[AR] Wijze mensen? Help UZ!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Wijze mensen? Help UZ!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 22:50

Het standaard praatje boven in UZ ( viewtopic.php?f=21&t=89664 ) zal onderhand wel door iedereen gelezen zijn. Helaas zijn dit enkel de regeltjes die voor UZ gelden en gaan we verder nouwelijks op de verschillende disiplines in, wat erg jammer is. Er is zoveel over te vertellen, en er is zoveel wat fout kan gaan en waar we elkaar misschien voor kunnen behoeden, dus bij deze een oproep aan wijze mensen die zich nuttig willen maken voor UZ!

Voor vrijheidsdressuur hadden we al een mooie FAQ. Helaas is dit ook de enige op heel uz!
viewtopic.php?f=21&t=343043 vd

Vandaag kreeg ik de melding of dit een sticky mocht worden;
viewtopic.php?f=21&t=363801
en dat vond ik uiteraard zeker de moeite waard!
Toch zou ik graag zien dat er ook over de andere disiplines een mooi stukje kwam. Helaas weet ik langena niet over iedere disipline genoeg om een tekst te maken, maar jullie vast wel!

Dus als iemand zich geroepen voelt om voor 1 (of meerder) van deze onderwerpen een FAQ wil schrijven, heel graag!
Het bedraagd (met tussen haakjes erachter aan welke onderwerpen ik dacht):

* Longeren (hoe beginnen, met welke leeftijd, welke bijzetteugels zijn er, hoe vaak en hoe lang, risico's en interessante links naar topics)
* Aangespannen Rijden (+ lange lijnen) (zelf doen vs laten beleren, welke leeftijd, iets over de wagen, iets over het tuig, risico's en interessante links naar topics)
* Natural Horsemanschip (+ Freestyle) (wat is het, voor wie is het geschikt, hoe vaak trainen, begin leeftijd, risico's, links naar topics)

Maar uiteraard is een eigen creatie ook helemaal prima!
Post hem hieronder, en ik zoek uit of voeg samen wat nuttig is!
Leef jullie uit bokkers!

Sjonniej

Re: Wijze mensen? Help UZ!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:20

Ik schrijf wel een stukje over mennen.

Menwedstrijden?
Natuurlijk is het hartstikke leuk om met je shetlander een rondje door de polder of het bos te rijden, maar vergeet niet dat het een stuk gevaarlijker is dan ohz. Denk maar eens aan de gevolgen als je aanspanning aan de hol gaat. Wees daarom altijd oplettend en neem áltijd een ervaren iemand mee, voor als er iets gebeurd. Vergeet, als je met een vriendin bent, niet op je pony te letten ipv. dat je constant met je vriendin zit te beppen. Want daardoor gebeuren helaas veel kleine ongelukjes, die wel fataal kunnen zijn.

Na een paar jaar 'bos-crossen' wil je natuurlijk eens een wedstrijdje meepikken. Zorg dat je je spullen goed voor elkaar hebt. Er is natuurlijk niets zo vervelend dan wanneer jij op een wedstrijd komt en je wordt teruggestuurd omdat je pony's geen chip of iets hebben.
Vergeet tijdens de wedstrijden ook nooit dat je voor jezelf rijdt. Laat je nooit ompraten door iemand, om toch een gevaarlijkere route te nemen. Weet waar je voor staat en ga geen rare dingen uithalen. Je staat tijdens de wedstrijd al onder spanning en dan is de kans op een stuurfoutje stukken groter.

Natuurlijk wil je dan ook wedstrijden gaan rijden. Je hebt de keus uit; Dressuur, Vaardigheid of samengesteld. Bij alle soorten wedstrijden heb je 1 startkaart nodig, voor alles dezelfde, alleen moet je per onderdeel apart coupons aanvragen. Voor iedere proef die je rijdt, stuur je 1 coupon op naar een wedstrijd. Ook ben je verplicht je paarden te laten registreren, dan wel met chip of DNA, ze moeten 1x per jaar geënt worden (binnenkort zelfs 2x per jaar) en bij pony's tussen de 1.45 en 1.50 moet je ze tot hun achtste jaar laten meten. Het mennen kent namelijk geen E-pony's, dus als je pony 148,1 cm hoog is, dan is het een paard.

Bij de dressuur heb je de niveau's B, L, M, Z, ZZ. De proeven zijn zeker niet moeilijk, maar 1 ding is zeker; je pony's moeten goed in de hand staan. Zodra ze niet te sturen zijn, heb je echt een probleem, zeker als je met 1 hand moet rijden. De wedstrijdbaan is indoor 20x40 of 20x60 en outdoor 30x60. De winstpunten regeling is hetzelfde als ohz. Gemiddeld een zes is 1 winstpunt, tussen de 6,5 en 7 gemiddeld is 2 winstpunten en hoger dan een 7 is 3 winstpunten.
Bij 5 winst. mag je naar de L, bij de andere klasses heb je er 10 nodig (en max. 20) om over te gaan.

Bij de vaardigheid heb je de L, M en Z. Bij de klasse L krijg je 35 centimeter extra bij de spoorbreedte van je wagen, in de M is het +30 en in het Z +25. Het tempo dat je verplicht bent om te rijden is een arbeidsdraf. Als je helemaal foutloos bent, mag je een barrage rijden. Deze telt mee voor de eindklassering, maar niet meer voor je winstpunten. Bij een foutloos basisparcours krijg je 2 winspunten, bij een balletje 1 winstpunt, of tijdfouten die gelijk staan aan een balletje (3 str.) en meer dan dat is geen winstpunten. Bij 10 winstpunten mag je over en met 20 moet je over.

Over het samengesteld is een heleboel te vertellen. Ten eerste is het ingedeelt in 4 klasse's, klasse 1, 2, 3, en 4. De klasse 1, 2, 3 is basis. De klasse 4 kunnen internationaal starten, hebben andere wedstrijden en hebben een hoop extra regels. Het samengesteld bestaat uit 3 onderdelen; Dressuur, vaardigheid op zaterdag en de marathon op zondag.
De dressuurproeven zijn iets simpeler dan de proeven van het andere dressuur. Ook de wedstrijdring is een stuk groter, deze is 30x60, 40x80 en voor de langspannen (en vaak klasse 3) 40x100.
De vaardigheid is vaak een stuk technischer en je moet flink doorrijden. Tegenwoordig heb je zelfs een handgalopje of middendraf nodig, om binnen te toegestane tijd het parcours af te leggen.
De marathon bestaat uit 6 hindernissen en een wegparcours. Bij elkaar is een marathon ongeveer 15 km, waarvan 1 km stap en de rest draf. In het wegparcours moet je een vastgestelde snelheid aannemen, ben je te laat of te vroeg, krijg je strafpunten.
De hindernissen moeten natuurlijk zo snel mogelijk en tellen hard mee in het klassement.
Al met al kost zo een weekend dus veel kracht van je paard (en jezelf). De winstpunten en klassering is gericht op de totaal uitslag, maar ook de dressuur bepaalt hoeveel winstpunten er max. gehaald kunnen worden.

Op de site van de KNHS, kun je alle details en prijzen vinden. Ook staat het hele regelement erop, dus genoeg om even door te spitten. Doe dit dan ook als je wedstrijden gaat rijden, je wordt geacht de regels te kennen. Ken je die niet is het jouw probleem maar kan je daar wel op gestraft worden.
Ook iets belangrijks; Als je een startkaart etc. hebt maar je geen wedstrijden meer rijden die niet bij de KNHS zijn aangemeld, zogeheette 'wilde wedstrijden'. De KNHS wil van deze wedstrijden af omdat het bij een aantal nogal schort aan de regels en veiligheid. Ik heb het niet bedacht, maar houdt er wel rekening mee. Als ze je betrappen wordt je voor 3 wedstrijden geschorst.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:31

Zelf beleren of laten doen?
Altijd gaaf om je eigen pony te beleren en samen te leren. Maar is het wel een idee om zelf wat te proberen en hem er zelf voor te knopen? Eigenlijk niet, zoiets gaat 100 keer goed maar daarna niet meer.
Het is beter om van te voren een paar lesjes te nemen, een ervaren iemand erbij te halen of hem weg te brengen. Zo weet je zeker dat er niets fout kan gaan in het begin. Want daar kan je toch het meeste in verpesten.
Begin zowiezo niet aan het mennen voor je een paar keer ergens hebt gelest. Een goed begin is het halve werk en is het koetsiersbewijs bijvoorbeeld. Een curses waar je een hoop over de basis leert en waar je veel aan zult hebben als je nog nooit hebt gement.

Vanaf welke leeftijd?
Vanaf 3 jarige leeftijd mag je dressuur en vaardigheid starten en vanaf 4 jaar het samengesteld. Maar begin met het beleren ook liever pas rond die leeftijd. Het trekken is dan wel iets heel anders dan het dragen, maar zeker zo belastend voor een groeiend paard.
Begin met 3 jaar rustig met longeren en bouw het zo verder uit. Áls je hem wegbrengt is het slim hem via het longeren alvast wat bitwijs te maken en de commando's aan te leren.

Wat voor wagens en tuigen heb je?
Een hoop keus; tweewieler, sulky, concourswagentje, marathonwagen, recreatiewagen, koets of een zelfbouw. Op marktplaats is al een hoop te koop, maar je weet nooit zeker of het goed is. Een lik verf kan al een hoop verbergen. Daarom is het beter om met dit soort dingen iets langer door te sparen en meteen iets nieuws, iets goeds te kopen. Dan hoef je niet meteen naar de duurste wagenbouwer, maar een nieuwe wagen heeft zowiezo minder kans op gebreken dan een 2e hands.
Denk vooral goed na over wat je wilt. Wil je alleen boscrossen of ook wedstrijden? Hoeveel kan mijn pony trekken, met hoeveel mensen wil ik weg? Als je een klein shetje hebt, die je alleen door de polder wilt sturen heb je aan een tweewielertje genoeg. Maar wil je met meerdere mensen op stap, lange ritten maken en misschien zo af en toe een wedstrijdje meepikken, is een reacreatie- tot marathonwagen een stuk beter.

Kwa tuigen is er niet zo veel keus; leer of kunststof. Een merk om aan te raden is Ideal. Het heeft een goede kwaliteit maar is zeker niet duur. Het verschil tussen kunststof en leer is ook erg klein. Het is meer jouw smaak; wat vind je mooier. Het meeste leer is toch verstevigd met nylon en het kost ongeveer evenveel.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 19:01

Bedankt Sjonnie!!

Meer hulp, bokkers?

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:27

Heb je dat helemaal zelf uitgetikt Sjonniej??
Ik vind t een mooi stukje tekst Lachen
Ik heb hier op mijn pc nog een word-documentje over NH..
maar ik weet niet meer van welke site ik heb em. Ik had het eigenlyk gekopierd (8 blz.) omdat ik eht dat na kon lezen, maar ik weet dus niet of ik het zo op bokt kan/mag zetten aan gezien ik geen idee heb van wie het is Bloos!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:46

Marieke; Jap, gisteren even snel toen ik toch niets kon doen door dit poedersuiker weer.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 22:35

Ik heb wel een tekstje over The Seven Games. Maar echt wat dieper erop in heb ik niet... Hebben we geen Nh'ers hier?, kom mensen!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:12

Wat een super duidelijk stuk Sjonniej!!! OK dan!

ik kwam alleen 1 klein foutje
Sjonniej schreef:
tijdfouten die gelijk staan aan een balletje (3 str.)

maar 1 balletje is 5 strafpunten
en voor elke seconde tijdoverschrijding van de toegestane tijd 0.5 strafpunten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:12

mriekie schreef:
Wat een super duidelijk stuk Sjonniej!!! OK dan!

ik kwam alleen 1 klein foutje
Sjonniej schreef:
tijdfouten die gelijk staan aan een balletje (3 str.)

maar 1 balletje is 5 strafpunten
en voor elke seconde tijdoverschrijding van de toegestane tijd 0.5 strafpunten

Nee jij moet goed naar de regelementswijzingingen kijken Lachen
Het is sinds dit jaar 3 strafpunten geworden.