blijft dan maar in een sukkeldrafje doorgaan.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:27

Hoe loopt het paard naast je? Hoe reageert ze dan op je stemcommando's?
Vaak is dat namelijk al de basis. Als ze dit op een gegeven moment heel goed oppikt, dan zal het ook makkelijker gaan aan de longe.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:50

Ik heb zelf ook een jong paardje, wordt over een paar weekjes 3. Daar ben ik nu net mee begonnen met 'longeren' Maar hij mag alleen maar stappen van mij, dat draven en galopperen komt later wel. Ik heb geen longeerbak, alleen een grote bak, maar daar ben ik nog ingeweest met hem, hij vind de bak best eng en associeert de bak alleen met rennen Clown

Ik longeer nu alleen op het erf, alle paarden hier leren zo longeren. Wij hebben verschillende stukjes waar je mooi een rondje kan maken, tussen de stallen in of op het parkeerterrein. Tussen de stallen is mijn paard dan ook op zn gemak. Dat is dus wel een klein rondje, maar dan op een ondergrond van asfalt en alleen stappen. Nou heb ik ook nog eens een lui paard dus dat stappen gaat vrij makkelijk (hij gaat telkens stilstaan Tong uitsteken )

Maar let goed op je eigen houding, houding van de zweep etc. En gewoon heel geduldig blijven en goed belonen als ze het goed doet. Kent ze het commando stappen aan de hand wel? Mijn paardje kan aan de hand wel al stappen, draven en halthouden en daar gebruik ik ook mijn stem bij en tijdens het longeren reageert hij daar ook op.
Wat ook goed helpt is om gelijk te stoppen als ze het goed heeft gedaan, bij mijn paard is het doorlopen dus een probleem, loopt hij 2 rondjes braaf door zonder te stoppen of weg te draaien dan stop ik met longeren en krijgt hij rust. En dat bouw ik dan uit naar 4 of 5 rondjes.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:01

Stappen aan de hand doet ze heel netjes. Op commando kan ze aandraven en weer terug naar stap, ze kan ook aan de hand op commando halthouden en terug gaan.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:18

Stemcommando's en heel veel geduld is de oplossing.
We doen het bij al onze jonge paarden.
Ik leer het paard heel duidelijk de woorden "stappen" "draf" en "galop".
Soms duurd het een paar rondjes maar uiteindelijk wint de rust en het constante herhalen.
Als ze stappen is het heel belangrijk dat je goed beloond, en ik doe dit ook altijd met een standaard woord.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:02

Siggy schreef:
Stappen aan de hand doet ze heel netjes. Op commando kan ze aandraven en weer terug naar stap, ze kan ook aan de hand op commando halthouden en terug gaan.

Ik neem dus aan dat ze meteen op het eerste commando reageert?
Waarschijnlijk geef je de commando's aan de longe dan net even anders. Natuurlijk is het voor het paard ook een andere situatie omdat je dan opeens op een andere positie staat. Maar misschien geef je andere signalen af waardoor ze het niet meer goed begrijpt.

Maar die signalen zijn altijd zo subtiel dat dat vanaf de computer niet uit te leggen is. Het kan alleen al aan je handhouding liggen, aan de manier van dragen van je hoofd, waar zet je je benen neer, hoe is je lichaam gedraaid, hoe is de uitstraling van je lichaam, hoe je benadering naar het paard toe...etc.