[AR] Lange lijnen werk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

[AR] Lange lijnen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 01:23

Sinds kort ben ik met Eli een beetje bezig aan de langelijnen. Hij loopt ook al voor de wagen (geen dressuur, maar puur recratief door de natuur) en kent de basis dus al. Stap, draf,galop, sturen gaat allemaal goed, maar nu wil ik graag wat verder.
Ik heb me nooit geinteresseert in dressuur (heb ook nooit paard gereden), maar ik begin het nu toch wel leuk te vinden als ik zie dat Eli steeds meer stelling aan gaat nemen enzo en nu wil ik toch graag wat verder hiermee.

Kunnen jullie me wat voorbeelden geven van eenvoudige oefeningen waar ik mee kan beginnen. Dus net iets verder dan de basis. Ik ben niet echt thuis in de dressuur dus een beetje uitleg kan ik wel gebruiken Bloos .

Ik wil zeker het boek 'werken aan de hand' gaan kopen als ik het nog ergens kan krijgen, maar zit momenteel een beetje krap bij kas. Zijn er site's waar ik zulk soort informatie kan vinden?

Anoniem

Re: [AR] Lange lijnen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:37

De enige die ik ken is mijn site, en die is nog niet af... Cool

Echt praktische informatie staat daar dus nog niet op, maar je kunt er al wel terecht voor de theorie achter de dressuur achter de lange lijnen, veel over het geven van hulpen en jouw eigen houding bij het werk (want dat is een van de belangrijkste hulpen namelijk) en aangezien je geen dressuur-achtergrond hebt, kan dat wel handig zijn. Ik ben er helaas nog steeds niet aan toe gekomen om de site verder uit te breiden door al het lessen & vrijheidsdressuur gedoe Knipoog, maar dat komt over een paar maand wel er op te staan: http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... eugel.html

Doortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:42

Ik doe het zelf ook met mijn shetlander Tristan...

Ik doe ook een beetje dressuur..gewoon beetje stelling vragen in bochten enzo...halthouden op commando..aan de teugel laten lopen en zachte hulpen geven met kneepjes enzo. Uitgestrekt draven, kort draven..heel langzaam..middendraf...uitgestrekte stap etc....gewoon zelf wat proberen haha Lachen

ze hebben ook wel een boek: longeren en werken aan de lange lijnen heel mooi boek om te kopen {als je geld hebt Tong uitsteken}

groetjes Dorieke

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 13:03

xyzutu2 schreef:
De enige die ik ken is mijn site, en die is nog niet af... Cool

Ja, jou site was ook de enige die ik gevonden heb en die heb ik uiteraard al helemaal doorgespit en veel nuttige info uitgehaald. En kijk steeds of er al wat meer op staat, helaas nog niet, maar jij kan natuurlijk ook niet alles tegelijk.
Ik ben al aardig ver gekomen (in vrijheidsdressuur/nh) door zelf te doen, uitproberen en goed te kijken naar de pony's dus het LL-werk zal zo ook wel lukken.
Hij doet inmiddels al zijn vrijheidsdressuur kunstjes zoals op het blok, compliment en steigeren ook aan de langelijnen. Grote voltes, kleine voltes gaat ook goed (al moet er aan rechtsom nog wel gewerkt worden).
Ik ben bezig met tempo verschillen binnen de gangen waar ik nog wel wat tips kan gebruiken. En ben op zoek naar info over zijgangen.