[AR] [NH] Problemen met Join Up met driejarige hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

[NH] Problemen met Join Up met driejarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:57

Op dit moment ben ik bezig met een 3-jarige hengst. Ik heb er goed over nagedacht, omdat het natuurlijk gevaarlijk kan zijn, maar als ik 'm niet beleer doen 15-jarige meisjes met 2 jaar manegelesjes het en dat lijkt me ook niet zo'n goed idee... Hij is erg dominant en ik kon de 7 Games eigenlijk niet ongevaarlijk met hem spelen. Ik heb een Join Up met 'm gedaan, en alles ging goed, alleen als ie naar me toe komt, en ik hem dan daarvoor beloon met gekriebel en hem masseer, wil hij mij ook kriebelen, maar nogal hardhandig, met zijn tanden dus. Hij doet dit ook als ik hem poets. Volgens mij wil hij niet bijten, maar hoe maak ik duidelijk dat ik dit waardeer, maar geen paard ben? Als ik hem na de Join Up grondwerk laat doen en dan aanwijzingen geef met de zweep (sla er nooit mee) begint hij ook te kauwen en te likken. Hij denkt dus dat het gewone grondwerk ook een Join Up is! Ik vind het dan zielig om er gewoon mee door te gaan: dan denkt hij natuurlijk dat ik het niet accepteer dat hij mij als leider erkent. Daarom ga ik dan meestal met 'm wandelen, maar zo kom ik niet aan grondwerk en longeren toe! Weet iemand wat ik kan doen? Castreren of wegbrengen naar een professionele trainingsstal is geen optie, aangezien het niet mijn eigen paard is... Er mee stoppen is natuurlijk wel een optie, maar na de Join Up loopt hij als een hondje achter me aan (hij negeert zelfs hengstige merries!) en gaat het prima. Heeft iemand tips? Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 04-03-05 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [NH] in titel vergeten

josien

Re: Problemen met Join Up met driejarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:29

Tja dat is nu precies waarom ik waarschuw geen join-up te gebruiken. Je hebt het paard door de join-up geleert dat overgave zorgt dat hij niet meer hoeft te werken. Gevolg is dat het paard bij het minste of geringste dit gedrag gaat vertonen. Het word een slaaf die alle geestelijk druk wil ontlopen en er dus zo snel een einde aan maakt.

Hoe je dit moet oplossen is zeer moeilijk. Je moet het paard kunnen duidelijk maken dat je geen overgave wil, maar samenwerking. Tja en als je dat kan uitleggen, dan heb je weer een ander probleem. Je hebt dan namelijk geen onderdanigheid meer, maar een paard die zich wil tonen en tja dat kan soms behoorlijk heftig zijn.

Een hengst heeft een heel andere manier van omgang nodig dan een merrie of ruin. Respecteer je dit niet, dan kon je zeker in de problemen. Doe je dit wel dan kan het fantastisch zijn om met een hengst te werken.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:11

Geen parellier Haha! Maar ik weet er wel het nodige van af. Je zegt dat je de 7 games niet ongevaarlijk kan spelen. Het si bij parelli toch zo dat als game 1 nog niet goed is je niet verder mag gaan Knipoog
Verder: een paard hoort dit gedrag niet te vertonen met licht grondwerk! Hoewel ik ook een paard ken die ik 2 keer naar links en naar rechts stuur die ook meteen kauwend staat te kijken. Bij haar is het ook deels onzekerheid. Ik probeer er dan altijd maar een beetje een spel van te maken Lachen
Ik zou zowieso geen Join Up uitvoeren, ook zonder dat kan je een erg goede band met je paard krijgen!
Verder vind ik het een lastig probleem om via inet uit te leggen, maar ik herken het "probleem" wel!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 13:45

Citaat:
Je zegt dat je de 7 games niet ongevaarlijk kan spelen. Het si bij parelli toch zo dat als game 1 nog niet goed is je niet verder mag gaan
Verder: een paard hoort dit gedrag niet te vertonen met licht grondwerk! Hoewel ik ook een paard ken die ik 2 keer naar links en naar rechts stuur die ook meteen kauwend staat te kijken. Bij haar is het ook deels onzekerheid. Ik probeer er dan altijd maar een beetje een spel van te maken

Bedankt voor jullie reacties! Niet echt slim idd dat ik een Join Up heb gedaan, maar als ik het 1e game van Parelli wil doen dan probeert hij al te bijten (verder ben ik ook nog niet gegaan), en soms steigert hij bij het leiden, en hij is al 1.65... om hem aan te kunnen heb ik dus toch de Join Up gedaan, maar nu zit ik dus wel met de gevolgen. Misschien is het bij hem ook wel onzekerheid, ja.

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:51

[quote="Fitch"]Hij is erg dominant en ik kon de 7 Games eigenlijk niet ongevaarlijk met hem spelen. Ik heb een Join Up met 'm gedaan, en alles ging goed, alleen als ie naar me toe komt, en ik hem dan daarvoor beloon met gekriebel en hem masseer, wil hij mij ook kriebelen, maar nogal hardhandig, met zijn tanden dus. Hij doet dit ook als ik hem poets. Volgens mij wil hij niet bijten, maar hoe maak ik duidelijk dat ik dit waardeer, maar geen paard ben?
pak een een brokje of iets anders lekkers om hem te belonen doe dit dat geven ipv maseer c.q gekriebel
Als ik hem na de Join Up grondwerk laat doen en dan aanwijzingen geef met de zweep (sla er nooit mee) begint hij ook te kauwen en te likken. Hij denkt dus dat het gewone grondwerk ook een Join Up is! Ik vind het dan zielig om er gewoon mee door te gaan: dan denkt hij natuurlijk dat ik het niet accepteer dat hij mij als leider erkent.
het betekent niet alleen ontspanning, maar ook overgave hij wacht wat jouw volgende opdracht is dat jij geaccepteerd wordt als leider betekend dat jij duidelijk moet zijn in wat je wilt, wil jij dat hij loopt of wil jij dat hij gaat spelen maak duidelijk door consequent te zijn wat jij wilt dan is het voor hem een stuk simpeler en zal zijn vertrouwen in jou groter worden. het is dus niet per definitie fout dat hij bij het grondwerk kauwt en likt je wilt het paardje toch op een ontspannen manier dingen bijbrengen?
Zoek in ieder geval iemand die jou hierbij kan helpen dan kom je een heel eind verder. Weet eerst wat je wil gaan doen Hoe je het wil gaan doen en neem dan pas actie. in ieder geval veel sucses hoop dat het je gaat lukken.

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:52

Fitch schreef:
Op dit moment ben ik bezig met een 3-jarige hengst. Ik heb er goed over nagedacht, omdat het natuurlijk gevaarlijk kan zijn, maar als ik 'm niet beleer doen 15-jarige meisjes met 2 jaar manegelesjes het en dat lijkt me ook niet zo'n goed idee... Hij is erg dominant en ik kon de 7 Games eigenlijk niet ongevaarlijk met hem spelen. Ik heb een Join Up met 'm gedaan, en alles ging goed, alleen als ie naar me toe komt, en ik hem dan daarvoor beloon met gekriebel en hem masseer, wil hij mij ook kriebelen, maar nogal hardhandig, met zijn tanden dus. Hij doet dit ook als ik hem poets. Volgens mij wil hij niet bijten, maar hoe maak ik duidelijk dat ik dit waardeer, maar geen paard ben? Als ik hem na de Join Up grondwerk laat doen en dan aanwijzingen geef met de zweep (sla er nooit mee) begint hij ook te kauwen en te likken. Hij denkt dus dat het gewone grondwerk ook een Join Up is! Ik vind het dan zielig om er gewoon mee door te gaan: dan denkt hij natuurlijk dat ik het niet accepteer dat hij mij als leider erkent. Daarom ga ik dan meestal met 'm wandelen, maar zo kom ik niet aan grondwerk en longeren toe! Weet iemand wat ik kan doen? Castreren of wegbrengen naar een professionele trainingsstal is geen optie, aangezien het niet mijn eigen paard is... Er mee stoppen is natuurlijk wel een optie, maar na de Join Up loopt hij als een hondje achter me aan (hij negeert zelfs hengstige merries!) en gaat het prima. Heeft iemand tips? Bedankt!

KiWiKo

Re: [NH] Problemen met Join Up met driejarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:00

Ik denk eerlijk gezegd dat ook jij hem beter kan laten staan..........

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:41

Citaat:
Als ik hem na de Join Up grondwerk laat doen en dan aanwijzingen geef met de zweep (sla er nooit mee) begint hij ook te kauwen en te likken. Hij denkt dus dat het gewone grondwerk ook een Join Up is!

Doe je elke keer een join up?

En kauwen en likken, bedoel je daar het onderdanige klappertanden mee (zoals veulens doen?) of "gewone" kauwbewegingen?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 22:26

PeruaansePas schreef:
Quote:
Doe je elke keer een join up?
En kauwen en likken, bedoel je daar het onderdanige klappertanden mee (zoals veulens doen?) of "gewone" kauwbewegingen?

Nee, ik heb nu zo'n zes keer met hem gewerkt waarvan ik twee keer (1e twee keer) een echte Join Up heb gedaan. De andere keren begon hij tijdens het gewone grondwerk (los longeren in stap en draf, terwijl ik als 'drijvende hengst' mee liep maar hem beslist niet opjoeg) te kauwen, maar niet dat onderdanige klappertanden. Gewone kauwbewegingen en af en toe de tong eruit, hoofd naar beneden.

gijsenkim schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat ook jij hem beter kan laten staan..........

Tsja... ik denk het zelf eigenlijk ook. Maar dat is moeilijk. Maar je hebt wel gelijk ja. Maar bedoel je dan dat ik niet geschikt ben voor hengsten of dat ik te weinig ervaring heb? (Rijd tien jaar, ook wedstrijden, veel ervaring, maar nog niet veel ervaring met NH) Zal er nog eens goed over nadenken en morgen waarsch. de boer een vervelende mededeling doen... maar dat liever dan een verpest paard en een mogelijke hersenschudding (of weet ik wat voor verwonding als hij weer dominant begint te doen) voor mij!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:29

ik denk dat dit specifieke paard gewoon even te lastig is.....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 01:49

Als je je niet op je gemak voelt bij dit paard, kun je het beter aan een meer ervaren persoon overlaten. Een onzeker paard kan heel gevaarlijk zijn. Misschien kun je samen met iemand dit paard opvoeden, dan leer je er vast veel van.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:25

PeruaansePas schreef:
Als je je niet op je gemak voelt bij dit paard, kun je het beter aan een meer ervaren persoon overlaten. Een onzeker paard kan heel gevaarlijk zijn. Misschien kun je samen met iemand dit paard opvoeden, dan leer je er vast veel van.

Precies! Maar de reden waarom ik 'm doe is omdat er helemaal niemand op stal was die 'm wilde doen... en anders moet ik er een ervaren iemand van buiten bij halen.
Ik ben eigenlijk een beetje bang voor 'm... Nagelbijten / Gniffelen Dus ik heb vandaag gezegd dat ik er mee stop. Ach, er zijn nog genoeg andere paarden maar ook jammer voor dat beestje dat ie alleen maar in z'n stal staat te staan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:31

Tja als je bang bent lok je ook een weer bepaald gedrag uit bij het paard. Voor hem is het misschien spelen, alleen kunnen mensen daar slecht tegen. Het is terecht dat je bang bent, een paard kan nu eenmaal meer hebben dan een mens.