[AR] weglopen bij X met longeren......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkersjakie

weglopen bij X met longeren......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 00:01

hoi

Weet iemand ook wat ik eraan kan doen om te zorgen dat mijn paard niet aldoor weg trekt/loopt zodra ie bij x is.
Ik longeer hem niet zo vaak moet ik eerlijk toegeven maar er moet toch een oplossing zijn dat ie niet daar aldoor raar gaat doen.
Nu kan ik misschien wel een draad er langs spannen maar leert ie het dan op den duur wel af, of krijg ik het zelfde probleem weer als ik het draad naar een tijdje weghaal.
En eigenlijk is het ook lastig om er draad te spannen omdat onze bak al 25 meter breed is en ik 2 keer draad moet spannen omdat hij zohandig is om eronder door tegaan anders.
wie weet hoe ik het anders kan doen, wil graag ook een makkelijk paard hebben om te longeren en die dan lekker naar beneden gaat

xevera

Re: weglopen bij X met longeren......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:48

die van mij deed dit ook maar nu gebruik ik de pessoa longeer teugel en is het probleem over

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:36

Als hij dat telkens op hetzelfde punt doet, zou ik op dat punt bijvoorbeel een hindernis over dwars neer zetten, zodat er een 'wand' ontstaat waar hij langs moet lopen. Desnoods zet je eerst 1 staander, balk ertussenweer een staander, weer een balk en afsluiten met een staander. een soort van bakrand creeren, maar dan wat massaler dan een touwtje. Aangezien hij zich van een touwje niets aan trekt.
En net voor het punt dat hij weg wil trekken drijf je hem extra op, zodat hij doorloopt. Kwestie van goed naar je paard kijken en consequent op het juiste moment ingrijpen. Houd hem voorwaarts.
Hulpteugels vind ik niet de oplossing. Deze zijn niet bedoeld voor dit soort problemen.

Suc6!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 13:37

yarka schreef:
Als hij dat telkens op hetzelfde punt doet, zou ik op dat punt bijvoorbeel een hindernis over dwars neer zetten, zodat er een 'wand' ontstaat waar hij langs moet lopen. Desnoods zet je eerst 1 staander, balk ertussenweer een staander, weer een balk en afsluiten met een staander. een soort van bakrand creeren, maar dan wat massaler dan een touwtje. Aangezien hij zich van een touwje niets aan trekt.
En net voor het punt dat hij weg wil trekken drijf je hem extra op, zodat hij doorloopt. Kwestie van goed naar je paard kijken en consequent op het juiste moment ingrijpen. Houd hem voorwaarts.
Hulpteugels vind ik niet de oplossing. Deze zijn niet bedoeld voor dit soort problemen.

Suc6!

helaas zou het met balken niet gaan want die hebben we niet bij de stal, en erop tijd bij zijn is ook moeilijk want ik probeer er al voor te wezen maar ook al loopt ie lekker voorwaarts hij gooit zijn kop de lucht in en naar de andere kant en dan hou ik er niks meer aan

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:09

Dus ook niet net voor dat punt nog extra drijven helpt?
Je mag hem er rustig in galop voorbij drijven hoor.

Heb je niet iets anders om op dat punt neer te zetten?
Een kar of een trailer bijvoorbeeld?

Kun je gewaar worden WAAROM hij er op dat punt tussenuit wil?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 14:18

Nee helaas werkt dat niet ook niet in galop, wat dat kan niet nog niet aan de longeerlijn vind ie erg moeilijk.

Hij draait meestal zijn kont naar buiten toe en gaat dan zijwaarts weglopen of met de kop naar mij toe kijken en hij wil ook nog weleens naar 5 rondjes mij gewoon of sleeptouw meenemen .......gelukkig niet lang want als ik boos op hem wordt stopt ie wel

ik denk dat ik toch meer moet oefenen en er maar iets voor zetten zodat hij makkelijker wordt, ik doe het ook niet zovaak omdat het toch altijd maar op ergenissen uitdraaid en dat werkt niet prettig

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:41

tinkersjakie schreef:
Hij draait meestal zijn kont naar buiten toe en gaat dan zijwaarts weglopen of met de kop naar mij toe kijken en hij wil ook nog weleens naar 5 rondjes mij gewoon of sleeptouw meenemen .......gelukkig niet lang want als ik boos op hem wordt stopt ie wel

Dit klinkt dus echt als verzet, en ik ben er van overtuigd dat jij dit kunt oplossen met het opsluiten van je paard tussen longeerlijn en zweep en hem er langs drijven. Wanneer jij de achterhand daar extra voorwaarts houd geef je hem de kans niet om zijn hoofd naar jou toe te draaien.
En wordt maar eens boos op dat moment! Hij neemt je daar in de maling, echt waar. En zolang dat lukt, zal hij dat ook blijven doen.
Wordt daar maar eens flink boos en drijf hem er langs!
De volgende keer zal hij 2 keer nadenken voordat hij daar iets uit wil halen.
Want dan wordt het baasje boos en met haar valt niet te spotten.
Natuurlijk zal het niet met 1x op te lossen zijn, maar als jij consequent bent en laat blijken dat jij de baas bent en hij zich niet moet aanstellen daar op dat punt gaat het vanzelf beter.

Ik weet uit ervaring dat het niet altijd makkelijk is, maar doorbijten helpt echt.