hier een stukje uit mijn werkstuk over longeren. Misschien heb je er wat aan...:
5.1 Touwtjes/ slof
Het gemakkelijkste bijzetmiddel zijn de touwtjes. Ze zijn goedkoop, degelijk en simpel in gebruik maar hebben een goede werking. Met de touwtjes kun je het paard op de meeste manieren bijzetten. Moet het paard lager, dan knoop je het touwtje tussen zijn benen vast. Moet hij met zijn hoofd omhoog, dan stel je hem hoog in.
Het touwtje is meestal een nylon of katoenen koord van 61/2 meter, met een dikte van 5 millimeter. Het is verkrijgbaar bij de buiten en watersportzaken. Om te voorkomen dat het touwtje gaat rafelen brand je de uiteinden bij elkaar. Op het midden leg je een knoopje, zodat je tijdens het longeren bij het omstellen gemakkelijk het midden kunt vinden.
Er zijn veel manieren om het touwtje te bevestigen.Het meest voorkomend is om het midden van het touw boven op de singel te leggen en door de bovenste ringen naar het bit te laten gaan en weer terug naar de zijkant van de singel. Je legt het touwtje vast met een lusknoop, zodat je het met een rukje los kunt trekken. Met een paard dat zijn rug wegduwt kun je het touw in plaats van naar de zijkant laten gaan, tussen de voorbenen bevestigen. Bij een paard dat meer opwaarts moet gaan lopen kun je het touw van het bit naar de zijkant van de schouder laten gaan, zodat het zijn hoofd hoger zal houden en gemakkelijker ‘bergop’zal kunnen gaan lopen.
Het voordeel van het touwtje is dat je eenvoudig stelling kunt vragen door het iets verder door het bit te schuiven. Het touwtje loopt in de driehoek in een doorlopen circuit. Het touwtje schuift soepel door de bitringen, zodat het paard niet word tegengehouden in zijn natuurlijke halsbewegingen.
Als een paard met deze methode goed getraind word kun je in principe bijna alle spieren van het paard trainen.
Zoals ik uit je verhaal begrijp wil jij je paard nu leren hoe te lopen met de touwtjes aan zijn kop. Dan is het het beste om de touwtjes thv de schouder/ elleboog te bevestigen, via het bit naar de ring tussen zijn voorbenen, en dan via de andere biting weer terug naar zijn schouder/elleboog. Dan zal het paard diep gaan lopen. Als je hem nu ook heeel langzaam gaat laten lopen, dan zal het op moeten letten waar het zijn benen neerzet, en dus zijn achterhand actiever moeten gaan gebruiken. Als het en langzaam loopt en zijn hoofd omlaag moet brengen, en niet zijn achterhand erbij gebruikt, dan zal het zijn evenwicht verliezen, en om of terugvallen. Dit is wel iets wat even duurt voor dat je paard de bedoeling snapt, maar als hij t snapt is werkt t heel goed*in mijn ervaring*
Heb je je paard nog helemaal nooit gelongeerd met touwtjes, of heeft je paard nooit na hoeven geven, dan kun je beginnen met het touwtje tussen de voorbenen te bevestigen, door de bitring, achter het oor, naar de andere bitring en weer terug naar de voorbenen. Hierbij zal het paard meer het idee hebben dat het naar beneden gevraagd word, en gaat het om te beginnen met zijn neus naar de zand, lekker door zijn rug en mits hij langzaam loopt met een goed ondertredende achterhand. Want ook nu valt hij om als hij deze niet gebruikt.
Nouw, ik hoop je met mijn hele verhaal een btje een richting op te hebben gestuurd waar je mee vooruit kunt. Ook in jou ogen. Als je er iets niet van snapt, of de bedoeling niet begrijpt, dan vraag er naar.
Veel succes met longeren!