[AR] [NH/VD]Wat is het beste voor mijn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

[NH/VD]Wat is het beste voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 20:12

Ok ik begin maar even met dit; ik wil nu nog niet beginnen met NH of VD (paardje is 2, pas met 2.5 wil ik gaan beginnen)
Maar omdat ik wel elke dag met m'n pony omga en met hem van het ene naar het andere weiland moet lopen heb ik al wel een indruk van hem. Hij loopt heel snel voor me uit en wil gewoon harder. Ik hou hem nu gewoon kort maar ik baal wel een beetje want ik weet niet goed hoe ik zonder geweld kan bereiken dat hij ontspannen achter me aan loopt. En volgens mij is hij nog te jong voor NH (geestelijk) om hem iets te leren.

Vind het best lastig maar ik moet echt van dat ene weiland naar het andere en ik wil niet dat ik het hem nu verkeerd aanleer...

Wat zou ik kunnen doen?

Alvast bedankt Lachen

natas101

Re: [NH/VD]Wat is het beste voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:53

ik denk dat hij zo voor je uitloopt omdat hij zijn energie gewoon kwijt wil en dus (zeg maar) wil gaan renne ik weet niet of je je pony wel longeerde enz ..zodat hij/zij z'n energie kwijt kan...
mischien komt het daar door... Knipoog

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:57

VD en NH zijn 2 totaal verschillende dingen. VD is een vorm van sport met je paard waarin gehoorzaamheid een grote rol speelt. Nh is een manier van omgaan met je paard. VD is belasting, en daarom mag een paard niet jonger dan 2,5 zijn voor je met hem aan VD gaat doen. NH is geen belasting maar opvoeding, die je dus al aan een veulen mee kan geven. Als ik jou was zou ik me wat gaan verdiepen in NH. Ik moet heel eerlijk bekennen, ik doe aan VD en niet aan NH, tenminste, niet fanatiek. Ik lees er wel veel over en de dingen die naar mijn gevoel kunnen helpen om de band met mijn paard te verbeteren, die gebruik ik. Hopelijk heb je iets aan deze info, voor directe info over NH verwijs ik je naar anderen die daar veel meer verstand van hebben!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:38

als je wil dat de pony achter je blijft en je hebt voldoende ruimte en tijd kan je proberen elke keer als de pony voor je gaat lopen je om te draaien zodat de pony weer achter je staat. Dit heel consequent blijven herhalen totdat hij weet wat de bedoeling is. wat ook kan helpen (als de pony daarnaar luisterd) is stilzetten en een paar stapjes achteruit totdat hij goed staat. ook hierbij consequent blijven.

meer kan ik zo niet bedenken, maar het is ook al laat (lees vroeg)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 13:10

Als eerste hartsikke bedankt voor de reacties die ik nu al heb OK dan!

natas101 schreef:
ik denk dat hij zo voor je uitloopt omdat hij zijn energie gewoon kwijt wil en dus (zeg maar) wil gaan renne ik weet niet of je je pony wel longeerde enz ..zodat hij/zij z'n energie kwijt kan...
mischien komt het daar door... Knipoog

Longeren doe ik zeker niet hij is nog maar 2 en in de wei kan hij gewoon al z'n energie kwijt Lachen
Amable schreef:
VD en NH zijn 2 totaal verschillende dingen. VD is een vorm van sport met je paard waarin gehoorzaamheid een grote rol speelt. Nh is een manier van omgaan met je paard. VD is belasting, en daarom mag een paard niet jonger dan 2,5 zijn voor je met hem aan VD gaat doen. NH is geen belasting maar opvoeding, die je dus al aan een veulen mee kan geven. Als ik jou was zou ik me wat gaan verdiepen in NH. Ik moet heel eerlijk bekennen, ik doe aan VD en niet aan NH, tenminste, niet fanatiek. Ik lees er wel veel over en de dingen die naar mijn gevoel kunnen helpen om de band met mijn paard te verbeteren, die gebruik ik. Hopelijk heb je iets aan deze info, voor directe info over NH verwijs ik je naar anderen die daar veel meer verstand van hebben!

Ik heb heel veel aan die info! Ik heb me in NH al aardig verdiept maar ik wist niet zeker wat nou het beste is zeg maar.
Maar wat kan ik voor oefeningen doen van NH wat helpt dat hij achter me komt te lopen en wat niet te belastend is? Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 13:13

O, ja ik heb nog een vraag, ik wil een boekje met trainingen (die je gewoon goed op weg helpt en veel info geeft) over NH, ik ben daar nog een beginner mee dus welke zou ik het beste kunnen kopen?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:51

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:56

Amable schreef:
Boeken heb ik niet voor je, sites wel... Deze site is van Josien van Bokt, je kan haar ook pben met vragen, zei weet echt super veel! http://www.clerx.nl/jvdpoel/index.html
Ik zie nu trouwens dat zij ook een aantal boeken aanbeveelt op haar site Lachen

Gisteren had een vriendin van me (meikie hier op bokt) les van josien. Daarin is veel gedaan met het leiden van het paard. Voor het paard niet al te inspannend, het paard van meikie begon zich helemaal te ontspannen etc.
Later heb ik het ook geprobeerd met de moeder van het paard van meikie (voor mij totaal onbekend paard, 21 jaar oud) en na wat gedoe had zij het ook door. Die zenuwachtige merrie die je eerst constant voorbij wilde, volgde me aan een slap hangend touw.

De site van josien staat ook vol informatie, maar ik vond het heel leuk en leerzaam om het ook zelf eens te ervaren. De verschillen in houding kunnen heel subtiel zijn, maar voor het paard heel veel verschil maken.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:50

Paulatjuh schreef:
O, ja ik heb nog een vraag, ik wil een boekje met trainingen (die je gewoon goed op weg helpt en veel info geeft) over NH, ik ben daar nog een beginner mee dus welke zou ik het beste kunnen kopen?
kijk eens op www.emielvoest.nl misschien kan je daar wat mee (heeft ook bruikbare boeken geschreven vind ik)