Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nickjuh schreef:ik weet het niet maar ik kan niet zeggen dat longeren slecht is voor me pony...
iedere dag nadat ik heb gelongeert neemt hij automatisch zn achterhand veel beter mee
Dan kan je mij niet vertellen dat het slecht is voor zn gangen....
nickjuh schreef:maar als je dan je volte gewoon groot maakt en dan steeds van kant wisseld... dan is er toch niet veel aan de hand...
volgens mij is het veel slechter om bijvoorbeeld over de weg met je paard te lopen.
Marije1984 schreef:Regelmatig longeren is slecht omdat ze op een kleine volte lopen. Dit is slecht voor de gewrichten. Af en toe kan geen kwaad. Maar zelf ben ik een voorstander om als het paard eenmaal onder zadel is de longeer lijn niet meer te pakken.
Het is allerminst 'goed' voor je paard. Het bevordert de gangen e.d. niet. Dus als je hem dan beweging wil geven gooi hem dan los.
Ineke2 schreef:Draven over de weg is niet slecht, galoperen wel. (daarbij is galoperen over de weg gevaarlijk i.v.m. uitglijden)
Longeren is niet slecht, zolang je het maar niet lang achter elkaar doet. 20 minuten (zonder in en uitstappen) is lang zat naar mijn idee en uiteraard regelmatig van hand veranderen.
Het in en uitstappen doe ik bij voorkeur rechtuit aan de hand op het harde.
Overigens longeer ik 1 soms 2x per week.
Ruudjw schreef:Te veel longeren op een te kleine volte voor een te lange tijd aan een stuk is inderdaad niet goed.
Maar dat geldt voor alles waar te voor staat.
Marshaha schreef:ik longeer mijn paard vaak voordat ik erop kruip heel even. nog geen 10 minuutjes vaak.
ik haal hem fris van stal, en zo kan ik zien of hij rustig is.
als het gemoedelijk gaat stap ik meteen op. anders mag ie eventjes zijn kuren aan de longe kwijt raken.
verder, dit doe ik enkel als ik enkele dagen niet heb kunnen rijden. en hij fris is.
ik neem niet aan dat dit slecht voor hem is.