[AR] [LO] Met of zonder bijzetteugel longeren???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joppie74

[LO] Met of zonder bijzetteugel longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:45

Haha! Beste Paardenvriend Haha!

Als ik mn paard wil longeren loopt hij voornamelijk met zijn hoofd omhoog en kijkt vaker naar links en rechts. Hyper!
Is het dan een goed idee om juist een bijzetteugel te gebruiken of een andere hulpteugel??? Hyper!
Ik wil nl dat hij zijn rug ontspant....
En als ik hem aan een bijzetteugel zou longeren moet dat dan met 1 of 2 kanten gebruikt worden? Want iemand zei me dat dat met 1 bijzet teugel moet en dat leek mij niet logisch..... Ziek
Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan geven.
Alvast bij voorbaat dank
groet Joppie Vriendjes zijn?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 23-02-05 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [LO] in titel vergeten

Suusy

Re: [LO] Met of zonder bijzetteugel longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:56

Mijn paard loopt dus inderdaad ook heel erg met zijn hoofd hoog als ik hem longeer, dan loopt hij echt in show stand. Ik longeer hem als hij vrij is gewoon los dus met halster en zweep en als hij echt moet werken neem ik een bijzetteugel. of twee touwtjes. Ik begin heel losjes en neem de touwtjes dan steeds iets straker zodat hij mooi ontspannen gaat lopen en niet te geforceerd hem gelijk naar beneden trekken, want dat is niet de bedoeling het moet wel leuk blijven voor je paard. Je kan als je paard helemaal ontspannen loopt ook de binnenkant iets strakker stellen, zodat hij een beetje stelling geeft.

Sjonniej

Re: [LO] Met of zonder bijzetteugel longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:40

Het beste is om te leren longeren met 2 lijnen. Hiermee kan je je paard op dezelfde manier 'bewerken' als je ohz. ook doet. Je kan inspelen op de situatie; geven en nemen waar nodig en de stelling bepalen.
Als je niet de mogelijkheid kan vinden om dit te leren, ga dan niet zelf prutsen want gegarendeerd dat je dan je paard na een tijdje weg kan gooien. Dan kan je beter op zoek gaan naar een pessoa-tuig. Deze activeert de achterhand en daar is waar het nageeflijk zijn vandaan moet komen.

Als je hem met een bijzet vastknoopt dwing je hem dus die houding aan te nemen. Je kan niet de stelling en buiging bepalen én het belangrijkste; dat krulletje wort erin getrokken en komt niet op de manier zoals het hoort.