[AR] [lo] is longeren slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

[lo] is longeren slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 20:36

hoi, ik longeer mijn pony de afgelopen tijd best veel omdat met dit weer rijden niet zo goed gaat en ze wat losser door t lijf moet worden, ik longeer haar dan met bijzet (touwtjes) of dubbele longe, gaat best goed alleen wil ze niet zo goed in n hard tempo blijven lopen, iemand tips? en is het slecht als je 2, 3 keer per week longeert? vandaag had ik r een klein meisje opgezet aan de longe, beetje leren licht rijden haha heel grappig en meteen mijn pony beweging gegeven! Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-02-05 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast na verplaatsing

Alytje

Re: is longeren slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:45

ik longeer mijn shet ook 2/3 keer in de week (bijna altijd met touwtjes), omdat ik er niet op kan rijden en ik wil toch dat ze beweging krijgt.
Ik denk niet dat het slecht is, zolang je je paard maar niet elke dag heel lang longeert op een kleine volte.
Mijn pony krijgt er iig niks van, alleen maar een goede conditie Knipoog

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:51

longeren is juist goed Haha!
mijn pony gaat er juist veeeeeeel beter van lopen Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:16

Regelmatig longeren is slecht omdat ze op een kleine volte lopen. Dit is slecht voor de gewrichten. Af en toe kan geen kwaad. Maar zelf ben ik een voorstander om als het paard eenmaal onder zadel is de longeer lijn niet meer te pakken.
Het is allerminst 'goed' voor je paard. Het bevordert de gangen e.d. niet. Dus als je hem dan beweging wil geven gooi hem dan los.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:19

vaak en lang longeren is niet goed, vooral bij jonge paarden.
Het is slecht voor de gewrichten.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:25

ik weet het niet maar ik kan niet zeggen dat longeren slecht is voor me pony...
iedere dag nadat ik heb gelongeert neemt hij automatisch zn achterhand veel beter mee
Dan kan je mij niet vertellen dat het slecht is voor zn gangen....Verward

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:36

nickjuh schreef:
ik weet het niet maar ik kan niet zeggen dat longeren slecht is voor me pony...
iedere dag nadat ik heb gelongeert neemt hij automatisch zn achterhand veel beter mee
Dan kan je mij niet vertellen dat het slecht is voor zn gangen....Verward

Het is niet slecht voor zijn gangen, maar wel voor zijn gewrichten, doordat hij steeds op de volte loopt. Net zoals een stapmolen en zo'n loopband ook niet zo geweldig is voor de gewrichten van je paard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:44

Ik zei ook niet dat het slecht is voor zijn gangen, maar dat het niet verbeterd en je dan beter hem kan losgooien omdat logeren slecht is voor de gewrichten!!!

Wel lezen he Knipoog

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:46

maar als je dan je volte gewoon groot maakt en dan steeds van kant wisseld... dan is er toch niet veel aan de hand...
volgens mij is het veel slechter om bijvoorbeeld over de weg met je paard te lopen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:54

nickjuh schreef:
maar als je dan je volte gewoon groot maakt en dan steeds van kant wisseld... dan is er toch niet veel aan de hand...
volgens mij is het veel slechter om bijvoorbeeld over de weg met je paard te lopen.

dan is het nog slecht voor de gewrichten Knipoog maar er is niets mis met logeren, zolang je het maar niet te lang en niet te vaak doet.
Ik longeer mijn paarden ook 1 keer in de week met pessoa, dus ik ben er niet tegen ofzo.
en over de weg lopen met je paard is niet slecht hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:55

Marije1984 schreef:
Regelmatig longeren is slecht omdat ze op een kleine volte lopen. Dit is slecht voor de gewrichten. Af en toe kan geen kwaad. Maar zelf ben ik een voorstander om als het paard eenmaal onder zadel is de longeer lijn niet meer te pakken.
Het is allerminst 'goed' voor je paard. Het bevordert de gangen e.d. niet. Dus als je hem dan beweging wil geven gooi hem dan los.

Ik denk dat jij een verkeerde voorstelling hebt van longeren. Als je het op een goede manier doet, ben je echt aan het werk met je paard aan de longeerlijn en geef je hem niet enkel 'even beweging'. I.t.t. tot wat jij beweert, zie ik juist wel dat de gangen verbeteren. Paarden kunnen echt enorm opknappen en sterker worden door longe-arbeid. Ik ben er juist wel voor om regelmatig te longeren. Paarden worden er lekker los van en raken beter bespierd. Ook worden ze makkelijker te rijden. Sommige problemen zijn aan de longe ook een stuk makkelijker op te lossen/te verbeteren dan vanuit het zadel.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:57

wel als je flink veel over de weg draaft en galoppeerd...
dan gaan zn gewrichten ook kapot..
idd lopen niet nee Knipoog

maar ik ken een paardje die daardoor afgemaakt moest worden. Huilen

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:59

ik ben het helemaal eens met CCCCorine Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:06

Draven over de weg is niet slecht, galoperen wel. (daarbij is galoperen over de weg gevaarlijk i.v.m. uitglijden)

Longeren is niet slecht, zolang je het maar niet lang achter elkaar doet. 20 minuten (zonder in en uitstappen) is lang zat naar mijn idee en uiteraard regelmatig van hand veranderen.

Het in en uitstappen doe ik bij voorkeur rechtuit aan de hand op het harde.

Overigens longeer ik 1 soms 2x per week.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:10

Ineke2 schreef:
Draven over de weg is niet slecht, galoperen wel. (daarbij is galoperen over de weg gevaarlijk i.v.m. uitglijden)

Longeren is niet slecht, zolang je het maar niet lang achter elkaar doet. 20 minuten (zonder in en uitstappen) is lang zat naar mijn idee en uiteraard regelmatig van hand veranderen.

Het in en uitstappen doe ik bij voorkeur rechtuit aan de hand op het harde.

Overigens longeer ik 1 soms 2x per week.

hier ben ik het wel mee eens, en ook wel dat longeren goed is en je er veel mee kan oplossen. zolang je maar niet een uur achter elkeer longeert, wat je toch best nog wel vaak ziet...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:26

De vraag was of het slecht is en aangezien ik van een dierenarts heb gehoord dat het de gewrichten beschadigd is het dus slecht.
Natuurlijk is het voor sommige een uitkomst. Ik zeg ook niet doen, maar ALS het even kan niet doen.
En daar komt bij dat je alles onder het zadel op kunt lossen en dit is een stuk gezonder. Ik pak ook wel eens een paard op de dubbele longe als die op een kant vast zit en dit niet verbeterd.
Dus de voordelen wegen in mijn ogen niet op tegen de nadelen.
Mensen die werken aan de long hebben VAAK minder tijd. Ik beweer dus niet adt dat hier het geval is. Maar onder het zadel worden gangen beter, spieren sterker en knappen de paarden op met de juiste training.
Dus ik zie er gewoon geen voordeel erin, omdat het in vergelijking met het rijden niks toevoegd.
Mensen die mennen zijn meer op de longe aangwezen dan ruiters. Waar of niet waar?!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:21

volgens mij is het niet slecht en als je geld hebt, dan kan je het boek longeren met Lammert Hamstra kopen. dit stond bij Divoza: Boek: Longeren met Lammert Haanstra (bst.nr.: 90322)
Goed longeren is een kunst waar net zoveel inzit als in rijden, mennen en springen en is onontbeerlijk voor een ieder die met paarden omgaat. Dit boek brengt alle technieken en problemen in woord en beeld. Lammert Haanstra heeft zijn schat aan ervaringen samen met Claartje v.d. Andel uiteengezet. Dit boek kost 16.87 euro
hij staat er volgens mij redelijk om bekent dat hij heel met longeren deed. inderdaad maakt de leeftijd ook uit. voor 2 jaar kan je geloof ik beter niet veel aan de longe. dat heeft dezelfde redenen als rijden op die leeftijd en ze hebben hun evenwicht gebogen nog niet genoeg gevonden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:38

Ik longeer mijn paard ook best vaak met de dubbele lijnen. Hij krult zich gauw op en met longeren kan ik hem met z'n neusje over de grond laten lopen wat met rijden niet goed lukt. Dus voor mij heeft het als voordeel dat hij z'n rug eens vlink kan oprekken en goed kan ontspannen.

Wel grappig om te weten is dat een paard niet weet dat hij rondjes loopt. Klinkt gek, maar hij denkt dat hij een hele wandeling maakt en dat jij al die tijd met hem mee loopt.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:42

Te veel longeren op een te kleine volte voor een te lange tijd aan een stuk is inderdaad niet goed.

Maar dat geldt voor alles waar te voor staat.

Met beleid longeren is goed voor de spieropbouw, gangen en souplesse. Tevens biedt longeren de mogelijkheid om op een afstandje de bewegingen van het paard te bestuderen en zo eventuele gebreken te constateren.

Draven over de weg is, mits ook weer met mate, zeker goed voor de botten en pezen. Die worden hier harder en sterker van.
Sterker nog, alleen maar rijden in de bak resulteert in slappere botten en pezen. Vandaar dat veel (endurance) ruiters veel stap en draf werk over harde ondergrond doen. Zeker met een jong paard is het verstandig om regelmatig over harde ondergrond te stappen.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:47

Je hebt overal voorstanders en tegenstanders van. Dierenartsen verschillen ook vaak genoeg van mening. Zo ook ruiters!

Ik ben geen voorstander van een uur longeren. OOk niet van dagelijks longeren. Is geen bal aan en als ze onder het zadel is stap/draaf ik ook niet de hele tijd hetzelfde rondje. Afwisseling is en blijft in mijn ogen belangrijk.

Persoonlijk vind ik dat zowel ik als mijn paard er veel aan heeft. Op conditioneel vlak als op vertrouwensvlak. Ze kende geen stemhulpen en ging als een sjeesbeest tekeer aan de longe. NU luistert ze netjes..behalve ho...dat kent ze niet. Clown

Ze loopt lekker door en we werken dan ook echt een volledig half uur (incl in- en uitstappen) en dat vind ik genoeg.

Door max 2 keer in de week veel overgangen te oefenen stap-draf merk ik het verschil onder het zadel maar al te goed. Nu werken we aan de galop omdat ze onder het zadel haar evenwicht niet goed heeft in deze gang.

Ik kan vanaf de grond haar gangen bekijken en uiteraard let ik op of ze onregelmatig loopt ed. Niet iedereen voelt dit onder het zadel.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:58

Af en toe longeren is goed maar elke dag longeren is niet goed doordat ze dan steeds een volte lopen.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:36

Ruudjw schreef:
Te veel longeren op een te kleine volte voor een te lange tijd aan een stuk is inderdaad niet goed.

Maar dat geldt voor alles waar te voor staat.

behalve TEvreden..

ik longeer mijn paard vaak voordat ik erop kruip heel even. nog geen 10 minuutjes vaak.
ik haal hem fris van stal, en zo kan ik zien of hij rustig is.
als het gemoedelijk gaat stap ik meteen op. anders mag ie eventjes zijn kuren aan de longe kwijt raken.

verder, dit doe ik enkel als ik enkele dagen niet heb kunnen rijden. en hij fris is.

ik neem niet aan dat dit slecht voor hem is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:37

VMR -> UZ

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:44

Marshaha schreef:
ik longeer mijn paard vaak voordat ik erop kruip heel even. nog geen 10 minuutjes vaak.
ik haal hem fris van stal, en zo kan ik zien of hij rustig is.
als het gemoedelijk gaat stap ik meteen op. anders mag ie eventjes zijn kuren aan de longe kwijt raken.

verder, dit doe ik enkel als ik enkele dagen niet heb kunnen rijden. en hij fris is.

ik neem niet aan dat dit slecht voor hem is.

Tja persoonlijk vind ik dit niet iets wat met longeren te maken heeft.
Longeren heeft in mijn ogen te maken met training van het paard. Dit is meer loslaten omdat hij te fris zou zijn. Doe ik persoonlijk nooit, zie er het nut ook niet van in. Ik zit er liever op.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:51

Longeren is helemaal niet slecht voor je paard als je het maar niet te vaak en te lang achter elkaar doet. Natuurlijk slijten de gewrichten, maar dat gebeurt ook als het paard in de wei als een dolle gaat rennen (heb je wel eens gezien wat voor klappen de pezen en gewrichten dan krijgen) ze kunnen echt wel wat hebben hoor. Knipoog
En tijdens het rijden zet je ook regelmatig voltes in, daar wordt je paard soepeler van, als je alleen maar rechtuit rijdt krijg je lang niet zoveel resultaat in spieropbouw/lenigheid/en reactie van je paard. Je paard moet immers constant opletten waar jij hem heenstuurt. Met rijden wissel ik voltes af met rechte lijnen en dan evenveel rechtsom als linksom.

Met longeren heb je het grote voordeel dat je er naast staat en dus goed kan zien hoe je paard loopt, dit kan niet als je erop zit. Of je instructeur moet het je vertellen, maar die heb je ook niet elke dag bij de hand. Mijn paard is nog niet onder het zadel dus die zal nu nog meer gelongeerd worden dan een bereden paard. hij hoeft nu alleen nog maar te stappen, ben deze week net begonnen met een rustige jog erin te krijgen. Doe dit nu 2 a 3 keer per week en dan 5 minuutjes, als hij stout is wat langer, gewoon tot ie zn rondjes braaf heeft gedaan. Is eigenlijk alleen mentale training dus, het lichamelijke komt van de zomer wel als hij ruim 3 is Haha!

Met een volwassen, bereden paard vind ik dat je gewoon 1 a 2 keer per week kan longeren. Met longeren zit je het paard ook niet in de weg en kan het paard dus ook optimaal lopen waar je weer je voordeel uit kan halen met rijden. En als het slecht weer is en je wilt meer longeren kan 3 keer in de week ook geen kwaad. Wel een goede warming up doen, dus niet gelijk rondjes laten crossen aan de lijn. Crossen doen paarden bij mij alleen als ze los in de wei of in de bak staan Tong uitsteken