[AR] [VD] berggeit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

[VD] berggeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 21:39

Ik zie hier wel eens de term berggeit voorbij komen bij vrijheidsdressuur.
Maar wat is de berggeit nou eigenlijk want ik kon hem nergens vinden in sites of hier op bokt.
Kan iemand me daar mee helpen?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 12-03-05 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [VD] in titel vergeten

Anoniem

Re: [VD] berggeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:54

De berggeit is een oefening waarbij het paard de achterbenen steeds dichter tegen de voorbenen aanzet, totdat de achterhoeven direct achter de voorhoeven staan. Hij heet dan ook de berggeit omdat een paard in deze houding sterk lijkt op een berggeit die op een piek van een berg staat te balanceren. Lachen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 13:45

Weet je ook hoe die aan te leren is??
Met welke hulpen want dat weet ik niet.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:23

Berggeit???? Lips are sealed Nagelbijten / Gniffelen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 13:54

Ja de berggeit ja......
Ik weet niet precies hoe die aan te leren is en ik kan er op internet niets over vinden.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:47

Ik ben m'n verzorgpaardje nu aan het leren om d'r achterbenen steeds in stapjes wat meer bij d'r voorbenen te zetten. Ik weet niet of de berggeit ook zo wordt aangeleerd, maar ik doe het nu door met een zweepje langs het achterbeen te strijken en dan zet ze d'r been iets naar voren toe. Maar het lijkt nog nergens op hoor Knipoog ... tegen de tijd dat ze dit een beetje kan, ga ik wel eens naar de 'officiele' berggeit kijken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:48

Afbeelding

tadaahh, uit mijn persoonlijk foto archief Knipoog
Ik ben er zelf nu ook mee bezig met Cezanne.
ik heb begrepen dat je steeds met de zweep op de achterbenen moet tikken, Het paard doet dan een stap naar voren. als je steeds blijft belonen, en die stappen steeds een stapje verder uit gaat breiden, dan zit je paard in de berggeit pose. ( toch?)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:07

lowara schreef:

ik heb begrepen dat je steeds met de zweep op de achterbenen moet tikken, Het paard doet dan een stap naar voren. als je steeds blijft belonen, en die stappen steeds een stapje verder uit gaat breiden, dan zit je paard in de berggeit pose. ( toch?)

Dat is ook wat ik begrepen had en het lijkt me ook wel logisch.

Ik heb Eli de berggeit op het blok geleerd. Gewoon op de gond niet, er zijn al zoveel truukjes op de grond die met de benen te doen hebben dat ik het niet te verwarrend wilde maken. En ik vond de berggeit op de grond niet veel aan showwaarde toevoegen.
Maar op het blok kan hij het dus wel. Ik heb eerst twee blokken naast elkaar gezet in een trappetje. Eli op de eerst laten staan, dan hem verder gelokt naar het tweede blok. Toen hij dat deed hem nog iets verder gelokt zodat hij zijn achterbenen wel moest gaan verzetten en dus op het eerste (lage) blok stapte.
Dit een tijdje volggehouden en hem toen nog wat verder gevraagd en tegelijk wat tegen gehouden ( Verward sorry kan het niet anders uitleggen) zodat hij zijn achterbenen erbij op het tweede blok zetten. En nu kan hij het dus gewoon op één blok.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:38

Dit krijg je als je berggeit intypt op google Haha!

Afbeelding
Sorry kon het niet laten Bloos

Even serieus....

Is het dan de bedoeling dat een paard op een blok gaat staan ofzo, of begrijp ik het verkeerd? met zijn benen zeg maar vlak achter elkaar.
Ik heb hier dus nog nooit van gehoord hoor... Bloos