[AR] Wat is een goede marathonwagen voor een A Welsh?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wauweltje

[AR] Wat is een goede marathonwagen voor een A Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 11:58

Een vraag voor de ervaren Marathonrijders. Aan welke eisen moet een goede marathonwagen voor een A Welsh voldoen. Aan welke gewichtsklasse moet ik denken? En aan welk merk?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 15-03-05 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AR] vergeten in titel

Sjonniej

Re: Wat is een goede marathonwagen voor een A Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:24

Wat wil je gaan doen?
Wil je echt SMW's gaan rijden of wil je thuis alleen door het bos rijden met een wagen die daar goed geschikt voor is.

Als je echt wedstrijden mee wilt rijden, zou ik voor een zo licht mogelijk wagentje gaan. Waarschijnlijk kom je dan uit bij shettenwagentjes... Ik heb zelf een marathonwagen van JF De Boer uit Oostblokker ( www.deboercarriages.nl ) Dit wagentje weegt rond de 100 kg, maar is te hoog om er een welshje voor te zetten. Het gewicht zou wel perfect zijn, want lichtere wagens zijn er nauwelijks.

Gerrit Jan van Boven heeft over het algemeen leuke wagentjes voor kleintjes, maar wel allemaal met luchtbanden.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 19:25

De bedoeling is om mee te doen met sgw, dus aan welke eisen moet de wagen dan voldoen? Is er een minimaal gewicht en breedte en dit soort dingen. Waar kan ik de reglementen van de sgw vinden. Op dit moment heb ik alleen ervaring met het meedoen van sgw en minimarathon's, maar dit eigenlijk alleen maar op het niveau oefen.
Officiele wedstrijden heb ik nog geen ervaring mee.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:38

de regelementen staan op de site van de KNHS (www.knhs.nl)

verder weet ik zo niet de eisen waar een wagen aan moet voldoen, door beetje rond te surfen op internet kom je vaak leuke wagentjes tegen.

een stalmaatje rijdt ook enkelspan met een welsh A pony. De wagen is zeker niet te zwaar. Heb ook mijn eigen pony ervoor gehad (kleine B pony) en die trok de wagen ook super.
Afbeelding

volgens mij rijdt Laura2span ook met zo'n zelfde soort wagen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:45

Op de KNHS site zijn idd de regelementen te vinden Lachen

Maar er zijn geen minimum breedte of zwaarte aan vastgestelt t/m de klasse 3. Anders wordt het min. 125cm en min. 125kg dacht ik.
Wel moet je kar 'onderdoor' kunnen draaien. Dit klopt niet helemaal, aangezien de vooras bij een molenrem ook niet los eronderdoor kan draaien. Maar het gaat erom dat jij een hele scherpe bocht kan rijden zonder dat je wiel ergens op vast loopt en je dus omkiepert, denk aan een concourswagentje.

Een wagentje zoals hier boven is leuk voor dressuur en vaardigheid, maar lijkt me geen lekker wagentje voor de marathon. Hij toont wat hoog en daardoor niet stabiel, maar ik kan het ook verkeerd hebben.

Maar weet je zeker dat je met 1 klein ponnietje SMW wilt gaan rijden? Mijn pony is 137cm en daarvoor zijn een hoop wedstrijden, Aalten en Lichtevoorde bijvoorbeeld, al veel te zwaar. Onderschat niet hoe zwaar een bospad kan worden op een snikhete dag.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:49

Sjonniej schreef:
Een wagentje zoals hier boven is leuk voor dressuur en vaardigheid, maar lijkt me geen lekker wagentje voor de marathon. Hij toont wat hoog en daardoor niet stabiel, maar ik kan het ook verkeerd hebben.

hij oogt idd wat hoog. Dit komt vooral door het bokkussen dat er op zit. Ik heb hem ook gezien met andere soorten bokkussen en dan oogt het allemaal wat minder hoog.

Sjonniej

Re: [AR] Wat is een goede marathonwagen voor een A Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:55

Achterop is hij denk ook niet echt lekker om te groomen, maarja... Ik heb ook geen idee wat er verder in de handel is voor die kleintjes.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:10

ik heb 2 maanden terug een nieuw marathonwagentje gekocht voor mijn 2 span shetten. die zal denk ik ook wel bij jou pony passen.
hij weegt zo'n 90 kg en is 1.20 m breed.

ik heb hier even het regelement op schoot. in de dressuur is de spoorbreedte vrij behalve in klasse 4 dan moet deze 1.38 zijn.
in de marathon is je gewicht en spoorbreedte in klasse 1 en 2 vrij daarna moet deze 90 kg zijn. dus dat is dan ook geen probleem. ook je spoorbreedte is vrij in klasse 1 en 2 en daarna moet deze 1.25 zijn.

ik ben in mijn zoektocht nog een aantal leuke wagentjes tegen gekomen. zo heeft de lemerij een leuke pony marathon wagen. en nog een duitser waarvan ik de naam even kwijt ben. ook kuhnle heeft een leuk marathonwagentje maar die is vrij prijzig... maar wel mooi Lachen
als je wil kan ik wel even foto's zoeken met prijzen etc. erbij

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:58

laura2span schreef:
ook kuhnle heeft een leuk marathonwagentje maar die is vrij prijzig... maar wel mooi Lachen

Daar noem je dan een een super merk Knipoog

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:25

laura2span schreef:
zo heeft de lemerij een leuke pony marathon wagen

de nieuwe marathonpony marathon wagen van de lemerij is ontworpen door het zusje van Asward hier op bokt, naja samen met de man van de lemerij.
Hij werd net voor Paard en Koets geleverd alleen in de verkeerde kleuren. Dus zou er voor haar een nieuwe komen. Maar nu heeft ze het drukker met de jongens en heeft ze dus ook geen haast met de wagen. Maar we hebben "haar" wagen op paard en koets bekeken en zeker een super wagen Ja

Laura: die foto die ik in mijn 1e bericht heb geplaatst heb jij toch ook ongeveer?!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:02

hij lijkt er wel een beetje op. kan het niet zo heel goed zien. bij mij is alles net ietsje fijner denk ik. ik weet niet hoe groot die pony is maar volgens mij is mijne ook ietsje lager. maar hij lijkt er wel wat op.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:25

Ik heb een Warco voor mijn pony, maar helaas worden deze niet meer gemaakt. Volgende week hebben we een oefenmarathon en dan ga ik kijken hoe dat met deze wagen gaat. Ik vind het persoonlijk een superwagentje en heb er veel plezier van.

Hier een foto
Afbeelding

Wij hebben erg lang moeten zoeken, en dit was de laatste. Persoonlijk vind ik dat het niet meevalt om een geschikt wagentje te vinden voor een kleine pony.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:01

Inderdaad valt het niet mee, een wagen voor een welsh van 1.20. Het is niet voor mijzelf, ik ben meer een dressuurprikker, maar voor mijn zoon van 17. Wij hebben een hele leuke pony voor hem gevonden waar hij heel veel van kan leren, het is in mijn ogen voor de pony zo eerlijk mogelijk om een lichte wagen te zoeken. Ik heb inmiddels wel op internet een wagen gevonden van 120 kg, is dit te zwaar volgens jullie? Op aangespannen gebied ben ik nog behoorlijk een leek, vandaar dat ik zo snel mogelijk zoveel informatie wil hebben. Alle informatie is dus welkom.
Laura2span, ik heb je een pb gestuurd, hoor!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:26

Lichter dan 120 kg is bijna niet te vinden.
Zoek zowiezo een wagentje met zo min mogelijk erop. Alleen een achterrem is voldoende, je hebt echt geen voorrem of molenrem nodig, maar het is wel allemaal extra gewicht.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:41

ik zal hier de wagentjes die ik tegen kwam ook nog even plaatsen.
deze heb ik nu 90 kg. 1.20 breed schijfremmen achter. goed geveerd.. weet niet precies hoe het allemaal heet maar het rijdt wel lekker. deze is ook de goedkoopste van allemaal.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
het duitse wagentje.. met veel dingen (harde wielen, schijfremmen voor etc) die hem zwaar maken. ook is deze maar 1.10 breed.
Afbeelding
de wagen van de lemerij. staat hier opzich wel mooi op maar ik vond de verhoudingen niet helemaal passen.
Afbeelding
en de kuhnle. mooi maar heel erg duur.
Afbeelding

het is een heel bericht geworden maar ja het is wel duidelijk zo.

wat voor wagentje heeft napie eigenlijk? ik las laatst ergens een licht gewicht marathon wagentje en ergens anders weer 180 kg.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:53

Napie heeft nog best een grote kar hoor, echt een tweespan wagen.

Maar massieve wielen zijn niet zwaarder dan luchtbanden, eerder lichter. Alleen op zwaar terrein lopen luchtbanden lichter. Maar luchtbanden tonen ook groter, zeker achter zo een ukkie.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:41

Ik heb voor mijn b-welsh een marathonwagen gekocht bij Wagenmakerij Bakker in Noorddijk.
Zie www.wagenmakerij.nl
Op de startpagina staat de ponymarathonwagen Wonder.
Deze wagen heb ik daar gekocht en hij bevalt mij goed.
Nu is Jorrit 125 (ongeveer) en hij past er goed voor.
Misschien een idee om hier eens te gaan kijken