[AR] beleren/eerts enkelspan of meteen tweespan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

[AR] beleren/eerts enkelspan of meteen tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 23:11

Nu de blijkt dat de vorige eigenaren toch de waarheid spraken en Roger toch 2,5 jaar is (in plaats van 1,5 wat we dachten) kan ik dus langzaamerhand beginnen met beleren.
Hij is nog heel jong en springerig in zijn gedrag dus we doen het nog rustig aan, maar zit al wel met een vraag voor straks.
Eli loopt al heel mooi voor de wagen en Roger moet er in de toekomst naast in tweespan. Ik wil dat Roger zowel in enkel als dubbelspan kan lopen straks, maar hoe zal ik beginnen?
Hem eerst naast Eli in tweespan zetten of eerst in enkelspan? Natuurlijk eerst zonder wagen alles leren enzo maar ik neem aan dat jullie wel doorhebben dat ik wel zo verstandig ben Tong uitsteken

Hij zou steun kunnen hebben aan Eli, maar wat vinden verder jullie de voor en nadelen. Hoe hebben jullie het gedaan of zouden jullie het doen?

kizz_rianne

Re: [AR] beleren/eerts enkelspan of meteen tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:40

ik heb verder maar een beetje verstand van mennen, dus weet niet of je mijn advies zou moeten opvolgen.. maar ik zou eerst enkelspan beginnen
waarom: geen idee, heb het idee dat zoiets gewoon wat makkelijker gaat!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 09:24

kizz_rianne schreef:
ik heb verder maar een beetje verstand van mennen, dus weet niet of je mijn advies zou moeten opvolgen.. maar ik zou eerst enkelspan beginnen
waarom: geen idee, heb het idee dat zoiets gewoon wat makkelijker gaat!

Dat denk ik in eerste instantie ook, maar ik hoor ook vaak dat ze een jong paard naast een ervaren paard zetten waar hij steun aan heeft en hij nog niet echt hoeft te trekken.
Dus vandaar mijn vraag om meningen zodat ik het zelf kan afwegen wat ik ga doen.

Oei ik zie nu pas de spelfout in de titel en nu kan ik het niet meer veranderen Bloos

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:58

Ik denk dat het verschillend is per paard/pony.
Wij hebben onze hengst eerst enkelspan gedaan. Die moest eerst op zijn eigen benen leren lopen. En achteraf heel wijs om eerst enkelspan te doen. Toen we ze in tweespen zetten ging het gelijk prima. En liep hij ook goed mee.
Maar soms is met tweespan beginnen geen slechte keus, dus ligt eraan. Neem aan dat je dan wel een ervaren tweespanpony/paard ernaast hebt. Zo doet iemand uit de buurt het vaak, die heeft een super braaf en ervaren paard, en dan zet je er makkelijk eentje naast.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:56

In de meeste boeken wordt geadviseerd om in tweespan te zetten zodat het paard kan leren van de "leermeester" (het ervaren paard)
Ik persoonlijk begin in enkelspan, ik vind dat de pony eerst moet leren om zelf goed te trekken anders heb je het risico dat hij het werk overlaat aan het ervaren paard. Ik weet ook niet of het andere paard gewent is om in tweespan te lopen. Die moet er ook aan wennen. Als hij het niet gewent is zou ik toch echt in enkelspan beginnen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:13

tsja tweespan beginnen kan wel een goed idee zijn, mits het paard waarnaast het jonge paard staat wel ervaring heeft met tweespan
anders blijf ik erbij dat je beter met enkelspan kan beginnen Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:22

Liever eerst enkelspan. Dan leren ze netjes op hun eigen benen te lopen en weten ze ook wat trekken is.
Als je hem meteen in het span zet blijft hij waars. net wat achter je ervaren pony lopen, zo hoeft hij niet te trekken. Maar als je dan eens een beetje dressuur in het enkelspan wilt trainen, kom je een hoop kleine vervelende dingetjes tegen die je beter meteen in het begin op kan lossen.

En aangezien je hier in de buurt toch geen heerlijke tochten kan gaan maken, dat je het doet om kilometers in zijn benen te rijden, zou ik zeker beginnen met enkelspan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:36

verschilt per paard, de ene kan makkelijk alleen lopen, de andere die moet eerst nog even naast een ervaren paard lopen.

reden waarom je heb in het 2 span ipv enkelspan zou zetten zou dus kunnen zijn dat hij niet tegen de druk tegen zijn borst kan en dus gaat staken. Andere reden: hij is nog niet sterk genoe, hij is erg traag of is gewoon dwars. In het verkeer wil het ook weleens helpen om er een ander paard naast te zetten die wel gewoon doorloopt bij enge dingen en dus het jonge paard gewoon mee neemt.

suc6 ermee

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:17

Wij beleren altijd eerst in het enkelspan, maar dat komt eigenlijk ook omdat onze ervaren spanpony's een beetje nare eigenschappen hebben (steigeren bij het aanlopen en zo) die we niet de jonge pony's willen leren. Wel gaan ze later een keertje het span in, als ze al redelijk enkelspan lopen. Dit meer omdat ze vaak niet door water of zo willen lopen, en die ervaren spanpony's dus wel, en die slepen ze er dan wel doorheen. Meestal is 1 keer genoeg om ze zoiets te leren. Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:01

Als je een gewoon doorsne karakter paard hebt, zonder al teveel poeha, ben ik ervoor om ze allebei afzondelijk van elkaar te beleren, dus eerst allebei netjes in het enkelspan en mooi op eigen benen lopen en de wagen leren trekken.

Sommige paarden zijn wat zenuwachtiger of onzeker dan kun je evt dit paard naast een ander Ervaren paard zetten, dat moet dan ook echt een braaf menpaard zijn, die de nodige kilometers erop heeft zitten.
2 jonge paarden die geen ervaring hebben samen tegelijk beleren voor een 2 span, is bijna vragen om problemen, tuurlijk kun je het geluk hebben dat het goed gaat, maar dan spreek je eerder van een uitzondering dan regel.

Mijn pony's lopen eerst allebei in het enkel en ik mag nog maar hopen dat ze van de zomer samen een mooi geheel vormen, al lopen ze afzonderlijk van elksaar nog zobest dat zegt niks over het span dat ze moeten gaan vormen, je kunt bepaalde dingen inschatten en evt wat bijtrainen, maar het kan uiteindelijk niks worden met die 2. Ik hoop natuurlijk van wel en ik denk ook best dat het zal gaan, maar een echt goedlopend 2 span heb je niet zo 1 2 3, dat is trainen trainen en geluk hebben.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:55

Ik zou eerst enkelspan doen. Zo leert hij zelf iets spannends te doen, en leert hij wat trekken is. En dat hij op z'n eigen benen moet lopen. Tweespan is toch heel anders, en als je hem dan later in het tweespan zet kan hij toch alsnog naast een ervaren pony in het tweespan. Kan hij alsnog geholpen worden maar dan kent hij de basis zegmaar al. Haha!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:29

Dat wordt dus duidelijk eerst enkelspan wat ik zelf eigenlijk ook al van plan was.
Bedankt voor de adviezen allemaal.