[AR] [VD] Volgen zonder halster aan +lui achterbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

[VD] Volgen zonder halster aan +lui achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 18:39

Hoi! Dit is mijn premiere op UZ Pling Ik ben niet zo'n VD'er maar af en toe doe ik toch wel eens een poging bij dingen die ik hadig of nuttig vind.

Dus meteen maar een paar flink intelligente vragen Clown

Probleem 1: we hebben een loopstal en af en toe lopen onze ponies tijdens het uitmesten flink in de weg. Ik zou mijn dikkerd dus graag willen leren om mee te komen als ik hem bij zijn manen of zijn voorpluk pak. Maar dat wil hij dus niet en loopt dan de tegengestelde kant op, zodat ik hem wel los moet laten. Ik heb geen zin hem elke keer een halster om te doen -dat laat hij overigens perfekt toe, loopt dan niet weg en komt direkt mee- en wil hem ook niet telkens uit de weg duwen.
In de rijbaan loopt hij wel gewoon zonder halster achter me aan, maar op stal doet hij zijn eigen zin. Wie heeft er ideeen om hem ook daar zonder halster onder controle te krijgen?

Probleem 2: Als ik mijn dikkerdje aan de hand laat wijken, krijg ik alleen zijn voorhand onder controle. Dwz de voorbenen kruisen probleemloos over. Maar met zijn achterbenen is hij ontzettend lui. Zo laat hij zijn spilbeen gewoon op de grond staan ipv er mee te stappen. De hoef draait dan mee zonder van de bodem af te komen. Vreselijk slecht voor zijn gewrichten natuurlijk! Koe
Die luie achterhand heeft hij zowel bij het rijden als bij het grondwerk. Medisch is hij in orde. Ik zou er graag op beide fronten aan werken. Toucheren met de zweep helpt een of twee keer; dan houdt hij het voor bekeken. Wie weet raad?

kizz_rianne

Re: [VD] Volgen zonder halster aan +lui achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:48

Probleem 1:
www.pink-horizon.nl
daar staan manieren zodat je je paard kunt leren je te volgen oid..
eerst moet 'ie braaf kunnen luisteren aan het halster en daarna kan je proberen om zonder halster dezelfde commando's te geven en te kijken of je paardje luisterd. als die braaf is belonen (dmv snoepjes ofzo), anders niet.

Probleem 2:
ik zou zeggen zweep, maar valt dit niet onder RT?

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:14

Bij NH en VD is het een beetje de regel dat een paard vrij is in eigen stal en daar dus geen trucjes ed hoeft te doen. Veel ponies die ik ken vinden het ook niet fijn om aan de voorpluk meegenomen te worden, vind ik niet zo gek ook Lachen
Wat je wel kan doen is zorgen dat je een touwtje bij je hebt en zodra de pony in de weg staat, zwaaien met het touw in zijn/haar richting. Met Freestyle betekend dit dat je pony zich moet verplaatsen, weg van het touw . Bij mijn pony werkt dit prima!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 16:33

OK, dat snap ik en dat met dat touwtje zie ik ook wel zitten Knipoog Thanks!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:20

touwtje klinkt inderdad wel handig Ja