[AR] [LO] Is dit een goede longeersingel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

[LO] Is dit een goede longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 20:25

Ik ben op zoek naar een longeersingel en zag in de Divoza-gids een vrij goedkope van 18 euro nog wat. Dit is zo'n katoenen met leren kussens die ook als dekensingel te gebruiken is.

Is dit een goede singel om mee te longeren?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 12-03-05 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [LO] in titel vergeten

Sjonniej

Re: Is dit een goede longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:39

Hoe wil je longeren?

Wil je de singel alleen voor de sier, dan is hij goed.
Wil je met dubbele longe of iets anders aan de gang dan niet, dan heb je een singel nodig met meerdere ogen. Die zijn ook voor longeren gemaakt en breken dus niet als je paard een keer opzij springt.

Anoniem

Re: [LO] Is dit een goede longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:22

Als je wil bijzetten kunnen paarden de katoenen/nylon longeersingels naar voren trekken. (nee staartriem helpt niet want dan schuiven ze aan de zijkant wel naar voren). Bijzetten wil prima met je zadel, een schofttuigje van een mentuig(wel weinig ringen) of anders een stevige longeersingel, liefst leer. Zo'n katoenen longeersingel is naar mijn mening niet geschikt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:49

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:46

ik heb ook z'n ding, gaat goed hoor.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:34

manonutjuh schreef:
ik heb ook z'n ding, gaat goed hoor.

Ik ook en werkt ook prima hoor.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:38

Bedoel je deze?
Afbeelding

Je kunt er prima mee longeren als je met bijzetteugels of een touwtje werkt. Dat ze naar voren schuiven kun je voorkomen door een staartriem te gebruiken. Als de zijkanten dan naar voren worden getrokken, zoals iemand zei, dan zitten de hulpteugels te strak of de singel te los.

Het enige nadeel van deze longeersingel zijn de kleine ringen. De longeerlijnen schuiven er niet ruim doorheen, dus voor longeren met een dubbele longe, het werken aan de lange teugel e.d. is hij eigenlijk niet geschikt. Ik had zelf wel zo'n singel en heb er grotere ringen aangemaakt zodat een longeerlijn er wel gemakkelijk doorheen ging. Het is dus maar net wat je wilt. Ze zijn verder oersterk en gaan jaren mee (bij mij dan).

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 20:45

Die bedoelde ik ja. Ik longeer nu met touwtjes, maar wil een pessoa-teugel gaan kopen. Is ie daar geschikt voor?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:37

Ik heb geen ervaring met een pessoa-teugel. Misschien weet iemand anders het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:10

Pinacolada schreef:
Die bedoelde ik ja. Ik longeer nu met touwtjes, maar wil een pessoa-teugel gaan kopen. Is ie daar geschikt voor?

Nou om met de pessoa op de laagste tand (beginnerstand) te longeren moeten er onder de buik ook ringetjes zitten en die heeft deze niet. Mijne heeft wel een gesp eronder dus die heb ik maar zo lang gebruikt. Ik zou verder kijken naar een betere met meerdere ringen Knipoog

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:35

Ik had deze ook (heb 'm nog hoor) maar omdat ik dus ook met de pessoa aan de slag wilde, heb ik een andere gekocht.

Ook een katoenen, maar dan veeeeeel steviger, met alle ringen eraan die eraan moeten zitten (ook eronder) en een bonte onderkant.

Lekker zacht voor de rug, dus geen dekje meer nodig (als ik een dekje onder de longeersingel leg, ligt ie er binnen no-time af! Bloos ) en ik kan zo meer afwisseling in longeren aanbrengen.

Met de "standaard" longeersingel ging het longeren ook goed, maar de ringen waren voor de pessoa te klein. Kreeg die katrolletjes er niet door enzo..ellende!

Met halsverlenger e.d. ging het wel goed.
Deze singel is de goedkoopste en die ik nieuw heb gekocht zit tussen duur en goedkoop in. Hij was bij de paardenzaak in Breda 40,-- en iedereen op stal wil hem ook! Hij is echt superzacht aan de onderkant en erg stevig!

Maar goed, het is een goede longeersingel. Ligt er wel aan wat je verder nog wilt doen in longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:44

tiggeriedoo schreef:
Ik had deze ook (heb 'm nog hoor) maar omdat ik dus ook met de pessoa aan de slag wilde, heb ik een andere gekocht.

Ook een katoenen, maar dan veeeeeel steviger, met alle ringen eraan die eraan moeten zitten (ook eronder) en een bonte onderkant.

Lekker zacht voor de rug, dus geen dekje meer nodig (als ik een dekje onder de longeersingel leg, ligt ie er binnen no-time af! Bloos ) en ik kan zo meer afwisseling in longeren aanbrengen.

Met de "standaard" longeersingel ging het longeren ook goed, maar de ringen waren voor de pessoa te klein. Kreeg die katrolletjes er niet door enzo..ellende!

Met halsverlenger e.d. ging het wel goed.
Deze singel is de goedkoopste en die ik nieuw heb gekocht zit tussen duur en goedkoop in. Hij was bij de paardenzaak in Breda 40,-- en iedereen op stal wil hem ook! Hij is echt superzacht aan de onderkant en erg stevig!

Maar goed, het is een goede longeersingel. Ligt er wel aan wat je verder nog wilt doen in longeren.

*woont in breda* welke zaak was dit dan? Superhorse??

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:43

kun je daar ook bestellen?? Knipoog

als je met pessoe wil longeren zal ik gaan kijken voor een longeersingel met veel ogen die ook groot genoeg zijn voor de katrollejes/dubbele lijnen enz. Met ringen aan de onderkant is het ook makkelijk met touwtjes bevestigen enzo. Die katoenen breken door de touwtjes, dat snijd in het katoen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:11

De Mr. Ed heeft ze ook, de Divoza ook. Dus er is nog genoeg in de buurt om heen te rijden Lachen Anders kan je hem bij divoza.nl bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:58

Pinacolada schreef:

ik heb die singel ook en heb een passoateugel gemaakt, er zit geen ring aan de onderkant waardoor je hem daar niet aan vast kan maken maar ik heb er zelf een rinegetje aan gemaakt

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:37

Ik vind die niet fijn met longeren.
Heb er een van Eskadron met zachte kussens en veel ringen, ook aan de onderkant e.d.
Vind ik makkelijker.
Maar met alleen bijzets of touwtjes is het prima te doen hoor Ja