[AR] [NH] leadrope..dik of dun..zwaar of..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

[NH] leadrope..dik of dun..zwaar of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:30

Maakt het uit met nh of je leadrope dik of dun is? rare vraag misschien..maar vroeg het me ineens af..of ze beter reageren met een wat dikkere zwaardere leadrope ..of juist op een dunne lichte..gr keet
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 08-03-05 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammiej

Re: leadrope..dik of dun..zwaar of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:41

Ik las dat een dunne lichtere volgens mij beter is maar moeilijker te verkrijgbaar?

Ben net begonnen met de boeken Freestyle Training Fase I en II van Emiel Voest.
Dus Knipoog

*Vergeet niet in je titel [NH] Clown *

Achterom

Re: [NH] leadrope..dik of dun..zwaar of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:38

Ik denk ook een dunnere, omdat die vaak wat soepeler zijn. Immers, het is niet de bedoeling om vooral druk uit te oefenen, maar ook om hele fijne aanwijzingen te geven
Lachen

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:10

En het maakt ook nog uit wat je het zelfst fijn vind werken Haha!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:16

Ik vind zelf een dikke leadrope met een redelijk gewicht het fijnst werken.

Juist met een wat dikkere en zwaardere leadrope kun je kleinere signalen geven aan je paard en nauwkeuriger communiceren.

Een leadrope moet een bepaald 'gevoel' kunnen overbrengen, het moet dus een beetje levend aanvoelen en niet stijf of juist helemaal slap zijn.

De leadropes die Parelli verkoopt (en waarvan ik vergelijkbare verkoop) zijn heel erg fijn. Die van voest zijn net zo dik alleen iets lichter en stugger (en wat langer)

Een dunne leadrope vind ik minder fijn om vast te houden, tenzij je echt een hele lange hebt (10m ofzo)

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:18

wat callipo zecht, een beetje dik en zwaar.

Daar geef je ook mindersnel onbedoelde singalen mee. Maar ik vind het wel fijn als ze erg soepel zijn.
dat dan weer wel, en bovendien is het zaak dat ze prettig aanvoelen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:17

Gevlochten zeiltouw van 12,5 mm is zeer geschikt voor een lijn van ca 3,5 meter. Dat is de dikte van de meeste leadropes. Die dikte bij die lengte werkt in de praktijk dus het beste.

In elke zeilwinkel is zulk touw te koop. Zelf een sluiting eraan maken is ook heel gemakkelijk.

Hoe langer het touw hoe lichter -dus dunner- het moet zijn, anders wordt het gewoonweg te zwaar om mee te werken. Dan komen de signalen te langzaam door en is het ondoenlijk om mee te werken.