[AR] [lo] naar je toe komen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jen_iis

[lo] naar je toe komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:30

met longeren komt mijn vp altijd naar me toe. als ik dan probeer om haar weg te krijgen door met het einde van het touw of met een achter haar te tikken of gooien komt ze kijhard op me af met haar tanden ontblood en echt heel eng! k durf bijna niet meer Bloos wat moet ik doen ?

Achterom

Re: [lo] naar je toe komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:42

Je dominanter opstellen. Je paard heeft het idee dat hij kan kappen wanneer hij wil, door naar je toe te komen. Als je dat niet toestaat probeert hij er een schepje bovenop te doen door een aanvallende beweging te maken, in de hoop dat jij het opgeeft!

Hoe gaat het eigenlijk in de rest van de omgang met je paard? Wat sta jij toe, wie is er de baas?

Het probleem zit hem waarschijnlijk in het feit dat jij je niet dominant opstelt, of een foute hulp geeft waardoor hij naar je toe kan komen.

Lees ik het trouwens goed dat je zonder zweep longeert?

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:58

Ik raad je aan om een zweep te gaan gebruiken, en zorg ervoor dat je altijd optijd bent, houd het paard voorwaarts, zolang ze loopt kan ze ook niet naar je toe komen, als dit te lastig is, begin dan met 2 personen.
Maar het is dus belangrijk dat jij sneller bent dan je paard.

Succes!!

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:10

ik denk dat je je pony door moet laten lopen en hem niet de kans geven om te stopen, zorg dat je de zweep goed achter hem houd doordat hij niet eens de kant heeft om te stoppen.

nog veel sucses met je paard Haha!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:20

glodis schreef:
Ik raad je aan om een zweep te gaan gebruiken, en zorg ervoor dat je altijd optijd bent, houd het paard voorwaarts, zolang ze loopt kan ze ook niet naar je toe komen, als dit te lastig is, begin dan met 2 personen.
Maar het is dus belangrijk dat jij sneller bent dan je paard.

Succes!!

Dat had ik ook gedaan bij Arie, die kwam altijd bij het begin van mijn begincarriere met Arie verzorgen ALTIJD naar mij toe.
En als ik dan zei; Uhh ofzo ging ie steigeren.
Voorderest deed ie wel goed de gangen enzo.
Dus had alleen zweep om hem weg te jagen Vork

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:46

Het lijkt me inderdaad een goed idee om met een zweep te gaan longeren (ikzelf gebruik liefst een koetsierzweep omdat ik die iets hanteerbaarder vind) en zodra ze een beweging maakt die erop wijst dat ze naar je toe gaat komen met je zweep en lichaam richting haar SCHOUDER weer wegsturen. Als je er namelijk vanuit gaat dat een paard wijkt voor de zweep (of jou 'lichaamsdruk' vanop afstand) krijg je dat als je haar kont 'wegstuurt' ze dus juist met haar voorhand meer in jouw richting komt! En dat wilde je nu net niet...
Denk erom dat je paard niet zomaar zonder toestemming in jouw persoonlijke ruimte mag komen. Jouw vp doet dit wel en dat is echt heel erg onbeleefd, dus je mag echt héél duidelijk en met de zweep deze ruimte afbakenen! En natuurlijk weer alle rust en vriendelijkheid terug als ze gehoorzaamt.
Succes!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:03

En oja.. Knipoog
Als je het met een longeerzweep of met de bovengenoemde koetsierzweep doet. Kan je later als ie niet meer komt met een kleiner zweepje longeren Knipoog En als ie komt haal je het zweepje achter je rug vandaan en weg is ie waarschijnlijk Schijnheilig

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:36

ik zou eerst jullie verhoudingen eens duidelijk stellen. m.a.w. dat jij de baas bent.
Kan je doen d.m.v. grondwerk.
paard los in longeerbak en jij op de plek gaan staan waar je paard staat of te wel zijn plaats opeisen. ( komt nog meer bij kijken hoor, even heel simpel uitgelegd)
doe dit alleen onder begeleiding van iemand die bekend is met deze methode.
er zijn diverse adressen waar je een cursus grondwerk kan doen.

jouw houding naar je paardje moet duidelijk zijn.

Een zweep ok maar dat is niet de oplossing. Zo dwing je het af en ben je alleen de baas als je de zweep in handen hebt. Ook zonder zweep moet je paardje jouw als "leider" zien.

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 22:05

wendytjeG schreef:
Je dominanter opstellen. Je paard heeft het idee dat hij kan kappen wanneer hij wil, door naar je toe te komen. Als je dat niet toestaat probeert hij er een schepje bovenop te doen door een aanvallende beweging te maken, in de hoop dat jij het opgeeft!

Hoe gaat het eigenlijk in de rest van de omgang met je paard? Wat sta jij toe, wie is er de baas?

Het probleem zit hem waarschijnlijk in het feit dat jij je niet dominant opstelt, of een foute hulp geeft waardoor hij naar je toe kan komen.

Lees ik het trouwens goed dat je zonder zweep longeert?

ik longeer zonder zweep omdat ze anders echt helemaal doordraait. ze is er verschrikkenlijk bang voor Verdrietig

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 22:07

weet er nog iemand iets zonder zweep ?? k vind t echt zielig als ze zo doordraait .. als t ook anders kan .. Bloos

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:41

jen_iis schreef:
weet er nog iemand iets zonder zweep ?? k vind t echt zielig als ze zo doordraait .. als t ook anders kan .. Bloos

Tuurlijk kan het ook zonder zweep, maar best zou zijn als je haar eraan zou kunnen laten wennen. Dat ze merkt van "Hey dat gekke lange zwiepding doet geen rare onverwachte dingen". Dat zou ineens ook goed zijn voor jullie vertrouwensband...
Ik weet niet hoe ze reageert op een touw, maar je zou bijvoorbeeld een wat langer zwaarder touw kunnen gebruiken wat je als verduidelijking van je lichaam (daar begint het mee, lichaamstaal is de basis!!) kunt gebruiken en eventueel tegen haar aan kunt gooien (als ze nog op veilige afstand is, daarom een lang touw) als het echt nodig is.
Maar als ik het zo hoor lijkt het met het beste idee als je een aantal grondwerk lessen zou krijgen, of toch hulp van iemand die hier ervaring mee heeft.
Good luck!

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:42

Hmmmmzzz klinkt echt als een machtspelletje .

Hij denkt idd dat hij er gewoon mee kan kappen als hij dat wil.
L;aat me raden als ie je aanvalt kap je er ook gewoon mee omdat je t eng vind???

Is neit erg hoor ik heb t zelf ook wel eens gehad maar je meot je paard de baas zijn hij heeft blijkbaar neit door wie er de baas is.
Stel je dominanter op en neem er de zweep bij .

Wat ook wil helpen is je gezichtsuitdrukking en de toon van je stem.

Als jij bang of zenuwachtig bent ziet het paard dat aan je gezicht probeer hoe nerveus je ook bent zelfverzekerd te kijken en laat ook in je stem niks merken.

Als je hem corrigeert met je stem laat hem dan wat lager klinken .

t klikt mischien raar maar t werk wel hoor