[AR] bokken voor de wagen. hoe afleren/voorkomen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Essie

[AR] bokken voor de wagen. hoe afleren/voorkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:31

Ik rij al een aantal jaartjes aangespannen met mijn tuiger. Nu ben ik een jaar bezig geweest met mijn shet te beleren. Tot nu toe alleen nog voor de slee/sleep en gewoon er achter lopen. Dit ging altijd zonder problemen.

Sinds kort heb ik een wagentje voor mijn shetlander. Het probleem is alleen dat hij bokt op de zweep. Dit deed hij onder het zadel ook altijd al. (ik ben veels te groot voor de shet, hij werd altijd gereden door kleine kinderen, dus kon hier op deze manier niet echt zelf mee aan het werk).
Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dus hij nu ook voor de kar op de zweep bokt. Dit gebeurde vandaag ook en hij schrok dus erg van de kar. Er is niks ergs gebeurd, maar wil dit gewoon voorkomen.

Nu kan ik mij herinneren dat er bij het beleren van paarden iets werd gebruikt om het bokken tegen te gaan, maar ik kan er niet meer opkomen hoe dat precies ging. (had iets te maken met een lijn over de kont of iets dergelijks).

Alle tips zijn welkom.

Napie

Re: [AR] bokken voor de wagen. hoe afleren/voorkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:26

Is je zweep wel lang genoeg? Je mag hem niet op de kont raken maar aandrijven vlak achter het schoftje. Verder is het mogelijk om een "bokriem" aan te schaffen. Deze gaat over de kont naar het lamoen. Zelf daar geen ervaring mee

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:41

Heb net een nieuwe langere zweep gekocht. Mijn menzweep van mijn tuiger was veels te lang en een rijzweep net te kort. Morgen ga ik die proberen.

En ik geloof idd dat ik een bokriem bedoel, dan wacht ik even af of er mensen zijn die daar wel ervaring mee hebben. Anders vraag ik hier in de buurt eens even rond.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:54

kennissen van mijn doen een riempje of touwtje van de ene kant van de burry over de kont naar de andere kant. dan kan hij niet omhoog komen zeggen ze.
ik ben er niet zo'n fan van. op die manier bind je hem als het ware vast en hij moet toch stoppen met bokken omdat hij wil werken voor jou en niet om een stom riempje. maar als hij echt te hoog gaat dat hij anders over de burry heen slaat is het toch wel veilig als nood oplossing.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:18

Wij noemen het een slagriem en ik had gewild dat ik er eentje gebruikt had. Mijn merrie wilde ook nog wel eens slaan naar de wagen (bokken) als ze ergens van schrok en dat is me bijna fataal geworden.
Het is heel simpel inderdaad, een riem van links naar rechts over het paard. Als het paard gewoon werkt voelt het paard daar niks van.
Je voorkomt daarmee áls je paard inderdaad gaat bokken dat het met de benen over het lamoen komt. (wat bij mijn paard gebeurde)

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 23:55

Gebruiken jullie een gewoon touw?? Of zijn er speciale riempjes te koop bij een ruitersportzaak?

Het probleem is dat dit een super lieve maar eigenwijze pony is. Hij is nergens bang voor en wil best wel werken, maar ik vind het niet verantwoord om nu de weg al op te gaan. Ik oefen nu dus voorlopig in de wei. Dit vormt denk ik ook een probleem.
Mijn pony is vorig jaar hoefbevangen geweest en staat nu op een kaal stukje. In de wei wil hij nu liever eten dan werken. (op de weg zal dat anders zijn, maar daar zijn we nog lang niet aan toe).

Ik denk dus dat zo'n riempje voorlopig een goede oplossing is totdat hij alle hulpen goed kent en stil wil staan en gewend is aan de kar.

Is er iemand die misschien een foto heeft van hoe zo'n riempje zit? Wil dit toch om te beginnen proberen. Ben het met laura2span eens dat het paard (pony) voor je moet willen werken, maar hij moet ook de mogelijkheid krijgen om het te leren zonder gevaren.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:53

Hoi, mijn pony is ook afgericht met een slagriem. Ze was in het begin ook heel gevoelig voor de zweep. Nu rijdt ik haar ongeveer een jaar zonder en het gaat prima.
Die dingen zijn alleen moeilijk in de handel te krijgen en de man die har betuigd heeft heeft er ooit een speciaal laten maken.
Ik zal kijken of ik die slagriem nog kan vinden, dan maak ik een foto.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:34

Kun je je pony niet alleen op je stem rijden, dan? Ik mijn zweep eigenlijk alleen bij me voor het geval dat ik honden tegenkwam... Whoosh!

Misschien kun je je pony tijdens het grondwerken beter aan de zweep laten wennen door hem overal met de zweep te wrijven. Misschien kun je wat lichtere hulpen geven met de zweep zodat je pony niet in protest gaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:08

Je kan ook eerst aan de longe je pony leren normaal op de zweep te reageren. Hier komen ze al niet eens voor de wagen zonder dat ze daar normaal op reageren. Je hebt je zweep gewoon hard nodig zo af en toe als hulp. Als is het een zijwaartse hulp, zodat hij net de sloot in in hobbelt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:55

het is idd gewoon een simpele riem die over de kont loopt van de ene kant van het lamoen naar de andere kant.

die wij gebruiken daar zitten 2 brancard sluitingen op zodat als het misgaat we hem snel los kunnen maken.

je maakt hem in het tuig vanst in de staartriem, netals de broek. verder doe je hem dan door een ring aan het lamoen. zorg ervoor dat hij niet meteen te strak zit, sommige paarden gaan hier al naar proberen te bokken. te los is ook niet goed, dan heeft hij geen zin. ook de plek op de kont in belangrijk omdat hij anders naar voren of naar achter schuift.

een foto heb ik er zo snel even niet van.

suc6 ermee

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:41

Sjonniej, longeren vind mijn pony echt veschrikkelijk. Maar het is idd misschien een goed tip om toch te oefenen. Het is alleen dat mijn pony niet elke keer naar op de zweep reageerd. Zo ineens vind ie het genoeg geweest.

Ben vandaag weer bezig geweest met mennen, de nieuwe zweep werkte veel beter. Kom nu precies achter het schoftje uit. Hij leek er nu ook niet echt vervelend op te reageren.
Ook ben ik bij een ruitersportzaak hier in de buurt geweest om te vragen of ze speciale riemen hadden. Die hadden ze niet maar ze konden me wel vertellen dat veel mensen buigelriemen gebruiken. Die had ik thuis liggen en die heb ik gebruikt.

palousa_boy schreef:
het is idd gewoon een simpele riem die over de kont loopt van de ene kant van het lamoen naar de andere kant.

die wij gebruiken daar zitten 2 brancard sluitingen op zodat als het misgaat we hem snel los kunnen maken.

je maakt hem in het tuig vanst in de staartriem, netals de broek. verder doe je hem dan door een ring aan het lamoen. zorg ervoor dat hij niet meteen te strak zit, sommige paarden gaan hier al naar proberen te bokken. te los is ook niet goed, dan heeft hij geen zin. ook de plek op de kont in belangrijk omdat hij anders naar voren of naar achter schuift.

Zo heb ik hem ook vast gemaakt. Weet niet of dit ook er mee te maken had dat het vandaag super ging. We zijn ook eigenlijk alleen maar bezig geweest met stappen, sturen, stil staan en weer stappen, maar het ging prima. Ik hoop dat het zo blijft gaan. Nu heb ik ook de kans om hem wat meer op mijn stem te laten lopen.

Ook wil ik in het tuig nog het een en ander laten verstellen/vermaken, want dat zit nog niet helemaal naar mijn zin. Zal van de week even een foto neerzetten!

Bedankt allemaal voor de tips kan er zeker wat mee! Ga in ieder geval toch kijken of ik wat meer met longeren kan doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:08

Je zal je paard toch op een of andere manier moeten leren dat hij gewoon moet luisteren naar de zweep en niet mag terugmeppen.
Dat kan je aangespannen doen, maar als hij dan nog een keer harder terugmept houd je 2 halve karretjes eraan over.
Je kan het ohz. doen, maar dan moet je een goede zit hebben.
Daarom is longeren het beste om dit af te leren. Dubbele longe eraan en aan het werk. Jij vindt het niet leuk dat hij bokt, dan moet hij maar longeren.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 18:43

Onder het zadel zal niet gaan (zoals ik al in een van de eerdere berichtjes heb vermeld, het is een shet en ik ben veels te groot).
Aan het einde van mijn vorige bericht zei ik al dat ik toch maar aan het werk ga met longeren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:23

Als je de twee stroppen, die normaal om het oosthout (evenaar) zitten om het lamoen schuift waar de broekriemen zitten en over de rug een draagriem waar de lichtogen aan zitten heb je een stevige en verstelbare slagriem.

De slagriem moet net los zitten zodat het paard er in het normale werk geen druk van voelt, maar wel zo krap zijn dat bij het omhoog komen geen kracht ontwikkeld kan worden. Let op! je kan er niet mee in galop!

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:51

brobeer dan eerst een zonder kar maar met een sulkie

willukjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:32

ik heb niet alles gelezen, maar ik dacht ik reageer even Bloos

ik heb alles meegemaakt ook dat m'n verzorgfjord ging bokken! Mij is toen dus verteld dat je een appart riempje over de kont van de pony kan spannen en zo aan het lamoen vast maken?
ik weet niet, ik dacht ik zeg maar even wat, missschien kan je er iets mee? vast niet Tong uitsteken

Groetjes!!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 13:54

Willukuh, die tip had ik al gekregen en daar ben ik nu mee bezig... Toch bedankt voor de tip.

Doris_Lies schreef:
probeer dan eerst een zonder kar maar met een sulkie

Het is een shetlander sulky waar ik hem voor heb... Andere karretejes vind ik te groot.
Afbeelding
Dit is de 2e keer dat ie voor de sulky staat. Hier heb ik nog een gewone zweep vast maar die is al veranderd in een menzweep.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:28

wat een leuk wagentje
Interressant topic, ik weet het ook niet, maar ik hoop dat hy het afleert want lijkt me niet leuk.